Zolang hij niet zoveel stof veroorzaakt dat die router vastloopt, nee. is niet erg.
En de andere kant op, die parkiet zal geen last hebben van die router
11 jaar geleden
Ik weet niet of het erg is. Waarschijnlijk komt er wel straling af omdat het een elektrisch apparaat is. Ik weet niet of je dat erg vindt. Daar zijn de meningen over verdeelt sommige denken dat dat slecht voor je is en anderen vinden dat onzin. Je zou de kooi kunnen verplaatsen of een zwarte toermalijn kopen (dit is een edelsteentje tegen de straling).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Toermalijn? Maar als dat de straling stopt heb je geen wifi meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stopt de straling niet. Het stopt als het goed is de negatieve werking van straling: http://www.destralendezon.nl/assets/s2dmain.html?http://www.destralendezon.nl/overigeprodukten/zwartetoermalijn/index.html
Dat lijkt me niet, de antennes in een Wifi router hebben maar een klein vermogen en zullen niet meer dan een verwaarloosbaar effect hebben op de levensverwachting van uw parkietje. Mocht u zich echt zorgen maken dan kunt u altijd proberen de kooi van de parkiet om te bouwen tot een kooi van Faraday.
Hoe zo'n kooi werkt staat in een van deze bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vierledig antwoord:

1. Aangezien een parkietje een vrij klein wezentje is verdeeld de energie van de straling zich ook over een kleinere massa. In zekere zin zou je dus kunnen beredeneren dat een parkietje er meer last van zou kunnen hebben dan bijvoorbeeld mensen (voor welke de schadelijke werking van de straling van een wifi-router m.i. verwaarloosbaar is (althans voor volwassenen)).

2. Mogelijk dat bij parkietjes net als bij mensen het schadelijke effect kleiner wordt naarmate het volwassen worden. Waarschijnlijk is het dus minder erg voor een volwassen parkietje.

3. Hoe oud kan een parkiet worden. Zo'n 15 tot 20 jaar? Ik betwijfel ergens dat de straling op zo'n relatief korte tijd schade kan toebrengen. Het parkietje zal eerder sterven aan ouderdom dan aan de schadelijke gevolgen van wat voor soort straling dan ook.

4. In theorie zou de kooi inderdaad kunnen werken als kooi van Faraday als de spijlen dicht genoeg bij elkaar staan (in theorie 12,5 cm als ik me niet vergis). Ik heb geen idee van de afmetingen van een vogelkooi voor parkieten. Verticaal zal het allicht geen probleem zijn, maar horizontaal?
Maar eigenlijk kan je dat gewoon uittesten, leg je gsm eens in de kooi en kijk of je nog wifi-ontvangst hebt. Heb je geen ontvangst meer dan werkt het goed als een kooi van Faraday.

Kortom: gezien de lage levensverwachting van deze dieren zou ik me er eigenlijk geen zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je de afstand aanhaalt! Hoe verder hoe beter. De straling neemt namelijk evenredig af met het kwadraat van de afstand. Staat je parkiet bijvoorbeeld 2 keer zo ver dan heeft ontvangt hij 4 keer minder straling. Staat ie 3 keer zo ver dan ontvangt ie 9 keer minder strailng, etc....