Weet iemand wat voor een ras mijn konijn heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het gewoon in de dierenwinkel gekocht? Dan is het waarschijnlijk een mengelmoesje.
Wat een schatje trouwens ^^
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een schatje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje ;)

Antwoorden (3)

De foto laat geen duidelijke kleuren zien, maar wel kleine oortjes. Vermoedelijk heb je een kleurdwergkonijntje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee bedankt ;)
Hier een link naar alle erkende konijnenrassen. Bij het aanklikken van een naam komt er een foto met beschrijving. Je zou kunnen zien welk het dichtst bij jouw konijntje komt.
Volgens mij is hij niet raszuiver, maar heeft wel herkenbare punten.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/nieuw-konijn/konijnenrassen.html

Kijk vooral naar de lengte van de oren. De snuit en de maat. Dan moet je ergens dichtbij eindigen.
Succes met zoeken.

In dierenwinkels worden (bijna) nooit raskonijnen verkocht. Is dit bij uitzondering wel zo, dan heeft je konijn een oormerk. Kijk eerst even bij kruisingen.
Voor een raskonijn moet je echt bij een fokker zijn.

Bij de jaarlijkse Ornithofilia:
http://www.ornithophilia.nl/ vind je een kleindiershow, waaronder raskonijnen. Misschien leuk om eens een bezoek te brengen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de site.. Ik heb erop gekeken, en waarschijnlijk is het een kleurendwerg.. Want het gedrag past er precies bij
teusvh
11 jaar geleden
Ik heb echte raskippen, en fok daar ook mee. Ben echter geen lid van een vereniging, en doe de kuikens ook geen ring om. Zou dat bij konijnen niet ook kunnen, dat je hele goeie raskonijnen hebt, maar geen zin in het gedoe met tatoeages en zo?
Ivana
11 jaar geleden
Natuurlijk kan je raszuivere kippen fokken zonder merk en papieren, maar voor de buitenwereld kan je dat niet bewijzen.
Daarom mogen dieren zonder papieren ook niet worden ingeschreven op shows en als rasdieren worden verkocht.
De kwaliteit van een papierloos rasdier hoeft niet minder te zijn, maar bij fok moet men kunnen aantonen hoe het met de voorouders zit, anders zijn het "rasloze" dieren.
Op Marktplaats wordt er grof geld gevraagd voor een hond/kat/konijn met alleen de bewering dat de ouders wel papieren hebben. Ofschoon het hebben van papieren echt geen garantie is voor kwaliteit, moet men toch ergens houvast hebben. De mensen met verstand van fokken, kunnen wel aan de foklijnen zien of er goed materiaal gebruikt is. Voor de gewetensvolle fokker draait daar alles om. En die foklijnen zijn alleen te achterhalen door middel van juiste registratie.
teusvh
11 jaar geleden
Helemaal waar. Ik reageerde op de opmerking dat een raszuiver dier per definitie een oormerk heeft. En dat lijkt me te stellig geformuleerd.
of en welk ras het is weet je eigenlijk alleen zeker als je het van een fokker vandaan hebt, of de papieren van de ouders hebt gezien.

uiteraard komt dit niet zo vaak voor (dierenwinkel, of via via)

je konijn lijkt het meest (of is wellicht) een kleurdwerg.

ff een algemene aanvulling:
let wel op dat ie niet zwaarder gaat worden, want hier kunnen konijnen bijzonder slecht tegen.
(een kleurdwerg met een onderkin zit vaak boven het 'gezonde gewicht')