Ik heb een kitten van 18 weken, En zij wil dolgraag naar buiten, maar me balkon is zowel aan de bovenzijde ook aan de onderzijde open, wat nu?

Wat moet ik nu doen? HELP!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees voorzichtig... Als ze van het balkon springt kan ze iets breken en een rekening van €1000,- ligt dan op je deurmat... Dat deed de mijne...

Antwoorden (10)

Het gaat er m.i. niet om, wat je kitten wil, maar wat jij wil! Jij bepaalt, of iets wel of niet mogelijk is, omdat jij verantwoordelijk bent en situaties kunt overzien.
Kennelijk is het in jouw woonsituatie niet mogelijk voor je kitten om buiten te zijn. Dan wordt het dus een "binnen-kat".
Het is zoals het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn binnenkatten komen ook op het balkon hoor :) okay, okay het was ff e.e.a. aanpassen, aanschaf van materiaal, en wat werk. maar aan de verkeerde kant van de ballustratie en op de BG zonder lift belanden is echt onmogelijk geworden voor ze. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))
Een vriendin van mij had kippengaas op haar balkon gespannen, dit hield de katten allemaal binnen boord.
Zelf had ik een kattentrap vanaf de 1e etage, dit werkte ook prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allereerst, als je kitten pas bij je woont, moet zij minimaal
2 weken binnen blijven om te weten waar ze woont.

verder is het niet raadzaam om haar de kans te geven onder of bovenlangs de railing te kruipen... je zal het moeten afzetten met bijv. kippengaas.
als je dat geregeld hebt, is het wel handig als je voor een beetje schaduw op je balkon zorgt, stoel of plant.
en misschien kan je later ook een kattenluik (laten) maken, zodat poes straks naar buiten kan als je niet thuis bent, als je het vertrouwt tenminste. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat om een balkon, dus niet om een kat die aan de wandel kan gaan en kan verdwalen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje: ik weet het, ik heb hetzelfde gehad, op 1 hoog. mijn ervaring is dat katten onder of bovenlangs de railing het balkon willen en zullen verlaten omdat ze naar "beneden" of naar de buren willen of omdat ze een vogel zien! en dan kunnen ze vallen, hoe hoog woont vs ? dat weten we niet, maar het moet toch afgeschermd, met gaas "dicht getimmerd" worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje: je bedoelde de 2 weken ! dat is uit voorzorg, als het een kat toch lukt om te ontsnappen, weet hij/zij in ieder geval waar thuis is! :)
Als je balkon niet katveilig is moet je dit sowieso gaan doen, of ze nu naar buiten mag of niet. Er bestaat altijd een kans dat de kat ontsnapt en geloof me, als een kat echt iets wil, gaan ze gewoon op de loer liggen en grijpen hun kans zodra ze kunnen. En meestal hebben ze dan flink de vaart erin, en zijn ze lichtelijk geneigd het meteen na de ozo gewilde uitbraak op een rennen te zetten. Dus lichtelijke paniek! En dan doen katten gevaarlijke dingen......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wil ze graag naar buiten omdat ze binnen iets mist?

Geef haar binnen voldoende uitdagingen, probeer voldoende met haar bezig te zijn. (verstop bijvoorbeeld eens wat droge brokjes kattenvoer in lege keukenrolletjes). Dan zou dat wel los moeten lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier is het enkel aan de bovenkant open maar heb de hele zooi afgegaasd.

rol volièregaas gekocht, een paar keilbouten, dik draad en wat kabelspanners.

heb het draad gespannen tussen de keilbouten in de muur, en tussen het draad het gaas goed stevig en strak bevestigd.

(al nemen ze hier een aanloop, springen of vallen is onmogelijk) ;-)

