Mijn konijn is een week te laat bevallen, hoe oud zijn de kleintjes dan nu?

Moeder heeft 5 weken gedragen, er zijn 4 konijntjes geboren en 1 was meteen dood. De konijntjes hadden al haar en het vorige nestje is vrijwel kaal geboren. Moet ik nu toch de weken tellen vanaf de dag van de geboorte of moet ik er een weet bij optellen? (Met ook op openen van de oogjes en verlaten van nest etc.) Ze zijn nu 5 dagen geleden geboren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zucht....

Antwoorden (3)

Volgens mij moet je gewoon vanaf de geboorte tellen. Dat is gebruikelijk, niet alleen bij konijnen, ook bij mensen tel je niet de leeftijd vanaf de waarschijnlijke geboortedatum.

Oogjes gaan ook niet eerder open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad, nu je het zegt!! Bij mensen gebeurt het natuurlijk ook wel!.. Ja ik vroeg het me af omdat ze echt behaard geboren zijn, maar het nestje van mijn andere konijn (wel optijd geboren) waren we zo goed als kaal... En die oogjes gingen na 11 dagen open... Dus nu vraag ik me af of de oogjes nu al open gaan of pas over 6 dagen haha. Bedankt in ieder geval voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed en duidelijk antwoord!
Als de konijntjes 5 dagen geleden zijn geboren,
dan zijn ze dus 5 dagen oud.

De draagtijd van konijnen duurt ongeveer 33 dagen.
Dan is 5 weken helemaal niet "een week te laat".

Dat ze een beetje haar hebben is normaal.
Na 10 dagen gaan de oogjes open. Bij de meeste kleintjes gaat dit vanzelf.

Meer informatie vind je o.a. hier:
http://www.knabbeltuintje.nl/info_jongekonijnen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je babykonijnen zijn dan nu 2 weken oud.