Mijn vis gaat dood, wat moet ik doen?!!!

Ik had ongeveer een half jaar geleden 3 visjes gekocht, na een paar maanden ging er opeens 1 dood. Ik haalde hem er direct uit en mijn andere vissen bleven door zwemmen. Maar vorige week is er nog 1 dood gegaan en hij heef een nacht bij de andere vissen in dezelfde bak (dood) gelegen. 1 vis van dezelfde soort zit nu ondersteboven te zwemmen en gaat waarschijnlijk ook dood, kan ik dit nog voorkomen? En een andere goudvis zit nu de hele tijd aan de oppervlakte lucht te scheppen. Wat kan ik doen HELP! (paniek)

Toegevoegd na 3 minuten:
En als hij echt te ziek is, kan ik hem dan invriezen om hem zo on-pijnlijk mogelijk om het leven te brengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

heb je wel het water verschoond en de kom helemaal shcoon gemaakt ( randen etc) kook en antibacterieel ontsmet... andere plantjes erin en de vis van vitamine en voeding voorzien? Dan pas heb je eigenlijk alles gedaan wat je kunt. Als de vis dan nog dood gaat an was hij al besmet. Als het in het water of aan het glas f in de planten zat, heb je een kans dat hij het redt... invriezen zou ik niet doen. tegen de tijd dat de vis vriest is hij al gestikt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees eerst eens hoe je vissen moet houden. Plantjes in je aquarium is wel het minste wat je voor je vissen kunt doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je ook daadwerkelijk de kom uitgekookt. bacterien haal je er niet uit door alleen maar water te verschonen.
Je kan verder nog:
naar de dierenwinkel gaan ( evt met de dod vis) misschien dat ze een medicijn of vitamine hebben.
plantjes kopen ( voeding/ zuurstof)
advies aan een vissenwinkel vragen over hoe je ze het beste dood kunt laten gaan als je het te langzaam vindt en ziet dat de vis lijdt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, "als ze weer normaal doen" :p Na het wassen, nog een keer extra goed wassen met water zodat al het "schoonmaakmiddel" er zeker uit is. Dan afdrogen en met water weer uitspoelen. Dan pas vlullen ;) Chaudfontaine vinden ze ook goed, heb ik op tv gezien ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Enjenj: Een kom? Dat is absoluut niet geschikt voor goudvissen, deskundigen noemen het zelfs dierenmishandeling om een goudvis in een kom te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom kom... Zo erg is het niet, als je er maar elke dag nieuw water in doet en er geen 37 vissen in doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, huisdieren kosten nu eenmaal tijd. Afhankelijk van hoe groot je bak is kun je er best om de 3 dagen de helft van het water uithalen. Zo hoeven je vissen niet telkens over gezet te worden, waardoor ze minder stres hebben en jij het makkelijk hebt met verversen. Met een simpele vissenkom (zeker omdat er nooit een zuurstofpomp inhangt) kun je dit wel eens per dag of in de 2 dagen compleet verversen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is idd groot genoeg. Om de 3 dagen ongeveer de helft van het water eruit halen en met vers water weer bijvullen. Voor een leuk vissen-extraatje en het idee kun je er nog 3 theelepels spa blauw bij doen en 2 eetlepels chaudfontaine :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ducat als je het allemaal zo vermoeiend vindt zou ik maar snel de "gezonde" visjes naar de dierenwinkel brengen!
Voor nep visjes en plastic plantjes en nog wat gezellige dingetjes vervangen dan hoef je verder niks meer te doen!!!
Sorry hoor maar echte vissen ben je blijkbaar niet waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit ik me bij aan, hij weet er totaal niets van en doet maar wat en nu is het zielig!
Het is pas zielig als je vissen doodgaan door onkunde!
Met een goede pomp en een goede biologische filter, regelmatig eenderde water vervangen ( nooit alles!!!)
En goede zuurstofplanten, zouden de vissen nog leven.
En oh ja, eerst eens goed lezen hoe je vissen moet houden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rena: zo erg is het wel.
"De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie ”goudvissen in dit soort ’gevangenissen’ opsluit, dierenmishandeling begaat”."
Een vissenkom heeft véél te weinig water (maar 15 liter ofzo terwijl ze wel 250 liter water nodig hebben), waardoor het water veel te snel vuil wordt, veel te snel warm kan worden en door de komvorm te weinig wateroppervlakte dat met zuurstof in aanraking komt waardoor ze heel snel te weinig zuurstof krijgen. Nou kan je die dingen misschien nog wel redelijk oplossen met vaak water vervangen, maar het is ook veel te klein om fatsoenlijk te kunnen zwemmen, het zijn vissen die liefst hele grote stukken willen zwemmen, niet minirondjes in de hele tijd precies dezelfde omgeving waar ze zich kapot vervelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JUIST!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Fynnya,Ik ben het helemaal met je eens. Helaas denken veel mensen nog steeds dat de goudvis maar een geheugen heeft van 3 seconden terwijl toch al vaak bewezen is dat het geheugen veel langer is,minimaal 3 maanden zelfs! Desondanks vind ik dat " kom kom" weer een leuke woordspeling van Rena!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een decoratie wil neem dan een plant, maar geen kom met levende dieren erin waarvan je snars weet wat ze op zijn minst nodig hebben. en als helemaal niet veel dieren in een veel te kleine ruimte!!! blijven verschonen is ook slecht, zo krijgt het water geen kans om een natuurlijk evenwicht te krijgen (wat bij jou al niet mogelijk is omdat alles wat je fout kan doen je ook echt fout doet) nogmaals.... eerst LEZEN (internet is een prima optie!!) dan DENKEN, en dan eventueel DOEN, en niet in de omgekeerde volgorde.