in de deur zit een kattenluik zodat ze zelf naar binnen of naar buiten kunnen zonder dat ik me zorgen hoef te maken om ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een mooi, maar duur en gelukkig ook duurzaam systeem dat werkt met een halsband en een draad die een signaal uitzend. Infiseble fence heet mijn systeem. Ik heb een prachtig balkon en wilde graag dat mijn toen nog jonge kat daar veilig op kon. Het werkt perfect. Heel even is het zielig, wreed, maar dat is maar 1 a 2 keer, daarna snapte mijnBoris het direct, hoe klein ie ook was (12 weken)
De draad zendt dus een signaal uit, piepjes. Als de halsband (aan de kat) terug gaat is het goed, niets aan de hand. Dus hij moet leren dat ie bij geluid terug gaat. Want als ie verder gaat, krijgt ie een schok (de sterkte kun je instellen) Jij moet hem dan, in de leerfase, direct terug trekken. En belonen zodra hij dat zelf doet. Die rotschok is niet leuk (mar valt mee, het is meer de schrik, probeer het maar bij jezelf) en dat wil je niet als kat. Bij het systeem zit een hele gebruiksaanwijzing, het komt erop neer dat je langzaam opbouwt, eerst aan halsband laten wennen, uitzoeken wat een beloninng voor hem is (bij mij geen lekkers maar uitgebreid prijzen: goed zo Boris, grote kat (haha) hielp t beste.
Hij had t binnen een week door. HEt is, nu 6 jaar , nooit misgegaan (vorige kat viel 2 x van het balkon) Het werkt ook even zonder halsband, maar hij zoekt de grens wel op.
Ik heb t ook op mijn volkstuin geprobeerd, maar eeen vriend van hem, een kat uit t dorp, heeft 2 x de band afgedaan! en hem geleerd dat na de schok er een enorme vrijheid was (hij moet aangelijnd zijn, van mij hoeft het niet, maar ja dat zijn de regels) Dus daar is het mislukt, en zit ie gewoon aan de lijn.
Voordeel van het aanleren is ook dat je een hele goede band met je kat krijgt. Nou ja heel verhaal, maar t werkt wel. succes. Bij googelen zie ik nu alleen maar producten voor de hond, dus je zult zelf door moeten zoeken als je het wilt,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je katgoed ingeënt is zou ik elke dag een eindje buiten met haar/hem gaan wandelen, gewoon aan een lijn met een halsbandje. Gewoon tien minuten in het gras of aarde. Onze kat vond het schitterend ( en de voorbijgangers ook). Het dier leert meer van de wereld en heeft afleiding.
Uiteraard is ook een afscheiding van groot belang. Met name de reling van het balkon is een probleempunt. Een kat moet zien waar hij landt, dus een sprong omhoog op een onverwacht smalle leuning betekent een gemene val en niet altijd overleeft de kat het ( of heeft een gebroken kaak). We hadden een tafeltje bij de reling en dan konden de katten zien hoe het verder ging achter dat hekwerk. Toch allemaal een keer gevallen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor heel weinig kan je bij een tuincentrum een soort net-op-rol kopen, dat bedoeld is om fruitstruiken mee in te pakken, zodat de vogels niet bij het fruit kunnen. Daar heb ik m'n balkon mee ingepakt, met klittenband om het vast te zetten, en dankzij haken in de 'zolder', aan de bovenhoeken van het balkon.
Je kijkt er goed doorheen, dus je voelt je niet in een gevangenis, en je kat kan heerlijk van het zonnetje genieten.

Omdat ik gewend was de vogels te voeren dmv. een voederplank, was de voederplank aan de open kant van het net, dus de vogels konden evengoed komen eten, tot vele uren opgewonden staartgezwiepend genot van mijn kat, die tussen de balkonplanten verdekt opgesteld lag. Natuurlijk wou ze een keer een poging wagen, en hing toen 'gevangen' in het net. Ik heb haar (heel gemeen, maar het moest voor deze ene keer...) laten hangen tot ze zich bevrijd had. Het had een dusdanige indruk gemaakt, dat ze daarna wist, dat het net geen goed idee was om als klimhek te gebruiken, en dat ze er ook niet doorheen kon.

Ze heeft vele dagen (via een spleet in de verder dichte schuifpui) doorgebracht op het balkon, terwijl ik naar m'n werk was.
Het was echt een verhoging van haar levenskwaliteit, als ik haar zo heerlijk zag genieten van de zon op haar buik, of als ze naar beneden keek naar al het eendengebeuren in het water beneden mijn appartement.

Dus voor 10 euro een heerlijke toevoeging aan een kattenleven!

(ze is helaas in april overleden, dus nu is het net weg. Tot na mijn vakantie, als ik weer graag katten wil, en dan wordt m'n balkon weer ingepakt....) Ik zit al maandenlang op sites van bejaarde langblijvers in het asiel, liefst een duo....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat mooi, nieuwsgierig, dat je 2 niet-jonge katten uit het asiel gaat halen: top !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vorige '2e-handsje' was ook 10, toen ik haar kreeg, en we waren een erg goed team, samen....Beter een aantal uur per dag alleen (werk!!), met eigen vensterbank, bed en bank, dan dag-in-dag-uit op asiel-beton, lijkt mij....Anders zou ik me nóg egoïstischer voelen door een huisdier te willen hebben/houden....vandaar ook liefst een duo (of trio, als het zo uit zou komen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had ook altijd minstens 2 katten, nu nog 1 kater (ben nu thuis, maar hij kan naar buiten), vorig jaar zomer was de andere ineens ziek, heel erg ziek/spuitje einde verhaal, that 's life!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaaaa.....da's het enige tragische van het houden van huisdieren (beide betekenissen....) : ze gaan bijna altijd vóór ons, en véél te vroeg. Maar omdat ze ons alleen maar heel veel liefde geven, verrijken ze ons oneindig. Dus als een ingepakt balkon hún leven kan verrijken : doen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies x 2 ! :))
Laat je kitten in ieder geval niet op je balkon zonder dat het veilig is, want een ongelukje is zo gebeurd! Ik heb zelf ook een balkon en heb de onderkant met plexiglas dichtgemaakt en de bovenkant met een net dat door een bedrijf gemaakt is dat professionele vissersnetten maakt. Zodoende kunnen mijn twee katten lekker op het balkon zitten en hoef ik me geen zorgen te maken dat ze kunnen vallen. Plexiglas kun je gewoon bij de Gamma en Praxis halen. Dat net komt uit IJmuiden, maar misschien als je via google zoekt dat er wel meer bedrijven zijn die dat kunnen doen.