Hoe kan ik Mijn kitten en poes het beste aan elkaar laten wennen?

De kitten die er bij komt is een vrouwtje, en de kat die hier Al woont is ook een vrouwtje. Ze zijn 7 weken en 3 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

'Voor de introductie van twee katten die elkaar nog niet kennen moet je zeer voorzichtig te werk gaan. Je krijgt immers maar één kans om een eerste ontmoeting goed te laten verlopen. Als het misgaat is het ontstane probleem van vechtende en/of gestresste katten veel lastiger te verhelpen.
Het is zeer belangrijk dat de andere kat gedurende deze tijd niet in de ruimte van de nieuwe kat kan komen! Wees er overigens van bewust dat het ook voor de reeds bij je wonende kat spannend is, hij zit niet op een indringer in zijn territorium te wachten!
Als je nieuwe kat aaien prettig vindt, kunt je de komende dagen eerst hem en vervolgens de reeds aanwezige kat aaien. De katten wennen zo aan de geur van elkaar. Aai hiervoor met name langs de klieren van de wangen.
Wanneer de nieuwe kat ondernemend is, op zijn gemak vrij rondloopt en niet schrikkerig is, kan de deur op een kier zonder dat de katten bij elkaar kunnen. Er mag gesnuffeld worden. Vervolgens kunnen de katten elke dag even bij elkaar met als afleiding lekker eten. Zet de voerbakjes enkele meters uit elkaar en zet ze (als het goed gaat) per maaltijd iets dichter bij elkaar. Wanneer ook dit zonder spanning verloopt, kunnen de katten een paar uur per dag bij elkaar als je thuis bent om te zien of de kennismaking goed verloopt. Zorg ervoor dat de katten zich kunnen terugtrekken naar een eigen veilige plek. Dit kan een andere ruimte zijn of een doos, mandje of hangmat. Laat ze alleen onder supervisie bij elkaar. Het katten uit laten vechten, is zeker geen deskundig en diervriendelijk advies!'

Kijk ook eens op onderstaande site, daar kan je terecht met ál je kattenvragen :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plus, omdat je een duidelijke uitleg neerzet over hoe een kat te introduceren.
bij een kitten is dit echter niet nodig.
die is nog niet geslachtsrijp, en vormt geen bedreiging.

Andere antwoorden (2)

allereerst; overweeg je kitten wat langer bij de moeder te laten.
als je je kitten met een week of 13 in huis haalt, is zij niet alleen veel weerbaarder (en al geent), maar zij heeft dan ook de juiste opvoeding genoten.
zo voorkom je probleemgedrag.
een goed gesocialiseerde kat is veel prettiger in huis.

verder is een uitgebreide introductie voor een jong kitten niet nodig.
laat het beestje de woonkamer verkennen, wat eten en een dutje doen, en laat vervolgens de volwassen kat erbij.
met een paar dagen zijn ze aan elkaar gewend.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik heb er een kat van 10 maand en zij was de hele tijd allen laatsete maand hebben wij er nog een klein katertje van 2 maand bij gehaalt. Wij hebben de 2 katten op 2 verschillende kamers gehouden und alleen speelgoed en het mandje elke dag verwijsselt dat ze aan de geur van elkaar kunnen wennen. en dan naar twee weeken zamen gezet. erst ging die groote blazen maar nu liegen ze met een paar cm afstand naast elkaar op me bed en speelen samen.