Kan je je kat (2 jaar oud) in 4 weken trainen aan de lijn te lopen, en hoe?

Mijn kat is al gewent aan het tuigje, nou het lijntje nog.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn praktijk ervaring heeft me geleerd dat het onmogelijk is. Katten zijn te snel afgeleid en willen hun eigen wil volgen.

Slechts zelden lukt het iemand, maar zeker niet binnen 4 weken.

Het antwoord is dus: nee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je dit echt wilt doorzetten, zal je heel veel geduld moeten oefenen.
eigenlijk hoor je dit vanaf heel jong te beginnen.
een kat is geen hond en dat zal je merken...
als de kat al gewend is aan het tuigje, kun je een licht (niet zwaar) lijntje er aan vastmaken en de kat naar je toe lokken terwijl je het lijntje in een hand vast hebt.
je kunt het met lekkere snoepjes proberen, dat zal 3 x lukken en daarna niet meer...

of het je in 4 weken lukt ? dát weet ik niet...

succes !

Toegevoegd na 2 minuten:
een belangrijk punt is of de kat het zelf leuk vindt ..., als dat niet het geval is, zal het heel moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als hij al gewend is aan het tuigje, dan heb je het moeilijkste deel al gehad.
een lijntje er aan zal snel wennen.
gewoon steeds korte tijd aanlijnen, en de kat iets lekkers geven.
realiseer je wel, dat je een kat nooit zoals een hond aan een lijntje uit kan laten.
de kat leidt, jij volgt.
Rieneke1
11 jaar geleden
Hoi Niels, het is ons wel gelukt, maar ook niet in 4 weken hoor !!! Onze Aysha wandeld met ons aan het riempje, en gaat harstikke goed. We zijn nu bezig om onze kitten van 3,5 maand dat ook te leren, maar dat gaat minder goed !! Reden dat we ze aan het riempje mee lopen: vele auto's die kai hard rijden en loslopende honden. En niet van die kleine hondjes !!! Aysha mag natuurlijk ook zonder riempje mee, en dan hij loopt lekker achter ons aan. Dus het kan wel ...!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In vier weken niet, daar durf ik wel iets op in te zetten. In veel langere tijd? Ik weet het niet. De ene kat wel, de andere niet denk ik. Mijn persoonlijke ervaring is niet goed: wij hadden ooit een binnenkat op de flat die ik af en toe mee naar buiten nam, maar óf de kat roetsjt onder een struik en jij ligt er dan op je buik voor, óf de kat klimt in een boom en daar sta je dan te vliegeren met dat lijntje..

Misschien dat een kat die dit van heel jongs af aan gewend is, het wel kan leren. Sowieso is het al heel wat dat je kat het tuigje tolereert, maar katten zijn speels en willen graag hun eigen gang gaan. Het is geen hond die je uit kunt laten. En zoals je weet komen katten áltijd als je hun naam roept, behalve als ze iets beters te doen hebben. En laten ze nu nét heel vaak iets beters te doen hebben.. :-) Het blijven dieren die zich het liefst weinig aantrekken van wat wij mensen graag doen of zouden willen, en buiten zul je óf een kat hebben die ergens heen wil waar jij niet heen wilt of niet kunt komen (dus onder die struik of in de boom, of natuurlijk onder een auto die daar net is neergezet (lekker warm) of ze willen rennen omdat ze een stukje verderop "iets" zien. De andere mogelijkheid is dat je een kat hebt die niet gewend is om naar buiten te gaan en die het doodeng vindt, en dan kruipen ze in een hoekje, onder een struik, of in jouw nek.

Mijn ervaring met eigen katten geeft me eigenlijk steeds meer het idee dat het slagen van een "opvoeding" of het aanleren van dingen meer van de kat dan van het baasje afhangt. Zo heb ik twee katten die ik allebei op precies dezelfde manier heb aan willen leren dat ze aan de krabpaal, de mat en alles wat buiten is mogen krabben en niet aan de meubels, en de één had het binnen twee weken door, terwijl de ander na een jaar of zes er nog altijd niets van begrijpt. Zo zijn er meer dingen die - ook met eerdere katten - bij de één prima lukten en goed aan te leren waren, terwijl er bij een ander geen beginnen aan was. Als je graag iets wilt, kun je het dus altijd proberen, maar ik denk dat je je erbij neer zult moeten leggen dat als de kat echt niet wil, het ook niet gaat gebeuren. In elk geval heb je een heleboel geduld nodig, en moet je goed en consequent het gewenste gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewéldig verhaal om te lezen!!
Ik kan niet beoordelen of je antwoord 'goed' is (heb nooit een kat aan een lijn willen leren lopen...), maar je krijgt van mij een 'plus' voor je kattenbeschrijving!