Springen poezen van het balkon?

Ik woon in een flat en wil graag een poes nemen. Ik heb een balkon, maar ik ben bang dat de poes naar beneden springt en dood valt. Ik woon op de 11e verdieping :-). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

En hoe zit dit met honden? Want mijn vriend Derrik wil een hond nemen in zijn flat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat ie valt of springt... Hou rekening met hoge dierenarts kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt eventueel je hele balkon met gaas afzetten zodat je een soort van kooi krijgt dan weet je zeker dat ze er niet af kunnen. Bronnen:
- http://www.poesenpoppenhuis.nl/eva/balkon.html
- http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5669&start=15
- http://www.ottenpetcages.com/nl/dept_130.html
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb 2 katten, en ik woon in een flat. Mijn katten komen niet op het balkon, daar heb ik ze bang voor gemaakt. Met opzet, want ik wil ze niet buiten hebben. Ik ben bang dat ze vallen of dood gereden worden. In het begin kwamen de katten, toen ze nog kitten waren wel eens op het balkon. Maar ik was zelf zo bang dat ze op de reling zouden springen (geloof me, dat kunnen ze!) dat ik ze meteen heb geleerd dat het balkon een enge plaats is. Bij de ramen aan de achterkant van onze flat heb ik kippengaas in de kozijnen vastgeschroeft, dus daar kunnen ze niet uitvallen. En een paar huizen verderop hebben ze het hele balkon afgeschermd met een kooi van kippengaas. Daar lopen de katten vaak rond, en dit gaat goed. Helaas hadden zij niet het slaapkamerraam gedaan, en is de kat via dit raam DOOR DE HOR ontsnapt en heeft hij een tochtje ondernomen via de buitenste vensterbank tot het laatste raam (ook met hor) en is hij daar naar binnen gegaan. Dat was bij onze buurman een kattenhater. Hij heeft ons om 2/3 uur snachts uit bed gehaald omdat hij dacht dat de kat van ons was haha. De volgende ochtend is de eigenaar hem komen halen bij ons. Verder heb ik een hele grote krabpaal in huis, want ze moeten ergens hun energie kwijt kunnen, en anders word dit je bankstel, behang...kortom...alles waar jij op gesteld bent. Toegevoegd na 2 minuten:
____________________________________ Wat een hond betreft, dit is geen probleem. Honden zijn niet zulke klimmers. Maar als je een schoothondje neemt moet je even opletten dat hij niet tussen de reling door kan vallen...want die beestjes willen graag altijd alles zien! En vooral puppy's! En een pup is in staat zich tussen de reling door te friemelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: katten niet los op het balkon laten, want ze hoeven maar één inschattingsfoutje te maken, en liggen dood beneden op straat! En bij lagere etages kan ook het leed niet te overzien zijn: poten verbrijzeld, kaken ontwricht: dat wil je je huisdier toch niet aandoen? Een kat zal ook zeker achter insecten, vogeltjes e.d. aangaan, zonder zich te bekommeren over de hoogte, en dan 'vliegt' hij/zij zo naar beneden. Een soort kooi van je balkon maken is een optie, je kat nooit op het balkon laten, of toch maar voor een hond gaan. En kijk daarmee uit dat die niet door de spijlen heen kan...
criseyde
11 jaar geleden
Ik woon zelf op 6 hoog en een van mijn katten was ontsnapt (het balkon op geglipt) en is toen gevallen. Gelukkig was ze op 5 hoog op de railing terechtgekomen. Sindsdien is mijn balkon aan de bovenkant (vanaf de railing tot het plafond)afgeschermd met een net (laten maken in IJmuiden bij een bedrijf dat professionele visnetten maakt) (de onderkant met plexiglas, zodat ze toch naar buiten kunnen kijken). Dat kostte zo'n 4 jaar geleden 70 euro, maar ik heb er veel aan. Zo kan ik nu als het warm is gewoon mijn balkondeuren open laten staan en mijn katten vinden het heerlijk om 's avonds buiten te zijn.

Antwoorden (9)

Een poes kan springen van het balkon.. maar dood? nee dat niet zoals we zeggen een kat heeft 9 levens.. Een hond springt niet zo gauw ergens van af dus misschien is dat een betere keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat die kat echt wel dood is als hij van de 11e verdieping naar beneden valt. Dat van die 9 levens is een mythe. Mijn vraag is: zal hij springen of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9 levens en 11 verdiepingen is te kort ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pelle: lol !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 leven per verdieping? :) een kat kan zelfs meer schade oplopen bij een val van een paar meter (kan zich niet draaien) dan van 11 hoog. toch zou ik het niet op gokken, en voorkomen dat het dier kan springen of vallen. op mijn balkon (3 hoog) is onsnappen en vallen geen optie. voor zowel de kat zelf als voor mijn gevoel wel zo prettig. :)
Springen zal de poes niet doen, maar ook een poes kan wel eens ergens van schrikken en vallen...

