Mijn 3 jarige poes wil niks weten van mijn nieuwe kitten. Wat moet ik doen?

De eerste ontmoeting was het al mis. Mijn 3 jarige poes vloog haar keihard aan. Toen heb ik ze even een dagje gescheiden gehouden. Nu lopen ze gewoon weer samen door het huis heen. Maar mijn 3 jarige poes loopt met een boog om mij en haar heen. En grommen en blazen (niet vechten). Maar ze is zelfs boos op mij! Als ik haar wil aaien gromt ze naar mij en loopt ze weg. Heb de kitten nu 3 dagen. Komt dit nog wel goed? Of is het gewoon een kwestie van wennen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

hoe oud is je kitten?
dit is een ongemeen felle reactie, eigenlijk hoor je dit maar zeer zelden.
is je poes wel in orde?
mogelijk heeft ze pijn of iets onder de leden, dat zou ik toch even uit willen sluiten.
verder zou ik het rustig aanpakken, en de katjes nog even gescheiden houden.
doe wel aan geuruitwisseling door middel van beurtelings aaien, en het verwisselen van mandjes en lapjes.
gebruik feliway spray voor de ruimtes waar de poes verblijft, om haar zich veiliger te laten voelen.
doe rustig aan en forceer niets, dan komt het gerust in orde,
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kitten is 10 weken oud. Mijn poes heeft wel een naar verleden. Het eerste jaar heeft ze bij mensen op een zolder gewoond. Geisoleerd van mensen en dieren! Toen ik haar kreeg was ze daarom in het begin heel erg bang. Maar ze bloeide wel helemaal op naar 3 maanden begon ze bij me te liggen.. En was ze niet meer weg te slaan! Inmiddels heb ik haar dus 2 jaar. En is helemaal niet meer schuw.. verre van dat.. Ik krijg veel bezoek.. En ze vind iedereen aardig. Ze gaat zelfs goed om met de hondjes van mijn buurman waar ik vaak op pas. Dus ik dacht dat het wel leuk zou zijn een maatje erbij. Verder is ze kern gezond. Ik schrik ook erg van dit gedrag?!
Rieneke1
11 jaar geleden
dan heeft je kat toch een tic overgehouden uit haar nare verleden.
pak het maar rustig aan en overhaast niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik probeer het gedrag gewoon te negeren nu.. Ik heb het idee dat ze heeeel jaloers is. En er helemaal niks van snapt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
p(l)oes 1 waardevolle tips!
Kristal
11 jaar geleden
+1 Goed idee om de gezondheid van de oudere kat in de gaten te houden Rieneke!
Soms zoek je het bij de verkeerde oorzaak.
Hoewel in dit geval jaloezie wel een hele grote rol kan spelen

Andere antwoorden (2)

je had ze ook niet gelijk bij elkaar moeten zetten (zie andere vraag over katten hier op GV) maar langzaam aan elkaar laten wennen.

onder katten zijn er bepaalde 'do's and dont's' die ze duidelijk moeten maken naar elkaar, en dat kan niet altijd met de goede lieve vrede.

geef je andere kat langzaam tijd om de vreemdeling te accepteren als huisgenoot, en geef de kitten tijd om een draai te vinden in de nieuwe siuatie, én met de andere kat.

niet gaan vangen, opdringen met aaien als de kat aangeeft hier geen prijs op te stellen.

de kitten is gewoon van haar stuk gebracht in een hele nieuwe omgeving, heeft een huisgenoot die nog niet al te gezellig is, gaat aanvaringen liever uit de weg, en gaat even liever haar eigen gang om zich dit eigen te maken.

het kan goedkomen, maar het is een kwestie van tijd, ruimte, geduld, en manier van introduceren (waar jij een steekje hebt laten vallen door de kat op het spek te binden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt goed maar je moet geduld hebben zoals ik heb ondervonden bij mijn kitten en de 2 andere volwassen poezen. In het begin blaasde en gromde mijn witte poes naar het kitten, nu zijn het de beste maatjes en zoeken ze elkaar op, ze kunnen niet zonder elkaar om te ravotten en kattenkwaad uit te halen. De oudere poes bekijkt alles van op een afstandje en vind het allemaal wel oke.
Het heeft toch wel een week of 3 geduurd.