Andere antwoorden (5)

De kans dat hij dit overleefd is zeer klein. Invriezen heb ik nog nooit van gehoord en lijkt mij onnatuurlijk en pijnlijker. Wat je zou kunnen proberen is een schone emmer pakken, vullen met water en dan de vis subtiel bij zijn staart pakken en met lange halen, heel zachtjes naar voren en naar achteren trekken de duwen. Zo komt het verse water weer in zijn kiewen waardoor hij zomaar aan zou kunnen zwemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ondersteboven zwemt zou je "recht" kunnen zetten, en VOORZICHTIG naar voor en naar achteren bewegen dmv de staart zachtjes vast te pakken, met de andere komt het denk ik wel goed ;) Maar op de kop betekend in 99 van de 100 gevallen einde verhaal :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ondertussen al geprobeerd om hem naar voren en achteren te duwen/trekken?? Ben wel benieuwd. Deze tactiek word vaak bij karpers en snoeken gebruikt na het vangen ervan. Als ze dan een tijdje op het drogen zijn geweest raken ze de kwijt kluts. Door ze langzaam naar voren en achteren te bewegen krijgen ze een soort zuurstof injectie en zwemmen ze al snel weer aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjongejonge rena je bent weer lekker bezig en dan snap jij wel over welke reacties van jou ik het heb! Ik kan echt enorm lachen om jouw droge humor!!
Nogmaals hartelijk dank hiervoor,kijk al uit naar een volgende reactie van je ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het dan voornamelijk over je reacties die je bij het eerste antwoord hebt gezet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, jij ook bedankt vlindertje. Zonder een klein scheutje humor in het leven, zou het maar een saaie boel zijn ;)
Ik vermoed dat je huishouding voor wat betreft je aquarium niet goed is.

Een vis snel uit zijn lijden te verlossen.
Ik weet er wel één doch zal er ongetwijfeld weer maximaal gemind worden.

Neem het visje in de hand en druk tussen duim en wijsvinger de schedel in.

Invriezen is langzaam en maakt dat het diertje onnodig lijd.
Door de plee heen spoelen, tja .......een grotere minachting voor een levend wezen is er volgens mij niet.
Verdrinken, tja dat zal niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou eens nadenken over de manier waarop je de vissen houdt, want hier rammelt wat aan als ze achter elkaar het loodje leggen.

invriezen in een langzame en pijnlijke dood, ook voor een vis dus hier help je hem niet mee.

de snelste manier en minst pijnloos zal tegen je gevoel indruisen: scherp mes en kop eraf.

het is warm dus mocht je verlichting hebben doe deze dan uit. ververs een deel van het water, en schaf een deugdelijke pomp aan.
heb je een hoge bak met een klein wateroppervlak (hierdoor komt het meeste zuurstof in het water) zet er dan een membraampompje met bruisstreen op zodat het oppervlaktewater in beweging is.

zuurstofplanten erin en niet teveel voeren. bij sluierstaarten moet je korrels voeren (anders happen ze teveel lucht en gaan ze drijven om uiteindelijk het loodje te leggen)

denk dat je bak veel te klein is, er geen pomp/filter in zit.
goudvissen zijn grote vervuilers dus laat ook je water waarde testen in een dierenwinkel of aquariumzaak.

aan de vissen ligt het in ieder geval niet als ze achter elkaar gaan....

dus maar er geen vissticks van, dat is NIET prettig voor de vis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goudvissen horen buiten in de vijver.
Wil je ze toch binnen hebben, zorg dan voor een goede waterkwaliteit!
Ergens doe je iets niet goed!

Nooit zulke vissen een niet te klein aquarium.
Een goedwerkende grote filter is noodzaak.
Een pomp die minstens per uur de inhoud verpompt, maar liefst nog meer.
Om de paar weken een derde deel van het water vervangen door schoon leiding of vijverwater.
Niet te veel voeren en een goede kwaliteit voor geven, geen vlokkenvoer.
De hardheid van het water regelmatig testen en zonodig bijsturen.
Voldoende waterplanten.

In principe zijn alle vissen ziek, ze hebben ziekmakende bateriën, virussen en parasieten bij zich.
Een gezonde vis in gezond water heeft daar geen enkel probleem mee, pas als de vis verzwakt, door b.v. slecht water, komen de ziektes te voorschijn.
Geef je zieke vis maar een flinke tik en hij is dood.
Vind je dat zielig, bedenk dan, dat je door slecht water vissen laat doodgaan, dat is nog veel zieliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las op de koi side dat kruidnagelolie. helpt om vissen uit hun lijden te helpen,dat ga ik dan ook gauw bestellen want een van mijn goudvissen ligt ook op apegapen.Sterkte met je visjes Noor