hoe leer ik mijn hond af op de kippen te jagen?

hoi wij hebben een getrainde jachthond (heidewachtel) van 3 jaar oud hij heeft een lief karakter en bijt niet. maar hij wil wel steeds onze kippen aan vallen is er een manier hoe ik hem kan afleren dat hij wel jachtwild apporteert maar niet onze kippen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Vroeger deden de boeren het op de volgende wijze: als een hond een kip had opgejaagd en doodgebeten of verwond, bonden ze de hond de kip om de nek en lieten hem daar een dag mee lopen. Dat hielp erg goed en was in de meeste gevallen afdoende.

Je kan het natuurlijk ook op de nieuwe manier proberen. Het is een rangorde probleem. Daar heb je dan hulp bij nodig van een therapeut, maar beter nog van een echte jager.
Vraag eens op jachtles!

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, ik heb griep, vandaar mijn korte antwoord van gisterenmorgen.
De Heidewachtel behoort tot de voorstaande honden en is als zodanig een hond die bij de jacht samenwerkt met de baas. Hij moet de prooi aanwijzen door stil te staan waarbij hij in de meeste gevallen verstart en een poot optrekt.
Alle 'hetzen' is hem hierbij vreemd.

Onder hetzen wordt verstaan het op eigen houtje volgen en opjagen/grijpen van de prooi. Pas als een nieuw commando wordt gegeven, mag de hond weer in actie komen. Dit kan zijn het uit het struikgewas opstoten van de prooi voor het schot, of het ophalen van de prooi nadat het schot gevallen is.
Als je een opgeleide jachthond hebt, zal je dit allemaal weten.

Een opgeleide jachthond heeft behoefte om 'zijn vak' uit te voeren. Hij heeft de smaak van samenwerken te pakken en dat heeft hij ook nodig. Laat je de hond na zijn opleiding verder niet werken, dan zal hij zelfstandig zijn behoefte bevredigen en achter eigen vee aangaan.

Je mag van een jachthond (daar spreken we hier dus over) eisen, dat hij wacht op een commando en niet hetzt. Het is in dit geval dus gewoon een kwestie van ongehoorzaamheid en het recht in eigen hand nemen. Een rangorde-probleem, zoals reeds vermeld. (Mogelijk dus ook een tekort aan echt werken.)

Om hem het jagen achter eigen kippen af te leren, kan je ook de par-force-methode gebruiken. Je doet de hond aan een lange lijn met vaste halsband (géén slipketting) en voert hem tussen de kippen door. Bij iedere mogelijke aanval geef je een forse ruk aan de lijn zonder je stem te gebruiken. Je hond moet het idee hebben dat niet jij, maar de kip hem op zijn donder geeft. Herhaal dit enige malen, zonder dat de hond tussendoor de kans krijgt om te scoren. Dit moet na enige malen genoeg zijn.
Blijf verder goed zorgen op alle fronten dat de hond weet dat JIJ de leider bent en ga met hem op jacht of doe jachtvervangend spel.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
keer wat anders dan een naamkokertje, maar zo ging het wel idd. cenk dat er meerdere opties zijn dan het rangorde probleem die het gedrag meer in de hand kunnen werken. misschien is de hond niet gesocialiseerd met kippen op jonge leeftijd, mag bv we de duiven uit de tuin wegjagen, en motiveert het baasje inmiddels de prooi-, speur-, en jachtdrang om eenden te apporteren om maar wat te noemen.
Ivana
11 jaar geleden
Euca, ik heb mijn antwoord uitgebreid. Jagen moet voor de hond samenwerken zijn en nooit een zelfstandige actie. Jullie schrijven dat je het een activeert en het ander verbiedt en dat dat tegenstrijdig is. Dat is echter niet zo. Het samen-jagen is één ding, het zelfstandig 'hetzen' is verboden, zowel tijdens de jacht als op het eigen erf. Dat zijn dus twee totaal verschillende zaken, ook voor een gehoorzame jachthond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp Ivana kan je een JACHThond wel leren wanneer wel en niet te jagen itresant als je het mij vraagt even eens een vraagje gaat de hond er aan uit kunnen dat hij niet zoiets heeft van euh mag het nu wel of mag het nu niet
Ivana
11 jaar geleden
cazzy, Je kan iedere hond het verschil leren tussen wat wel en niet is toegestaan. Zet een boterham met leverworst op tafel en ga weg. De opgevoede hond zal hem laten staan. De hond zal weten dat het pas is toegestaan de boterham te pakken als hij daar toestemming voor krijgt.
Met jagen is het net zo. Gejaagd wordt er alleen op commando. En ook nog binnen een bepaald kader. Hij mag 'voorstaan' (aanwijzen waar het wild zich bevindt) of apporteren (na het schot ophalen).
En....een hond denkt niet. Bij onduidelijkheid zal de hond hooguit verward raken, maar dat is dan de schuld van de baas en niet van de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste is zeker waar ze moeten wel duidlijkheid krijgen he. T is mischien een stomme vergelijking maar bij kinderen is dat net zo
Ivana
11 jaar geleden
Cazzy, inderdaad, bij kinderen werkt het ook zo. Het enige verschil is, dat kinderen geestelijk groeien en later een eigen aangepaste mening mogen hebben. En die mening mag dan ook weer anders zijn dan die van de ouders. ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor beter dat dan hetgene ik vroeger te horen kreeg zoals beter weter. En nu uit ik nog altijd mijn eigen menig hoewel ik nog vaak te horen krijg zo van och hier ze weet het weer beter zoals Bv Je ziet een hond op straat wandelen mijn beste vriendin is gek op honden en telkens weer moet ik haar zeggen als je een hond op straat ziet die jij niet kent en hij jou ook niet moet je er niet als een gek naatoe rennen en hem willen knuffelen laat hem/haar op eigen tempo komen en kijk hoever hij wil gaan als hij snuffeld en direct erna vertrekt wil hij niets meer dan dat soms draait het uit op een heftige discutie en dan komt dat woordt weer och beter weter maar ik weet dat ik daarin gelijk heb!! wat vind jij?
Ivana
11 jaar geleden
Je hebt groot gelijk hoor! Als je vriendin van honden houdt, hoeft die (vreemde) hond nog niet van je vriendin te houden!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voila dat denk ik er ook van

