Mijn kater miauwt vrij vaak bij zijn etensbak terwijl deze gewoon vol is. Maar ook in het algemeen. Hoe kan dit?

Dit heeft hij nooit gedaan, dit is ontstaan in de laatste 3 maanden. Als hij boven aan de trap zit en hij ziet iemand naar boven komen, begint hij hard te miauwen en laat je volgen naar zijn etensbak. Terwijl deze gewoon helemaal volzit en zijn water ook. Ik snap het totaal niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
edit: deze kater is 10 jaar. Ras: Langharige Silver Point.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Deze vraag kan op meerdere manieren beantwoord worden. Alle antwoorden zullen dus onderzocht moeten worden.

Een oorzaak kan zijn dat de kat aan stress lijd. Dit kan medisch gerelateerd zijn, hoeft niet.

Een andere oorzaak kan zijn dat het iets medisch kan zijn. Een bezoekje aan de dierenarts is dan zeker aan te raden.

De laatste mogelijkheid is dat je kat het eten niet lekker vindt en je op deze manier duidelijk probeert te maken dat hij wat anders wilt.

P.S. Het ras Langharige Silver Point bestaat niet. Dit is meer een omschrijving van hoe de kat er uit ziet. Silver betekend zijn kleur. Point betekend de tekening van de vacht en langharige staat voor zich. Vermoedelijk heb je een Pers, maar daarvoor is de foto een beetje te onduidelijk. Het is wel een prachtige kat die je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kunnen er andere katten of mensen bij die etensbak? Wees anders bij die laatste eens verdacht op vergiftiging (ik weet niet precies wat je met bovenaan de trap bedoeld, vandaar). Als er andere katten bijkunnen dan kan het ook zijn dat ie het daarom niet meer wil hebben. Dit was bij onze vorige kat ook zo toen er steeds een brutale buurkat door het kattenluikje kwam en bij zijn bak zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen geen andere katten bij ( die heb ik niet ). En het vergiftigen van het eten lijkt me totaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze bedoelde dat hij in huis boven aan de trap gaat mauwen, en haar dan meeneemt naar zijn etensbak
Bij miauwen is het toch vaak het aandacht krijgen waar het om gaat. Hij wil je wat laten zien en misschien is op dit moment nog niet goed duidelijk wat hij met dat miauwen probeert duidelijk te maken.

Mijn kat loopt net ook mij miauwend voorbij, geen idee waarom... maar ze krijgt een aai en ze sjouwt vrolijk verder.

Niet teveel van aantrekken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste gedachte was; heeft hij geen last van zijn tandjes/tandvlees, is het voer niet te hard.
Het kan zijn dat hij, gezien zijn leeftijd, misschien ander voer nodig heeft.
Ga eens langs de dierenarts, om zijn gebit na te laten kijken, misschien is dit de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip loes, +1
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje loes, dat was ook mijn eerste gedacht.
bij gedragsveranderingen altijd eerst een medische oorzaak uitsluiten.
mogelijk heeft hij gebitsproblemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je loes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De echte poezenliefhebbers :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van deze poezenliefhebber ook +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Onze kat moet ook geen ander eten dan dat hij nu heeft. Zijn gezondheid holt achteruit als we een ander merk kopen.
Maar als hij ouder wordt dan verandert zijn vitamine en mineralen behoefte en zal die ander eten willen. Die beestjes weten wel wat goed voor ze is over het algemeen.
Ontstoken slokdarm?
Dementie?
Gebitsproblemen?

Negeren is in dit geval heel gevaarlijk. Als het een geheel nieuw gedrag is bij een kat op leeftijd, dan moet je er op bedacht zijn dat er werkelijk iets ernstigs aan de hand is.

Ga naar de dierenarts en vraag of hij lichamelijke ziekten wil nazien. Nierproblemen komen op deze leeftijd ook vaak voor en kunnen een totale disharmonie veroorzaken. Kijk ook naar de vacht. Haaruitval duidt ook op ziekten.
Ivana
14 jaar geleden
Misschien uit blijheid. Onze poes (1 van de 4) komt altijd naar de deur als je thuis komt en gaat vervolgens eten. Vriend en ik koppelen dit aan: ze is een stresskipje (feit) en als ze blij is, gaat ze eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten kunnen natuurlijk om allerlei verschillende redenen miauwen, niet alleen vanwege honger of dorst. Aandacht nodig hebben, pijn, stress, etc.
Maar als hij je altijd naar zn etensbak leidt, lijkt het toch wel met vedsel te maken heeft. Misschien lust hij het voer niet? Bij kinderen kan smaak opeens veranderen, dus misschien bij katten ook wel, dat ze het vroeger gewoon lustten en nu niet meer. Of misschien is de samenstelling van het voer veranderd.
Of misschien heeft hij last van zijn maag of tanden of ontstekingen in zn mond heeft oid waardoor hij dit voer (of meer algemeen: zacht voer of juist brokjes) niet meer wil, maar wel iets anders wil eten.
Misschien kan je proberen om iets heel anders te eten te geven, kijken of dat helpt.
Eet ie wel goed eigenlijk?
Eventueel kan je een keer met m naar de dierenarts gaan, laten kijken of ie geen fysieke problemen heeft waardoor ie dat voer niet zou willen eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag er nog eens specifiek naar bij je dierenarts, er zou toch iets medisch kunnen zijn.
Sommige rassen miauwen namelijk vanuit hun ras veel, maar daar ga ik bij mijn antwoord niet van uit.