hoe zou iemand met staar de omgeving waarnemen?

de hond schrikt in het donker loopt ze liever niet , de d a zegt dat het staar is. Hoe zou die de omgeving zien of niet zien , hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een hond met staar krijgt als het ware een blinde *blauwe* vlek op het oog waardoor de hond niet meer kan zien. (of minder, maar staar word erger)

Als je slecht ziet, dan zie je in het donker nog slechter, dus de hond ziet haast niks en kan eventuele geluiden niet definiëren.

Tegenwoordig kunnen veel dierenartsen honden met staar opereren, je zou eens met jou dierenarts kunnen overleggen of dit mogelijk is bij jou hond. Belangrijke rol die meespeelt in het maken van zon beslissing is de leeftijd van de hond en natuurlijk is zijn gezondheid erg belangrijk.

Tip: Ga zelf overdag een rondje lopen met een donkere zonnebril op. Ga dan als het donker is datzelfde rondje lopen ook met die donkere zonnebril. Zo is het voor je hond ook ongeveer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Staar bij een hond heeft een heel ander effect dan bij een mens. De neus van een hond speelt een veel belangrijker rol en wat hij aan zicht te kort komt, zal zijn neus hem vertellen.
Honden zien, ook met goede ogen, veel slechter in het donker dan een mens. Een hond moet in het begin erg wennen aan het lopen in het donker, vooral een hond die erg gauw schrikt.
Ik geloof dat je dit niet met een mens kunt vergelijken.
Bij een hond met staar moet je de kamer zo min mogelijk veranderen, zodat hij de vaste paden kan blijven volgen en nergens tegenaan loopt. Zo ook het uitlaten in het donker: neem de paden waaraan hij gewend is, dat geeft hem meer zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond ziet in het donker veel beter.dan een mens. Een hond ziet geen kleur maar grijs en in het donker bijna net O goverdagoed als overdag

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf staar gehad. ben nu geopereerd en heb nieuwe lenzen. Ik had nog maar 40% zicht. s Avonds reed ik alleen met de auto in bekende omgeving, en op de strepen, geen herkenningspunten.
Het lijkt me niet leuk voor een hond, die weet immers niet wat die strepen betekenen? In het donker zie je heel weinig, vooral de overgang van licht naar donker was een ramp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met die strepen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strepen op de weg. Wegbelijning.
kijk eens door een smalle koker, en plak aan het eind een transparant stukje plastic. ga hier mee in het donker op pad, en snap waarom je hond er niet zo happig op is.

(wees voorzichtig, want je ligt zo op de grond)

hoe minder je ziet, hoe sneller je schrikt. dat is met mensen en met dieren zo. het niet goed kunnen waarnemen van de omgeving is gewoon puur onzekerheid.

met een paar nare ervaringen (harde geluiden bv) kan het zelfs zo zijn dat je hond bang gaat worden in het donker.

overdag dus lopen, en in de avond enkel een klein stukje om de druk van de blaas en darm te laten voor de nacht.

loop steeds dezelfde route zodat de hond hier wat vertrouwder mee is.

Toegevoegd na 4 dagen:
wat fluiten en zingen wil ook weleens helpen. zo weet je hond dat je ontspannen bent (geen reden tot paniek of gespannen zijn op andere wijze) en hoort dat je in de buurt bent.

je kan je hond ook wat sturen. moet hij een stoepje op, geen dan even iets weerstand met de riem, en zeg 'stoepje'. bij herhaling weet de hond dat er een opstapje/obstakel komt.

wellicht is het een goed idee om hier vast mee te beginnen (zo ook met andere obstakels in de omgeving) aangezien het heel goed denkbaar is dat het zicht van de hond verder achteruit gaat.
dit heeft ie dan in ieder geval onder de knie waardoor ie zich wat zekerder kan bewegen -en dus voelen-.
het schept een vertrouwensband, wat ook de angst weer kan doen afnemen.

stel jezelf maar eens voor. een blinddoek om en je laten leiden door iemand. hoe meer vertrouwen en pos ervaringen met deze persoon, hoe zekerder je je laat leiden en hoe minder gespannen/bang je bent.

sturen op een basis van vertouwen dus :)