Waarom niezen honden als je met ze aan het stoeien bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten, maar ik moet gelijk denken aan mijn eigen hondjes, en die doen dat ook! Goeie vraag!

Het beste antwoord

Dat is echt oversprong gedrag. In hun hart willen ze het spellentje winnen (dus van jou winnen) maar ze hebben geleert dat jij de roedelleider ben dus ben jij de baas. Met andere woorden gedrag en gevoel is in conflict.

Overspronggedrag is conflictgedrag. De hond kan niet kiezen tussen 2 soorten gedrag en doet dus iets geheel anders. Hij twijfelt bv tussen wegrennen of luisteren naar de baas en wat hij laat zien is dat hij gaat zitten gapen of zich gaat staan uitrekken.
Overspronggedrag geeft dus een zekere mate van stress aan.
Veel oversspronggedragingen zijn in een wat ander licht komen te staan door de gedragstherapeute Turid Rugaas, die deze signalen ziet als kalmerende signalen naar roedelgenoten toe, dus als een soort van communicatief iets zeg maar en niet als signaal van een intern conflict.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus daarom gaat mijn hond zich altijd eerst uitgebreid uitrekken als hij naar buiten moet en geen zin heeft.
Hij twijfelt dan tussen wegkruipen en luisteren.
Gelukkig voor mij kiest hij altijd voor het luisteren.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke informatie, je ziet het ook bij katten als ze even niet weten wat ze moeten doen, dat ze zich dan gaan wassen. Ik wist de naam ervoor nog niet . + voor je antwoord.
Ivana
14 jaar geleden
+1 Hebben paarden ook kalmerende signalen of oversprong gedrag? (Van paarden heb ik echt geen verstand!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heb het boek gelezen van Turid en ben het helemaal met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik echt wat aan. Dank je wel voor je duidelijk uitleg!

Andere antwoorden (4)

Door het in hun enthousiasme verkeerd ademhalen, in combinatie met het eventueel loswekken van stof door het spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen duurt het maar een paar seconden en kan ontstaan door opwinding, drinken van water, druk van de halsband.

Wanneer echter het niezen aanhoudt, raadpleeg dan je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan een vorm van kennelhoest zijn, maar het kan ook zijn dat er iets in de neus zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen Kundalini... Het is een ademhaling waarbij "kracht" opgewekt wordt... Die wordt heel fors uitgeblazen en het LIJKT of het is dat hij niest, dat is niet zo, het is een krachtige stoot... Daarmee laadt de hond zich op, maakt vecht/vlucht hormonen los, dus hij is klaar voor het spel... Heerlijk eerlijk en open zijn die dieren toch... Wat zou het mooi zijn als mensen dat ook aans konden doen, zonder second thoughts...