Hoe lang duurt middenoorontsteking bij ratten? Wat is de beste medicatie?

Mijn ratje heeft sinds 2,5 week middenoorontsteking, ze krijgt antibiotica en pijnstillers maar ik zie nog geen grote verbetering. Als ze zich druk maakt, ze is nogal hyper en wil graag rondrennen op de grond (mag nu niet...) lijkt het weer erger te worden. Ik ga zondag op vakantie en ik vraag me af of er meer aan haar gedaan kan worden dan die antibiotica. Ik wil haar bij terugkomst natuurlijk wel graag levend aantreffen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

ai, ze zijn hier gevoelig voor en het kan dodelijk zijn.

terug naar de DA om te vragen om een ander middel.

hier wat meer info:

Een (midden)oorontsteking kan door twee verschillende ziekteverwekkers ontstaan en daarom kan je het best twee soorten antibiotica inzetten. Het eerste antibioticum komt uit de groep Enrofloxacine (Baytril, Enrofloxoral), het tweede antibioticum uit de groep Amoxicilline + Clavulaanzuur (Clavubactin, Synolux). Daarnaast kan er een pijnstillend middel als Carprofen worden gegeven. Een injectie Dexamethason kan de druk in het hoofd verlagen als die heel hoog is. Let wel, Carprofen en Dexamethason mogen niet samen worden gegeven.

geef de persoon die oppast het nr van de DA, en laat de DA weten dat er iemand anders met je ratje kan komen als dit nodig is.

zekerheid voor alles!

beterschap met je lieve snuitertje, en alvast een fijne (en zorgeloze) vakantie toegewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens :) middenoorontsteking kan heel heftig zijn, dus als het niet beter gaat, terug naar je dierenarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep. veel mensen denken dat ratten wel sterk zijn, maar op sommige vlakken zijn het echt zwakke dieren. (longen, kanker, ontstekingen aan middenoor o.a.) 2,5 geeft aan dat het medicijn niet aanslaat, en de DA dus wat anders voor moet schrijven.
normaal hoor je met een dag of 3 al verbetering te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet ook niet wanneer wingtzu naar de dierarts is gegaan he... Maarja heel veel weet ik er niet van af, heb het gelezen op internet, gelukkig ben ik nog nooit met mijn ratten naar de dierenarts geweest :) (heb ze nu een jaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga er vanuit dat de vraagsteller 2,5 week weet dat haar ratje deze ontsteking heeft en tijdig naar ed DA is geweest idd. (misschien zit er helemaal naast met deze veronderstelling) maar als ze aangeeft dat verbetering uitblijft (ze houdt haar ratje dus prima in de gaten) is het toch tijd voor actie en de DA. gelukkig heb je nog niet met je ratjes naar een DA gemoeten.
bij onze vorige (we houden al een tijdje ratten) ging ik de eerste dag al (hadden de dieren op zaagsel gehouden wrss) 1 heeft het overleefd danzij medicatie, de andere niet helaas. en verder de nare bezoekjes als de ratjes aan het eind van hun leven zijn. (sta je daar als volwassen vrouw te snotteren bij het in laten slapen van onze rat-jes-) maar het zijn ook van die heerlijke vrolijke leuke slimme nieuwsgierige en vriendelijk dieren, dus al worden ze niet oud, wij zijn ernstig besmet met het 'rattenvirus' en hier bestaat geen medicatie tegen. ;-)) (zijn vandaan de kooi weer eens aan het re-pimpen met wat nieuwe hangmatjes, touwladders etc. )