wat is het verschil tussen :hooi en stro?

'onze' dierendeskundige zei vandaag op televisie , dat een paard op hooi moet kunnen staan en liggen en stro moet kunnen eten.
ik dacht dat het het zelfde is? Maar Martin G. weet er natuurlijk meer/beter van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Hooi is gedroogd gras.
Stro zijn de gedroogde stengels van verschillende graansoorten.

Zelfs door "deskundigen" (paardenhouders, boeren, dierenartsen -zoals ik-) worden echter beide concepten soms door elkaar gebruikt, vandaar misschien het misverstand.

In ieder geval hooi is minder geschikt dan stro om paarden erop te laten staan, omdat het minder goed 'dempt', en zeker ook omdat het duurder is. Het is wel zeer voedzaam omdat het eiwitrijk is en makkelijk verteerbaar.
Maar het klopt niet dat paarden geen stro eten. Sterker nog: ze moeten ook stro eten, anders krijgen ze te veel eiwit en energie en te weinig langzaam (on)verteerbare vezels binnen, waardoor allerlei problemen ontstaan. Paarden eten van de stro onder hun benen!
De stro die gebruikt wordt in paardenstallen bevat trouwens ook een beetje graan (dus niet 100% droge stengels) Bekijk het een keertje van dichtbij en je ziet zo dat er heel wat aartjes tussen de stengels zitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand heel veel hooi tot zijn beschikking heeft, en daarom kiest om de paarden op hooi te laten staan.
Maar feit blijft dat paarden én hooi én stro moeten eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL ik heb waarschijnlijk het hooi en stro gebruik door elkaar gehaald ,kwam vast ook omdat het voor mij hetzelfde WAS!
Maar je hebt het mij direct zó duidelijk uitgelegd dat ik tevreden ben met het antwoord!
LOL en dat binnen zo'n korte tijd , is mij nog niet eerder gebeurt !! dank , doeg Alex geniet van de punten!!!

Andere antwoorden (3)

Het is precies andersom: paarden eten hooi (=gedroogd gras) en staan en liggen op stro (de gedroogde stengels van graanplanten). Stro is te taai om te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas fout. Paarden moeten én hooi én stro eten. Check ff mijn antwoord onderaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd!
Het lijkt me logischer dat het paard het hooi moet kunnen eten en op het stro moet kunnen liggen.

Hooi is gedroogd gras. Stro bestaat uit de droge bloeistengels van graanplanten en bevat veel minder voedingswaarde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooi
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hooi is gemaaid en gedroogd gras en hooi zijn de stelen die van graan en koren i.d overblijven na het oogsten.
hooi halen ze een groot deel van het jaar van het land en stro dus alleen in het najaar met/na de oogst.
stro is voor de dieren vloer bedekking (maar ze eten er wel wat van om bezig te zijn maar heeft weinig voedingswaarde) en hooi is echt om te eten.
dan heb je ook nog kuilgras dat is het genaaide gras maar dat laten ze ziet drogen maar verpakken ze in zwart plastiek dit is hoger in eiwit als het stro,dit krijgen vooral koeien in de winter