Er bestaat geen veilig anti alg middel voor de vijver.
De middelen zijn giftig, waarvan de waterplanten net niet dood gaan en de algen net wel.
Indien de algen dood gaan, in een warme zomerperiode, ontstaat er in de nacht een groot zuurstoftekort, waardoor vissoorten zoals gouwinden, massaal kunnen sterven/ stikken.
Probeer de echte oorzaak van de algengroei te vinden en doe daar wat aan, anders ben je alleen met symtoombestrijding bezig en moet je binnenkort weer de algen bestrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus van mij ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mariboto, indien je zweefalgen hebt, heb je te veel vissen in je vijver, of een te kleine filter.
Door het toevoegen van chemische middelen, los je dat probleem niet op en wordt het water alleen maar slechter.
Heel gevaarlijk voor je vissen trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mariboto, even wat meer info, algen produceren erg veel zuurstof, vaak zijn het zelfs de enigste zuurstofplanten in de vijver.
Door het doden van de alg, valt bijna de hele zuurstofproductie van de vijver weg!
Bacteriën ruimen de dode samengeklonterde algen op, maar onttrekken voor dit proces veel zuurstof uit het vijverwater.
Hierdoor kan er vooral in de nacht een gevaarlijk zuurstof tekort ontstaan, waardoor vissen dood kunnen gaan, of verzwakken, waardoor ze weer vatbaar worden voor ziekten/ parasieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minder voer en groter filter dus. dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Meestal helpen deze middelen maar even.Vijver helder heb ik wel eens geprobeerd wel alles eruit halen wat boven komt drijven.En je vijver zal er binnen een paar uur helder uitzien,maar kijk ook naar de oorzaak veel vissen in vijver veel voeren is ook een oorzaak van alg.En zorg in elk geval voor voldoende zuurstofplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan maar gewoon goudelritsen nemen, voor altijd helder water.
Heb alsnog veel jongen gekregen, er komen er nog steeds meer bij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi ed ja jongen zijn er.
Maar blijft binnen de perken,heb de mannen verkocht 2 stuks,als je een beetje oplet weet je wat een man of een vrouwtje is.
De jongen zien we volgend jaar wel weer wat het gaat doen.Maar een mooi visje is het!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je had je al gehad.
Wel volgend jaar er een paar nieuwe elritsen bij zetten, met oog op de inteelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gaat dat zo snel? en hoe zit dat dan bij andere vissen in vijver?