Rosela papagaai mannetje weggevlogen, het vrouwtje zit er nu maar zielig bij! Kan ik gewoon een ander mannetje kopen en erbij plaatsen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
11 jaar geleden
heb je al contact opgenomen met het asiel en de vogelopvang, en het mannetje als vermist opgegeven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt Rieneke!
Rieneke1
11 jaar geleden
niels, je wil niet weten hoeveel tropenvogels wij iedere zomer binnenkrijgen, maar geen eigenaar die zich meldt! :s benchipi, check ook de site van amivedi eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schandalig toch!? Als ik onverhoopt een van mijn dieren zou kwijtraken zou ik er alles aan doen om hem terug te krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle asielcentra, dierenopvang, dierenwinkels, memo's bij supermarkten, en met drie man 2 weken lang in 'n straal van 10km gezocht en en geroepen!!!! Niet te snel conclusies trekken mensen! Ik hoef niet in details treden bij een vraag! Die moet kort en duidelijk gesteld worden, lijkt mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ps. Ik woon in andalucië, zuid spanje, er is hier wel dieren opvang, maar niet te vergelijken met nederland, zeker niet in het dorp waar ik woon!

Het beste antwoord

Nee, je kunt niet "gewoon" een ander mannetje kopen.

Naast dat een ouder en jonger dier soms niet samen gaan heeft een rosella ook zijn voorkeuren.

Het beste schaf je een mannetje aan en een tweede kooi (als je deze niet hebt) Je zet de kooi met het mannetje naast die van het vrouwtje(voldoende afstand! ze mogen elkaar niet aanraken). Zo kunnen de vogels elkaar zien, ruiken en horen. Je zult al snel merken of er enige aantrekkingskracht tussen de vogels ontstaat. Kruipt het vrouwtje bang weg of word ze agressief dan is het wellicht geen optie om de man te houden.

Als de vogels redelijk rustig blijven (ze zullen zich altijd even uitsloven om te laten zien wie de baas is) kun je voorzichtig de vogels bij elkaar laten (liefst op neutraal terrein) als dit goed gaat dan kun je het mannetje een keer een uurtje in de kooi van de vrouw zetten *kooitje dicht* BLIJF ER WEL BIJ!

als dit een uur goed gaat dan is de kans groot dat ze het prima met elkaar kunnen vinden.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
rustig introduceren is het halve werk, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Niels, dat is ook mijn ervaring! +

Andere antwoorden (1)

Als het mannetje niet meer terug komt kan je beter een ander mannetje erbij kopen dan het vrouwtje alleen te laten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wellicht kan je bij aanschaf afspraken maken of je de vogel terug kunt brengen als ze elkaar helemaal niet verdragen.