Hoe kan ik het beste mijn paard zijn manen knippen zodat het nog natuurlijk lijkt?

Ik heb het idee dat zijn manen niet meer groeien, als ik er nou een klein stukje afhaal zou het dan weer beter groeien?
Hij heeft een aardige bos manen, hoe kan ik het knippen zodat het nog natuurlijk lijkt? Dus niet zo recht zoals bij 'sportpaarden'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Uitdunnen met een trekkammetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
knippen staat nooit natuurlijk vindt ik persoonlijk (bij de fjord is het gebruikelijk, maar ook dit is in feite alles behalve natuurlijk)

bij een dunnen manenkam wil men nog weleens de schaar pakken om te knippen of snijdt men de manen (met een speciaal mesje) want anders hou je helemaal niets over.

juist als het een dikke bos is zou je de manen moeten trekken.

laat dit wel doen door iemand die hier ervaring mee heeft (vanwege het juiste resultaat, en om het voor het paard geen -langdurige- vervelende ervaring te maken)

het enige wat men hiervoor nodig heeft is een mannenkam, 2 handen, en natuurlijk een paard.

mocht je het zelf niet kunnen vraag dan eens rond op manege, rijvereniging, of iemand die regelmatig wedstrijden rijdt en zelf paarden toiletteert.

uitdunnen kan overigens ook zonder iets van de lengte af te halen of het enkel een klein beetje korter te maken.

sneller laten groeien gaat door geen enkel middel lukken.
afknippen helpt overigens ook niet. (haar groeit op een bepaald tempo, tot een bepaalde lengte, en valt op een gegeven moment uit)

als je teveel aan het kammen bent (vooral met manenkam of harde borstel) kan het zijn dat je teveel haar uit de manenkam trekt waardoor het korter lijkt.
misschien dat het hier aan kan liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor de min geheimzinnige minnaar. wil graag weten wat er niet klopt aan mijn tekst omdat ik nogal leergierig ben. dus wat is er niet zinvol in mijn antwoord, en waarom niet?
je kunt ze het beste trekken, je pakt een niet te grote pluk manen en daar draai je het kammetje omheen. dat houd je vast en trek je er uit. kam de manen steeds nadat je een pluk heb gedaan dan kan je zien of je nog gelijk is;)