Hoeveel gember mag een hond per keer/dag krijgen tegen wagenziekte?

Onze hond is flink wagenziek. Ondanks de vele ritjes die altijd eindigden bij een leuke locatie.
We hebben dagelijks met hem geoefend.. maar hij blijft het eng vinden want hij geeft vaak al na 5 minuten over. En daar blijft het niet bij. Rustig om de 10 minuten wordt er een 'frisse' lading uitgegooid.

Nu las ik dat gember ook kan helpen. aangezien we zaterdag al op pad gaan en dat de enige optie is die ik nog niet heb geprobeerd.... rest mij dus de vraag: hoeveel mag ik geven? Hoe vaak? en hoever van te voren?

Wat niet erg veelbelovend is voor een reis naar Denemarken van 11 uur.

Nou heb ik allerlei pilletjes (homeopathisch en niet homeopathisch) geprobeerd, maar ook dat werkt niet...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Heb je ook de primatour voor mensen geprobeerd? Deze geven wij aan onze golden retriever. Daar gaat het altijd goed mee. Was advies van de DA overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een elf uur durende reis naar Denemarken met een hond die wagenziek is is niks anders dan pure dierenmishandeling. Goed bezig!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Beetje kort door de bocht Niels1411, Ik was vroeger ook wagenziek, maar ik ging liever mee met mijn ouders op vakantie dan dat ik gedumpt werd ergens anders. Zeker als je het met pillen kan stoppen is er niets aan de hand. Onze hond vond autorijden altijd vreselijk, maar met die pillen is hij ook helemaal in orde. Eerst wilde hij niet de auto in. Met die pillen sprong (verledentijd want hij is daar nu te oud voor) hij zelf de auto in, en staat te kwispelen bij de auto als je de deur open doet.

Antwoorden (2)

Je kunt capsules bij je drogist kopen en eventueel door het voer geven als je dit makkelijker vindt.

Het ligt aan het gewicht van je hond hoeveel je mag geven.
Weegt je hond tussen de 20-25 kilo dan mag hij er twee per dag hebben,maar het is nog beter om een aantal dagen vooraf ermee te beginnen.

Kijk eens rond op dit forum,hier vindt je meer informatie van hondeneigenaren die het middel ook geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet eerst even opmerken dat ik je verhaal niet erg logisch vind.
Om de 10 minuten overgeven, en daarmee ga jij een reis van 11 uur maken? Dan blijft er wel een heel klein hoopje hond over.
Daarbij kom je er wel redelijk laat mee, het had me handiger geleken als je dan eerst even met wat kortere ritjes de gember had uitgeprobeerd, zodat je weet of het wat is.
Geen kritiek hoor, maar mijn best interest gaat altijd uit vanuit de hond!

Weet je wat de reden is? Je zegt zelf "hij blijft het eng vinden" maar vertoont hij, behalve het overgeven, ook andere tekenen van angst? Rillen, gapen, hijgen, niet willen liggen? Natuurlijk kan bijvoorbeeld gapen of hijgen ook van misselijkheid komen, maar jij kent je hond het best: is het eerst angst en daardoor misselijkheid, of is het echt puur wagenziek en daardoor misselijk (en daardoor wat ongemakkelijk / onrustig voelen)?

Beide hebben namelijk toch wel een verschillende aanpak nodig!
Persoonlijk heb ik met maagproblemen (misselijkheid, maagzuur) zeer positieve ervaringen met maagcompositum van Groene Os. Dit is fytotherapie, geen homeopathie! Er zitten tevens wat rustgevende middelen in, wat extra baad kan hebben bij de problemen.
Mocht het nu puur een angstprobleem zijn, bijv. al totaal niet de auto in willen stappen, dan zou ik eerder dat aanpakken: als het echt elke 10 minuten overgeven is, dan is het wel een zeer zware last en angst voor de hond...en als je al hebt getraind en geoefend, dan zou ik toch wat zwaardere medicatie adviseren, als je echt perse met de hond op reis wilt. Maar eerlijk gezegd raad ik het dan liever af.

Wat betreft de gember: dit hangt af van welke vorm je het geeft, en natuurlijk de grootte, gewicht en gevoeligheid van je hond. Hier had je liever al wat eerder mee begonnen: liefst toch wel een paar weekjes.
Iedere dag een klein stukje verse gember (liefst bio) door het voer heen (de smaak vindt niet elke hond prettig). De grootte is afhankelijk van het ras, maar gemiddeld zal het tussen een mespuntje (<5 kg) en een vingertopje (reuzenras) inzitten qua grootte.
Maar in de maagcompositum die ik al noemde zit ook gember.

Veel succes ermee!