wat probeert mijn kitten duidelijk te maken?

als een kitten melk gaat drinken bij zijn moeder, dan gaat hij/zij met de pootjes heen en weer en likt.
nou doet mijn kitten dat bij mij.
meestal in de buurt van mijn hals op een shirt of op mijn huid.
waarom doet hij dit?
heeft hij honger? want eten heeft hij genoeg en weet dit ook te vinden.
of is hij gewoon erg lief bezig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (6)

als een kitten bij de moeder drinkt, trappelt hij om de melkgift te stimuleren.
al drinkend voelt het kitten zich warm, geborgen en tevreden.
als een kitten, en later een volwassen kat, zich erg happy voelt, dan laat hij dat merken door weer te trappelen.
je kan dus gerust zijn; je kitten heeft het enorm naar de zin als hij dit doet.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer was je me te snel af :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat doet dit altijd als hij me komt liggen,en die is inmiddels volwassen,ik wist wel dat het betekend dat hij zich dan happy en veilig voelt maar er wordt ook wel gezegd dat een kat dan tevroeg bij de moederpoes is weg gehaald.
Ik heb mijn kat wel sinds hij een kitten was.
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor laurena, dat geldt wel voor sabbelen (in je hals, oksels, of aan je oren) maar niet voor trappelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is niet waar..ook altijd gedacht maar per ongeluk een nestje gekregen( door operatie poot moeder niet kunnen steriliseren)
2 katertjes zijn hier gebleven en nu 6 maanden oud en een van de 2 blijft dit doen. In m haar, mn vest , dekentjes mijn kussen enz.....en de moeder poes is er nog steeds hoor! Tot 4 maanden mochten ze drinken wel steeds korter. Maar dit is absoluut niet enkel door te vroeg weghalen bij moeder....tenminste....ik kan dat verhaal niet toegeven
Een kitten die trappelt kan dat om verschillende redenen doen.

Wellicht is hij te vroeg gespeend (Te vroeg bij moederpoes weggehaald.)

13 weken is ideaal want in deze tijd leert een kitten nog erg veel op het gebied van socialisatie.

Als hij te vroeg is weggehaald dan kan het zijn dat hij trappelt omdat hem dit zo geleerd is, of beter gezegd niet afgeleerd is.

Het kan ook zijn dat je kitten dit doet omdat hij zich erg op zijn gemak voelt bij jou. Hij voelt zich veilig, vertrouwend en bescherm. Hij trappelt dus omdat hij happy is en even helemaal in extase.

Een kat trappelt ook (kort) als hij gaat slapen en zijn plekje helemaal leuk vind!

Kortom een aantal redenen.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een uiting van genot.
bij de moeder doen kittens dit, terwijl ze aan de borst liggen, om de melkproduktie op gang te houden, dus uit instinct.
later als ze groter zijn doen sommige katten het nog steeds
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat drukken met die pootjes tijdens het drinken doen ze om de tepelklieren te stimuleren zodat er melk vrijkomt. En die gewoonte houden veel katten, ook als ze groter zijn. Onze kat is vier jaar en drukt altijd met zijn pootjes op het kussen in zijn mand, voor hij gaat liggen. Het is eigenlijk babygedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die beschouwd jou als een(2e moeder dan).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een teken dat de kitten te vroeg bij de moeder is weggehaald en het speenproces niet heeft kunnen afmaken. Verreweg de meeste kittens worden veel en veel te jong bij de moeder weggehaald. Je kitten is dus helaas niet 'lief' bezig, het is eigenlijk heel triest. Alleen weten de meeste mensen dit niet of ze willen het niet weten.
Meer over de scheiding van moeders en kittens vind je op http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/gedrag/scheiding/. Je vindt hier wetenschappelijk verantwoorde, katvriendelijke informatie van experts op het gebied van kattengedrag.
Hoe oud is je kitten? Als hij jonger dan 16 weken is en hij nog terug kan naar zijn moeder, is dat zeer aan te bevelen.
Als dat niet mogelijk is kun je hem het beste een flesje geven. Meer info vind je op kattengedragstherapie.nl > tips > fles geven. Op de pagina gedrag > zoogproces vind je ook meer informatie. Succes!

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige