Ik heb een kitten van 8wk, Sinds van8 had hij af en toe diaree en het lijkt nu dat hij ook slik problemen heeft, wat kan dat zijn?

Ik heb hem sinds gister uit het asiel, dat is natuurlijk wel een flinke omslag.
Hij is wel speels, maar mauwt meer dan gister. Zijn bekje beweegt af en toe alsof hij slik problemen heeft. De diaree die hij had was wel telkens op momenten wanneer wij er niet waren. Maar dat slikken vind ik wel zorgelijk...heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een boekje gekregen waar zijn injecties en wormkuur instaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, heb ik idd, hij moet volgende week weer prik (2e)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies. waarschijnlijk was het bij 6 weken. dan 9 weken 2e) En ontwormen moet ook al zijn gedaan aangezien ze wormen al vanaf het moment van voeden ( moedermelk) kunnen krijgen.
En het slikken komt vaak voor bij kittens.

Het beste antwoord

dat slikken duidt op misselijkheid, dus met wat pech gaat je kitten straks ook nog overgeven.
zo'n jonkie droogt dan erg snel uit, dus ga morgen voor de zekerheid met de kleine naar de dierenarts.
kijk het niet aan, op deze leeftijd kunnen ze weinig hebben.
beterschap voor je ventje!

Toegevoegd na 2 minuten:
bel morgen het asiel, dan kan je bij hun dierenarts gratis terecht.
de meeste asiels geven 2 weken nazorg door hun dierenarts.

Toegevoegd na 14 minuten:
ik blijf bewerken ;)
geef je je kitten hetzelfde eten als wat hij in het asiel kreeg?
overstappen op ander voer moet je heel geleidelijk doen.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteraard zsm naar de dierenarts als je merkt dat het echt niet goed gaat. Maar een kat likt zichzelf schoon. Dan komen de haartjes natuurlijk naar binnen waardoor ze een haarbal uitkotsen. Dit kan bij kittens soms het geval zijn dat het een blokkade vormt in de darmen. Vandaar de diaree ( hoewel dit ook veel bij kittens voorkomt. 8 weken is heeeeeel piep. maar ik neem wel aan dat je gepaste voer hebt? Ook moet je katje ingeeeint en ontwormt etc zijn. Dus is dat niet het geval da moet dat alsnog. Melk is superslecht voor kittens dus hoop niet dat ze dat krijgt. Maar even langs de huisarts) :)

Toegevoegd na 1 minuut:
huisarts = dierenarts uiteraard :)

Dat slikken vergat ik. dat komt dus waarschijnlijk omdat ze het haarballetje er niet uitkrijgt... Maar nogmaals even langs die ... arts :)

Toegevoegd na 31 minuten:
hier nog een hele handige link waar je denk ik ook wel wat aan hebt ;)

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/kittenuit.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
sorry , maar hier min ik voor.
door haarballen raken katten verstopt, ze krijgen er geen diarree van.
sowieso hebben zulke jonkies nog geen haarballen. en inenten gebeurt met 9 en 12 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet wel dat hij een enting heeft gehad, misschien wel te vroeg... ik neem aan dat hij in het asiel wel een behandeling heeft gehad tegen vlooien e.d. Idd wel kittenvoer meegekregen en krijgt geen melk. Maar ik ga morgen wel even bellen als het niet beter is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ontwormen is al veel eerder. bij 8 weken is de kitten minstens al een keer ontwormt. en een week later kan ej al inenten. Jonkies van 8 weken likken zichzelf en anderen schoon. Met 4 weken spelen ze al ( vechten) met andere katjes in het asiel daardoor KUNNEN ze ook weer haartjes in hebben geslikt... Dus als die er nog niet uitkunnen ZOU dat de reden kunnen zijn van de verstopping. de diaree KAN door voeding zijn gekomen. Als je leest zie je dat dat er staat. geen feiten maar ideeen!
>>De diarree die hij had was wel telkens op momenten dat
>>wij er niet waren.

hoe kun je een kitten van 8 weken (is nog een baby) "telkens alleen" laten...
hij is veel te jong bij zijn moeder en nestgenootjes weggehaald en heeft nu heimwee.
hij miauwt omdat duidelijk te maken, maar misschien heeft hij ook wel pijn, want je praat over slikproblemen.
kittens moeten 12 tot 15 weken oud zijn voor ze weg mogen, tot die leeftijd leren ze nog veel van de moeder.

diarree kan veroorzaakt worden door een verandering van voeding. het was slim geweest om aan het asiel te vragen wat hij gewend was te eten en daar voorlopig mee door te gaan.
het slikken dat weet ik verder niet, daarvoor zou je even naar de dierenarts moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar ik moet ook een keer slapen! en dan is hij idd een paar uurtjes alleen. Ik durf hem niet op mijn slaapkamer te laten voor het geval dat ik er op ga liggen in mijn slaap. Ik weet niet hoe jij dat zou doen, maar ik durf het niet aan! Ik neem wel aan dat het asiel geen katjes meegeeft die eigenlijk nog niet mee kunnen. Dit katje had geen moeder, dus ik weet niet hoe hij dan kattegedrag aanleert...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef hem hetzelfde voer als in het asiel, maar nadat ik heb gebelt met DA zou het komen door de verhuizing, dus ik moet me daar niet al te druk om maken. Ik heb er alles voor over dat het goed met hem gaat.