Andere antwoorden (1)

Dat is ingewikkeld en ik denk, dat je dit het allerbest kunt gaan trainen met een deskundige.
Onderstaand een filmpje van Cesar Milan, de "dogwhisperer"en hoe hij omgaat met honden en kippen.
http://www.youtube.com/watch?v=ps8g86khGFE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Klopt,pas nog de herhaling op t.v. gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ wendy dat is zeker een aanrader spijtig dat ik nog maar N 1 maar van mij ook een bravo voor dit antwoord vooral omdat de de hond z'n raseigenschap is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Cazzy!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ff in het algemeen.... ik vraag me af of men ook met de hond wil jagen of jaagt op wild.
het instinkt, jacht-, en prooidrang o.a. wat je dan motiveert en uit wil gaan bouwen enerzijds, en in wil dammen anderzijds spreekt elkaar tegen, puur vanuit de 'roots' van de hond om het maar even zo te noemen. bij een hond die niet jaagt is het makkelijker om de dwang welke gefocust is op verkeerde 'objecten' af te leren/op en te verleggen naar wat anders (ballen, stokken, dummy, laten speuren en vinden etc.) of hier dmv van een sport de hond de kans geeft zich hierin uit te leven en eraan toe te geven. maar een hond waarvan je het jagen op prooi enerzijds motiveerd en aanspoort, en aan de andere kant belet. daarbij is het vooral bij een jachthond van belang dat deze is al op jonge leeftijd gesocialiseerd wordt. (in hoevere is dat gebeurd, wat heeft men tot nu toe gedaan om te voorkomen dat hond met ingeredient voor kippensoep aan komt draven, jaagt men al of wil men beginnen etc) een eenmaal aangewakkerde focus op wild (eend, kip, haan, fazant, slome duif, het zal de hond een zorg zijn) is geen 'modus' die je uit of aan kan zetten. verder lees ik hier iets over 'dominantie' (noem het zelf liever plek in de rangorde maar dit terzijde) wat eventueel ook mee zou kunnen spelen maar niet verantwoordelijk is voor het grootste deel van het probleem 'jagen op de kippen'. daarbij geeft de vraagsteller veel te weinig info, en zou men eigenlijk het gedrag van de hond moeten zien in verschillende situaties, en de interactie met het gezin moeten analiseren wil men werkelijk kunnen snappen waar dit gedrag vandaan komt, op welke vlakken en in hoeverre het veranderd kan worden, en op welke manier. zoals voor elke hond het geval is, er is nooit een klinklare oplossing. ook een spycholoog voor 2 voeters stemt het op de persoon af. elke hond en elk mens zijn verschillend aan elkaar. (yek yek, bla bla.... maar ben niet het plusje vergeten!!)
+1 :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar lees je "hier" iets over dominantie? Ik schrijf ook, dat het ingewikkeld is.... ik heb zeker geen kant en klare oplossing, anders had ik die wel gegeven ;-))
Persoonlijk denk ik, dat je niet het 1 kan verbieden en het ander kunt toestaan. Dank voor je + LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'hier' ergens in antwoorden, niet 'hier' bij jou of ;'hier' in jou tekst spinneke. euc ziet nu dat het rangordeprobleem met mijn bekabeling heb vertaald naar 'dominantie' mijn excuses hiervoor.
heb me wellicht te hard lopen focussen op die plus die niet mocht vergeten (slik je dit excuus/verklaring) ;-))
maar dan nog denk ik dat het niets te maken heeft met de drang om naar 'wild' te jagen ook al staat de hond netjes onderaan in de rangorde. het is zeker te ingewikkeld, en denk ook dat het ene niet verboden kan worden terwijl met andere toestaat.
(beest met veren is beest met veren, en jagen is jagen, het is dus óf wel, 'of niet, maar bij niet zit je met een jachthond toch er naast het net te vissen) tja, kip of thuis, of eend in een ander gebeid.... een pot nat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee natuurlijk slik ik dat niet als excuus, maar heej: een plus is een plus.... en je weet: die vind ik ONTZETTEND BELANGRIJK!!!!!!!!!!!!! (not dus LOL) Vind ik ook: ik bijt in een boterham, of die nou thuis voor mijn spinnensnavel hangt of elders ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)))
zolang het een boterham is waar je in bijt is er niets aan het handje spinnetje. als je je giftanden maar niet ergens in zet tijdens de jacht ;-) (plusje was ook een beetje uit angst eigenlijk hoor....)