Hoe kan ik mijn hond leren door een horgordijn lopen?

Ik heb een mini yorkshire terrier (zie foto).
Nu met deze warme dagen heb ik een horgordijn voor de deur hangen. Maar zij wil dus niet naar buiten en naar binnen, maar ik wil haar natuurlijk ook niet zelf naar buiten zetten omdat ze het zelf moet leren.
Ik heb het zelf al geprobeerd door een snoepje binnen te leggen en dan weg te gaan zodat ze binnen komt, maar ook dat werkte niet.
Haar naar binnen duwen werkt ook niet dan verzet ze zichzelf alleen maar.

Heeft iemand anders nog tips of een goede manier om haar dit te leren, of doe ik het eigenlijk fout en moet ik het gordijn steeds voor haar open doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
'nu met deze warme dagen...'. Jij woont zeker niet in Nederland?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar woon jij? Ah Paulus was me voor :D

Het beste antwoord

Ik heb laatst een item van Cesar Milan gezien over een hond die niet door de deur durfde omdat daar een rolhor tussen zit die met een klap dicht valt en de hond was bang geworden voor dat geluid.

Lijn je hond aan en straal zelfvertrouwen uit en neem hem mee door de deur. Geef hem een hondensnoepje als hij er door gaat. Wil hij niet, blijf volhouden, houd hem kort en trek hem mee, hij moet alleen vertrouwen krijgen. Begin eventueel door de gordijndelen naar twee kanten vast te zetten en steeds een beetje losser te laten.

Gewoon volhouden, steeds een snoepje geven en riem steeds losser laten. Daarna met losse riem proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Zeker een goede tip die ik ga proberen. Ik kijk ook altijd Cesar Milan, maar net dit onderwerp gemist denk ik haha.
Ik ga het proberen en laat nog wel even aan u weten hoe het verliep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trek natuurlijk niet te hard aan de lijn want je hond moet het voor het merendeel zelf doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar je moet je hond ook vertrouwen geven dat het gaat, vaak is 1x trekken voldoende en natuurlijk het snoepje al klaar houden. De tweede keer zal al makkelijker gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik,ik bedoelde met mijn opmerking dat je niet ineens hard moet gaan trekken aan de riem,maar hem al zacht trekkend naar buiten/binnen leiden en natuurlijk wat lekkers in je andere hand hebben waar de hond gek op is,meestal vinden ze een plak rosbief heerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang het duurt voordat je het haar aan kunt leren is ook afhankelijk van haar leeftijd en of ze van nature schrikkerig en/of angstig is.
Wat een schatje trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik dan maar een + geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Pelle 2 vraagjes, op welke zender is dat programma met Cesar Milan en wat voor schattig beestje heb jij of wie dan ook in de hand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op National Geographic: http://natgeotv.com/nl/dog-whisperer Tis een foto van internet, niet van mij en het is een egeltje. Zo schattig omdat ze aan de ene kant zo stekelig zijn maar aan de andere kant zo kwetsbaar en van die leuke pootjes en oortjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, grappig eigenlijk want ik zie het regelmatig maar heb nooit geweten dat die goede man zo heet;-) Ja is inderdaad heel schattig, de foto is net iets te klein (voor mij) om dat goed te zien,zie wel goed dat kleine koppie met de lieve oortjes en schattige kleine pootjes, dacht datie in een zacht bontachtig iets was gelegd :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vond dat jij het beste antwoord gaf omdat het ook echt een goeie tip is.
Ik heb hem geprobeerd, aan de lijn durf ze het soms al wel. Los nog niet, maar met veel oefening en geduld komt dat ook wel. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

ik heb destijds het zelfde probleem gehad met mijn katten en een kattenluik dat voor alledrie nieuw en eng was.

mijn vriendin wist de oplossing: twee ons rosbief...
heel simpel: de een is buiten en de ander binnen degene met het stukje rosbief doet zijn hand door het kattenluik/ horgordijn en lokt de kat / hond met de rosbief.
heb geduld, blijf het proberen, geef niet toe of op, het moet lukken en dat doet het ook, of je hondje wil niet naar buiten, ook prima, maar niet waarschijnlijk!

succes !