Ja, in Nederland en België zijn alle inheemse soorten salamanders beschermd. Onder de bescherming vallen alle stadia van een salamander: eitjes en larven zijn dus ook beschermd.
Amadea
11 jaar geleden
Nee dat zijn ze niet.

Om maar even twee soorten te noemen: Cynops orientalis en de axolotl mogen vrij gehouden worden.

Wat nooit mag is een salamander uit het wild gevangen nemen. Deze zijn allemaal wel beschermd.

Het komt er dus op neer dat je alleen (nakweek) uit dierenwinels (terrariumspeciaalzaken) mag houden en de rest met rust moet laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat zijn uitheemse soorten, die zul je niet in het wild in Nederland tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand heeft het over Nederlandse soorten @ Amadea
Amadea
11 jaar geleden
Jawel hoor, dat meldt de vraagsteller in de eerste reactie! 't Was handiger geweest om het aan de vraag toe te voegen...