Hoe veranderen mensen de chip bij een huisdier, als ze het gestolen hebben? (zie uitleg)

Ik heb geen dier gestolen, maar omdat er nog al veel huisdieren kwijt raken, en wellicht gestolen worden, dacht ik, hoe zit dat dan als ze wel een chip hebben. hoe doen ze dat?

Toegevoegd na 35 minuten:
(de gegevens van waar die woont)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

De chip is niet te veranderen, hij zou hooguit operatief verwijderd kunnen worden. Een huisdier wordt overigens nooit zomaar gescand, dus de kans op ontdekken is minimaal.

Toegevoegd na 8 uur:
De chip bevat alleen een uniek nummer, de gegevens staan in een register dat centraal wordt bijgehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar wat jij zegt. De gegevens kunnen via internet veranderd worden en de chip kan niet operatief verwijderd worden omdat het ding door het lichaam gaat zweven. Het is dus te lastig om het terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De chip zelf kan niet veranderd worden, de naam- en adresgegevens staan in een register dat via o.a. dierenartsen is op te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een chip die door het lichaam gaat zweven????? Bij mijn hond zat ie zijn hele leven lang op dezelfde plek hoor.
Rieneke1
11 jaar geleden
een chip kan idd gaan zwerven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ rieneke mischien maar goed ook he dat doet mischien te veel pijn bij de dieren als het niet kan mee bewegen met hun bewegingen denk ik dan.
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor cazzy, de meeste chips blijven netjes op hun plaats, en daar voelen de dieren niets van.
Als een dier gechipt is en die chip bevat jouw gegevens wil dat niet zeggen dat dat dier jouw eigendom is, je kunt er geen rechten aan ontlenen. Je kunt als je een dier van iemand overneemt ook zelf via internet de gegevens van de chip veranderen als je het chipnummer weet. Die kun je bij de dierenarts opvragen. Dan gaat de dierenarts er gewoon even met het apparaatje overheen en verteld jou het chipnummer.
(Ik heb ook geen dieren gestolen hoor!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzinverhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus op het moment dat ik zo'n scanner in handen heb kan de gegevens van die database veranderen van elk dier wat ik tegenkom... handig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whahaha!! Het leukste is dat hij het zelf wel gelooft :)
'gechipt zijn' zegt niks, er moeten eigenaar/adresgegevens aan de chip gekoppeld zijn anders weet je nog niet van wie een dier is.. In eerste instantie is dat vaak de fokker of een dierenasiel.
De nieuwe eigenaar (al dan niet dief) kan de registratie alleen veranderen als ie de barcode (het 15 cijferige nummer) van de chip heeft.
Die code staat bijvoorbeeld in het dierenpaspoort.
Of misschien dat mensen die code elders in huis bewaren of kwijt zijn geraakt.
Hoe je een mutatie kunt doorgeven als je de barcode van de chip kwijt bent geraakt (of je hebt het dier gestolen dus je hebt sowieso geen barcode) weet ik niet, zou je de NDG even voor kunnen bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gegevens kan je alleen veranderen als je de code van de chip kent. Als een dief de chip van de gestolen kat bij een dierenarts zou laten aflezen, dan kan de dierenarts direkt zien dat de kat vermist is. Dat zullen ze dus niet doen. Als er geen reden voor is, zal een dierenarts de chip niet controleren. Dit zullen ze wel doen als er bijvoorbeeld een kat gevonden wordt waarvan de eigenaar onbekend is of als 2 mensen claimen de eigenaar van de kat te zijn.