Toegevoegd na 3 minuten:
Met wat handigheid kun jij je balkon wellicht wel wat veiliger maken. Bijvoorbeeld aan de onderkant wat gaas, en zorg er voor dat de poes niet op de leuning kan gaan zitten of wandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Springen zal ze wel niet doen maar als ze schrikt of opgejaagd wordt ? Best de open ruimtes afschermen met gaas, je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat schat in of een afstand te hoog is, vandaar dat ze af en toe niet een boom uit durven omdat het ineens toch te eng lijkt. Vertrouw er dus op dat je kat zijn verstand gebruikt en niet zal springen. Een jong katje moet je uiteraard nog even beschermen, die moet zijn ruimetelijk inzicht nog ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, poezen springen niet van het balkon, of hooguit van een balkon op eenhoog.
maar poezen jagen graag op vliegen, vlinders, vogels, en voor je het weet zeilen ze naar beneden, en vallen ze hartstikke dood.
op mijn werk bij de dierenambulance krijg ik er vaker mee te maken dan me lief is.
honden doen dit niet zo snel, maar ik heb het toch een keer meegemaakt dat een hond achter een vlieg aanzat, en over het balkon viel.
het beestje heeft het niet overleefd.
zet dus je hele balkon af, zo weet je zeker dat je dier veilig een frisse neus kan halen.
ik heb zelf mijn balkon ook overgaasd, en het bevalt uitstekend.
het geeft zeker geen opgesloten gevoel, en tegen het gaas groeien klimplanten.
succes!

Toegevoegd na 7 uur:
bij die hond gebeurde het via een tuintafeltje, dus let op dat je niet ongewild een "trapje"maakt!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet toch "het wolkenkrabbersyndroom" of haal ik nu 2 dingen door elkaar?
Rieneke1
11 jaar geleden
geen idee waar je het over hebt channeke.
googlen maakt me niet wijzer :s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat dat zo heette
Als katten iets achterna springen van het balkon?
Keer gezien bij animal planet
Rieneke1
11 jaar geleden
ah okee, dan houden we die erin toch? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vroeger toen we nog op een flat woonden op 3 hoog sprong ons jonge poesje vaak op de reling,doodeng vond ik het maar het ging goed dus dacht ach,een kat is erg lenig,hij valt niet.
Toen was hij opeens weg,en bleek hij gevallen te zijn,bleek ernstige hersenschade te hebben opgelopen,viel steeds om met lopen,later niet meer maar hij was wel erg raar,liep vaak constant rondjes door de woonkamer,dus zeker je balkon afzetten en meerdere kattenpalen in huis zetten als je meubilair en behang je lief is.
Rieneke1
11 jaar geleden
patje, een ervaringsverhaal met een duidelijke waarschuwing!
wat sneu voor je kat, is hij er toch nog oud mee geworden?
de kat van mijn oom is gewoon gesprongen, geloof 6 of 9 hoog. was niet dood, maar al zijn nageltjes kapot gesleten pootjes van langs de muren vast houden.
zal verschillen per kat, maar of je het risico moet willen nemen.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze kat is ook een keer gesprongen van 1 hoog, omdat er een vogel voorbij kwam.. ik zou t risico niet nemen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een poes springt niet blind van een balkon.
wat wel kan gebeuren (eigen ervaring) is dat poes een vogeltje ziet en dat wil vangen/te pakken nemen, dát kan wel en van 11.hoog naar beneden, houd je niet veel poes over, sorry...
wat je kunt doen is het balkon 'afrasteren' met kippengaas, dan heeft poes altijd een 'buiten', tenminste als je een kattenluik (kunt) maken in de deur, met een stoel op het balkon en een kussentje, heerlijk poes zal genieten.!

Toegevoegd na 9 minuten:
als je vriend inderdaad een hond wil nemen, dan hoop ik dat hij niet de hele dag werkt, maar misschien kan hij de hond wel meenemen naar zijn werk, want je kan een hond niet de hele dag alleen laten, thuis.
een hond moet overdag minimaal 3 keer uit (8uur, 12uur en 4uur -en dan nog na zijn eten en voor de nacht- minimaal!).!

een hond zal ook niet van het balkon springen, maar ik heb niet op een etage gewoond met een hond.

ik ben blij dat je je laat informeren over hoe of wat, prima idee, zo krijg je op goeie vraag veel informatie van verschillende mensen en zijn de feiten achteraf geen verrassing :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden een redelijk jong katje die naar boven was ontsnapt en bij onze slaapkamerraam stond ( die open was) en een duik naar beneden nam , dus ja katten kunnen dat doen , volgens mij zijn ze niet zo slim dat ze onderscheid maken tussen een eerste of elfde verdieping .