mogen parkieten van de ficus planten eten en mogen ze ook varens eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor vogels kan de Ficus afhankelijk van de plant in meer of mindere mate giftig zijn. Er bestaan ook giftige varens maar ook dit is weer afhankelijk van de soort.

Antwoorden (3)

Er zijn wel 800 soorten Ficussen en duizenden soorten varens.
Van de meeste soorten is niet bekend of de parkieten ze mogen eten. ( giftig)
Maar waarom deze risico's nemen?
Parkieten zijn plantenslopers, geef ze maar wilgentakken, vooral de krulwilg en geef ze paardebloemblaadjes, maar zet geen kamerplanten bij je parkieten, als je niet zeker weet of ze giftig voor ze zijn.
Ga anders bij een kweker informeren, welke parkieten soorten, welke planten niet mogen eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste varens zijn giftig. +
In de eerste plaats: of ze dat mogen bepaal jij ;-)
Als ze los in de kamer zijn, zorg er dan voor dat er altijd iemand bij is.
Het is niet verstandig om ze van welke kamerplant dan ook te laten snoepen, want van vele kamerplanten is niet bekend of ze giftig zijn voor vogels.
Je kunt ze takken geven van een aantal struiken/ bomen/ planten van buiten, waar ze mee kunnen spelen en van kunnen eten.
Onderstaand een link naar een site, waar je kunt lezen wat wel en wat niet goed is voor ze.

http://www.babyvogels.nl/planten.htm

Toegevoegd na 19 uur:
Als je je vogels takken wilt geven van bomen, wees er dan wel 100% zeker van, dat ze onbespoten zijn!
Vooral bij fruitbomen: daar wordt vaak veel gif gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze kweker staat op het papegaaienforum op het moment slecht bekend.
En ik zie ook een fout, in zijn plantenlijst.
De Acacia staat zowel bij de geschikte, als giftige planten in de lijst.
En Brem staat in de geschikte planten lijst, en is giftig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik ben niet bekend met goede of slechte kwekers en vind het eerlijk gezegd ook lastig om zomaar aan te nemen.
Ik heb gekeken, maar zonder ingeschreven te zijn kan je geen info krijgen bij het Papegaaienforum. Heb je daar misschien ook andere bronnen voor?
Ik geef deze bron vaker op GV, maar wil dan wel zeker zijn, dat de informatie goed is, vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is moet je op papegaaienforum gewoon alles kunnen lezen zonder registratie dacht ik, alleen niet reageren of onderwerpen plaatsen.
Maar ik zal het eens even na vragen.
Bijna alle forums moet je trouwens registreren, dat is op zich toch niet zo erg, als je er niet meer wil zijn, blijf je gewoon weg.
Ik sta ook nog op tig forums geregistreerd waar ik al kei lang niet meer kom.
Op GV ga ik er ook af, en weer terug op ;-)
Ik zou niet afgaan wat ze op internet allemaal roepen, want ze roepen allemaal iets anders, en er zitten erg veel fouten in die plantenlijsten, geschikt of niet geschikt.

De enige soorten die 100% betrouwbaar zijn, zijn de knotwilg, krulwilg, en de schietwilg, de Esdoorn, Beuk, Allerlij fruitbomen, Els, berk, meidoorn, Es.

Kamerplanten, gewoon standaard nooit vertrouwen met je vogels.

Toegevoegd na 6 minuten:
o ja, en de hazelaar.
Beste 2de keus als je geen wilg kunt vinden.