Help mijn kat is aan het bevallen wat te doen?

mijn kat is in haar mand gaan liggen en haar weeen zijn begonnen ik weet niet wat te doen ik heb het nummer van de dierenarts klaar staan en wat handdoeken gepakt en natuurlijk hou ik haar in de gaten wat te doen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Meestal redt een kat zich hier prima mee.
Lees even de site door.

Vele poezen hebben helemaal geen hulp nodig, maar waarderen wel je aanwezigheid. Vindt de poes het echter niet fijn dat je er met je neus bovenop zit, ga dan wat verder zitten maar blijf dan wel in de kamer, zodat je kunt ingrijpen indien nodig. En zorg dat je handen netjes gewassen zijn. Als een kitten geboren wordt, dan zit het kitten in een vlies (vruchtzak), meestal likt/bijt de poes deze stuk nog vóór het kitten helemaal wordt geboren, en zal ze het snoetje van haar kitten gaan schoonlikken. Maar wanneer het kitten geboren is, en ze dit niet zelf doet, dan moet je het vlies zelf stuk maken (doe dit met je vingers, en gebruik hiervoor alvast geen schaar o.i.d.)

Kijk dan even aan of ze haar kitten zelf gaat schoonlikken (dit brengt ook de ademhaling op gang), en laat haar rustig begaan wanneer ze dit doet.
- Likt ze het kitten echter niet zelf schoon, dan moet jij dit gaan doen zodat het kitten niet overlijdt. Neem dan een warme (niet tè zachte) handdoek, en leg het kitten in je hand, hou het stevig maar voorzichtig vast, maak vervolgens het neusje en evt. ook het mondje schoon zodat er geen slijmpjes achterblijven en de luchtwegen vrij komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje ;) hoe gaat het met je poes op het moment?

Andere antwoorden (3)

Niks, beestje weet zelf het best wat ze moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies.
Gezien het ontzettende aantal katten dat er op deze aardkloot leeft overleven de meeste katten een bevalling zonder hulp prima.
Bij veel katten is verloskundige hulp niet nodig. Het komt zelfs voor, dat de eigenaar niets van de bevalling merkt en opeens gecofronteerd wordt met een compleet nest kittens en een trotse moeder. Toch kan het raadzaam zijn om in de buurt te blijven, als u merkt dat uw kat gaat bevallen. Als u een kat hebt die het liefst op een rustig plekje haar kinderen ter wereld brengt, is het meestal voldoende om het gebeuren op afstand te observeren. Wil uw kat dat u bij de bevalling aanwezig bent, dan zal ze u dat duidelijk weten te maken. Blijft u er dan vooral ook bij, want ze kan in paniek raken als u weg zou gaan. Het is handig om een droog washandje, warm water en een scherp schaartje bij de hand te houden.Goed observeren wat er gebeurt tijdens de bevalling is erg belangrijk. Mochten er echte problemen optreden, dan kunt u duidelijk aangeven wat er aan de hand is en kan professionele hulp sneller en beter geboden worden. U zult snel genoeg merken of alles normaal verloopt. De kat gedraagt zich redelijk rustig, perst als er een kitten geboren moet worden, verzorgt het geboren kitten en maakt een tevreden indruk. Als de kat erg onrustig is, perst zonder resultaat, veel hijgt en uitgeput lijkt, zal hulp geboden moeten worden.Het kan voorkomen dat de kittens zó snel na elkaar geboren worden, dat de moeder geen tijd heeft om de navelstreng door te bijten en de nageboorte op te eten. Het is dan verstandig om de navelstreng met een scherp schaartje door te knippen, ongeveer 3 cm vanaf de buik van het kitten. Let er daarbij op, dat er niet aan de navelstreng getrokken wordt, want dit kan een navelbreuk veroorzaken. Als een kitten half uit de vulva hangt en de moeder stopt met persen, moet er ingegrepen worden. Is het kopje al geboren, verwijder dan de vliezen uit neus en mond, zodat het kitten kan gaan ademhalen. Trek voorzichtig eerst de ene zijde en dan de andere zijde van het kitten naar buiten. De trekkracht moet naar beneden gericht zijn, richting de buikzijde van de moederpoes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Als je iets van internet kopieert, zet dan even de bron erbij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor, dit stukje maakt er véél meer van dan het is, je zo d'r bijna van in paniek raken.
De natuur is prima in staat haar eigen zaakjes op te knappen zonder bemoeizuchtige mensen met washandjes.
Je kat moet zelf bevallen maar je zou alvast de dierenarts kunnen bellen om advies. Pas wel op want na de bevalling is je kat erg oplettend en beschermt ze haar kindjes.