is een albino fries toch een fries? (paard)

als een fries een wit vlekje of iets dergelijks heeft is het geen fries meer. dit is namelijk verboden. maar hoe zit het als het paard helemaal wit is door een afwijking.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Ja, dat blijft een Fries.

In principe is een Fries het ras, en niet de kleur. Het gaat om de bouw van het paard om te bepalen welk ras het is (Shetlanders bijvoorbeeld heb je in alle mogelijke kleuren en het blijven Shetlanders ;-)). In principe geld dat ook voor de Fries.

Alleen heeft het stamboek besloten geen andere kleur dan volledig zwart meer toe te laten. Daardoor ging men bewust zwarte friezen fokken, en zo stierven andere kleuren uit. Maar vroeger waren er gewoon bruine en zelfs witte friezen! Heel soms gebeurt het nog wel dat er friezen met een wit kolletje of een klein sokje worden geboren...

Albino is het volledig ontbreken van pigment. Dit komt bij alle diersoorten en alle rassen wel eens voor, zo ook bij de Fries. Qua ras blijft het een fries, alleen zal hij nooit opgenomen worden in het stamboek omdat die alleen zwarte friezen goedkeuren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens is het wegfokken van andere kleuren nooit helemaal 100% gelukt. Google maar eens op Chestnut friesians, en je zult zien dat vooral in het buitenland nog wel bruinkleurige friezen voorkomen. Die kleur kwam vroeger namelijk heel veel voor. De voorouders van deze friezen werden al eeuwen geleden naar het buitenland gebracht, en toen in Nederland begonnen werd met het zuiveren van het ras naar enkel zwart, bleven dus vooral in het buitenland nog andere kleuren bestaan. Die mensen gingen toch niet met hun paard naar Nederland voor zo'n stamboekkeuring, het ging hun er om dat het paard goed werk leverde op het land of imposant was als hij van rijke mensen was.

Hier een foto van een bruine en van een witte fries. Al twijfel ik over de raszuiverheid van die witte, omdat hij wel héél wit is, maar men zegt dat hij raszuiver is...Die Chestnut is sowieso raszuiver fries. Die kleur komt nog heel vaak voor, en blijft ook altijd, zelfs bij de zwarte, in hun genen verborgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist je dat stamboek friese paarden soms gekruisd worden net kwpn paarden voor een.sterkere rug?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat wist ik ;-) Ze zijn heel vroeger, rond de middeleeuwen geloof ik al, trouwens ook heel veel gekruist met Andalusiërs. Wat wij nu 'De Fries' noemen, zit heel ver weg nog gewoon Andalusisch bloed in ;-) Uiteindelijk zijn bijna alle paardenrassen die we nu kennen in de verte kruisingen van andere rassen... Overigs staat er nog veel meer info op de site van het KFPS (het stamboek voor friezen) http://www.fps-studbook.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels1411: Overigens, maar dat weet je zelf denk ik ook wel, komen de KWPN x Friezen nooit en te nimmer in het stamboek ;-) Maar het gebeurt wel dat ze gekruist
worden inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt! In nl zijn niet bijzonder veel stamboek friezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
twijfel ook aan de zuiverheid van de witte fries (duidelijk geen albino in ieder geval) wellicht wat Andalusisch bloed? (hier zit tenslotte ook fries bloed in) zo kan ik me persoonlijk ook wat storen aan de uitdrukking 'bonte fries'. men spreekt dan niet eens meer over een fries (Xing met gelders type/kwpn/tinker etc)
het lijkt ook niet eens meer op een fries. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
shoot, zie dat Rinke hetzelfde zegt. (lees het nu pas) :-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, bedankt voor je plus Eucalypje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top andwoord!

Andere antwoorden (2)

Het is wel een fries, ook als hij een vlekje heeft. Het is alleen zo dat het paard niet meer mee kan doen aan wedstrijden waarbij het exterieur een belangrijke rol speelt. Een albino mexicaan/nederlander/afrikaan is immers ook gewoon een mexicaan/nederlander/afrikaan als hij/zij albinisme heeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
# en hij word niet meer opgenomen in het stamboek, want zwart is de norm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat niet zoiets als een albino Fries. Genetisch kan het wel, maar bij paarden is albinisme een zgh lethale factor. De feotus komt na enkele weken te sterven, en er kan dus nooit een albinopaard geboren worden. Wel kunnen er ineens bepaalde schimmelsgenen of de zgh dunfactor opduiken. Die maakt van een zwarte een smokey. Omdat die factoren stelselmatig zijn weggefokt binnen het Friese ras zal dat uiterst zeldzaam zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is absoluut niet waar dat er geen albinopaarden levend ter wereld kunnen komen. Kijk voor info eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Albino_%28paard%29 en google maar eens op afbeeldingen van albinopaarden...
Wij hebben er zelfs een op stal staan. Albino Friezen zijn zeer zeldzaam ja, maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen.
teusvh
11 jaar geleden
Ik baseer me op de studie die Wiersema daarnaar heeft gedaan. Zie de link, blz. 179 en verder. Zijn boek is inmiddels wat gedateerd, maar voor zover mij bekend is er geen reden om aan de juistheid te twijfelen.
Er zijn inderdaad geheel witte paarden, maar van albinisme, zoals je dat hebt bij muizen en konijnen (en mensen), is m.i. bij paarden geen sprake.
http://www.jkwiersema.nl/boek.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witte paarden zijn iets héél anders dan albino paarden ;-)
Albino paarden bestaan, weten we tegenwoordig. Dat die meneer Wiersema het er niet mee eens is kan, en zal best ergens een kern van waarheid in zijn conclusie zitten, maar er bestaan wel degelijk echte albino's (zoals bij muizen, konijnen, mensen ook voorkomt). Er zit een heel flink verschil tussen witte paarden en albino's, biologisch gezien. Witte paarden komen heel veel voor, albino's heel weinig. Maar ze zijn er toch echt ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
menig schimmel wordt zwart geboren zelfs :) verdunde kleuren of een verdunde factor zijn ok niet echt iets speciaals (neem bv een echte palomino, perlino, cremello, smokey cream etc) cream gen (verdunnende factor) is zelf dominant, dus enorm simpel om weg te fokken (kwestie van gewoon niet toevoegen) albinisme is een mutatie, en kan bij elk dier en ras voorkomen, ook bij een fries.