Kan een hond in een gezin gehouden worden met maar één leidinggevende figuur? Nl enkel ik

Zoals ik al eerder heb gemeld op GV zou ik graag een hond in mijn leven willen maar kan dat wel als er maar één leidinggevebd figuur is mijn partner weet van zichzelf dat hij geen leiderschap in zich heeft voor mij is dat geen enkel probleem

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een zogenaamde gezinshond, dan moet het wel lukken. Wel moet je partner natuurlijk iets moeite doen als jij er niet bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hond heeft ook maar 1 leider nodig.
als hij maar niet de leiding op zich neemt als jij weg bent

Het beste antwoord

Een hond is een roedeldier. In een roedel is altijd een leider. Dat zal dus vanzelf lukken, als jij degene bent die hem opvoedt. Als je dat nog nooit hebt gedaan, laat je dan wel adviseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kleine reactie hierop ; de hond ziet de mens niet als roedel, maar waarschijnlijk als aparte soort.

Andere antwoorden (6)

Als je een grote, sterke, dominante hond in huis haalt zou dat op problemen kunnen stuiten.
Een wat bescheidener ras hoeft geen probleem op te leveren, en een hond 'domineren' kun je leren: ga op cursus. Niet om de hond iets te leren, maar om te leren hoe je met honden om moet gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bv een schotse collie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grootte van het ras maakt nauwelijks iets uit. Kleine hondjes zijn makkelijker fysiek te domineren, maar zijn vaak fel van karakter. Grote honden zijn juist gefokt op gehoorzaam gedrag omdat ze anders door hun fysieke kracht helemaal niet meer te houden zijn. Dan heb je ook nog de vecht-rassen. Tja, dat kunnen hele fijne hondjes zijn, maar dan moet je wel een goede 'pack leader' zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus. cursus altijd doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja ik dacht aan de schotse collie ten eerste omdat ik daar wel wat ervaring mee heb daar ben ik bij opggroeid ook nog met een sheltie en labrarador mix dobberman maar de schotse collie zou een zachtaardig en kindvriendelijk ras zijn en ze weten wel heel snel wanneer ze fout zijn tenzij het larrie is natuurlijk want dat heb ik eens gelezen in een boek over de 250 hondenrassen
Ja en nee,je partner moet er wel voor zorgen dat hij boven de hond blijft staan,de hond moet altijd de laagste in rang zijn in je gezin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen enkel probleem zodra je maar geen hond neemt met een sterk karakter. Bepaalde rassen hebben veel onderricht nodig, denk aan Doberman, tekkel, terriërs in het algemeen en sommige typen herders. Als je hier niet als volwassene goed boven staat kan je een probleemhind krijgen. Een advies us om een hond uit het asiel te nemen, daar is al veel over bekend en daar zitten echt veel lieve honden die een goed huis verdienen. Laat de ander ook de hond te eten geven, af en toe uitlaten en de hond opdrachten geven als zit, plaats. Dit bevestigt voor de hond dat hij ook naar de ander moet kijken als roedelleider. Honden houden van commando's en opdrachten, in de natuur bepaald ook de leider wat de rest moet gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel honden luisteren naar degene die het meest in huis is. De ander hoeven ze niet per se boven te staan, maar zien ze aks gelijke, speelkameraadje, ook een lid vd roedel. De ene mens is dan de roedelleider. Belangrijk is wel dat je vriend een aantal regels toch hanteert, zodat de hond wel weet dat de hond niet boven hem staat.
Begroet bv altijd eerst elkaar en dan de hond, de hond t laatst over de drempel, hond eet later, etc.
De ridgeback staat bekend als eenkennig, die luistert vnl naar 1 baas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken je partner natuurlijk niet, dus misschien heb je wel gelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je de benodigde leiderschapskwaliteiten te hoog inschat. Leiderschap tov. andere mensen is iets heel anders dan leiderschap tov. een dier. Zou je partner een kind "onder controle" kunnen houden? (Dat klinkt een beetje raar, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) Dan zal het met een hond waarschijnlijk ook wel lukken.

Veel mensen zijn te onzeker of verlegen om een leidersrol op te nemen bij andere mensen, omdat ze zich teveel bezig houden met wat de ander van hen denkt, of ze het wel goed doen in de ogen van de ander, of zichzelf minderwaardig voelen ten opzichte van de ander.
Die problemen hoeven met een hond helemaal niet te spelen, de meeste mensen maken zich bij een hond niet continu zorgen dat de hond hen niet goed genoeg vindt, of dat ze minderwaardig zijn tov. de hond. Dus iemand die bij mensen nooit een leidersrol op zich zou durven nemen, zou dat bij dieren misschien geen enkel probleem mee hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de laatste zin moet natuurlijk 'daar' staan ipv. 'dat'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet van mijn partner dat hij het er moeilijker met heeft om onze zoon van 5 jaar onder de duim te houden dan ik hij ziet trouwens ook dat onze zoon beter naar mij luisterd dan naar hem en dat is gezegt ZONDER ER ECHT OVER OVER TE STOEFFEN!!!
Let op je hond en sterker nog, een hond heeft 1 überleider nodig en 2 kapiteins op 1 schip werkt niet. Een Jack Russel is leuk maar stront eigenwijs (heb daar standaard ruzie mee, heb zelf ADHD en dat werkt dus niet) Heb herders getraind, staffords, boviers etc. en het is absoluut niet zo dat een stafford per definitie gevaarlijk is of kind onvriendedelijk maar houdt in gedachten dat een staffordje een kaakdruk heeft van 700 KG per vierkante centimeter ten overstaande van een gezonde herder maximaal 200 KG. Let bij het uitzoeken van je hond op je gezinssamenstelling en VOORAL als je een hond uit het asiel neemt, dan is het helemaal maar de vraag wat voor verleden zo'n beest met zich meedraagt. Als je het je kunt veroorloven kies dan voor een pup met stamboom, ongeacht ras. Sta ook niet raar op te kijken als de hond misschien voor je partner kiest als "hoofd baasje" kiest tegen jouw verwachting in. Ik kan talloze momenten herinneren dat ik als buitenstaander (gewoon visite dus) mensen heb doen verbazen dat ik compleet de controle heb die de eigenlijke "baas" nooit zal krijgen. Het volgen van een puppy cursus (IPO 1 2 of 3) is mijn aanbeveling sowieso voor een nieuwe pup, neem je partner hierin mee.
Het belangrijkste is om de hond uit te zoeken die bij iedereen past. Hopelijk heb je er wat aan en een trouwe viervoeter en past deze binnen de familie en eventuele kinderen of plannen. Een Berner Senner staat bijvoorbeeld bekend als zeer kindvriendelijk maar een Staffordshire (Pitbull) kan net zo kindvriendelijk zijn... Bedenk wat voor hond binnen jullie situatie past en (klinkt wellicht wat zwaar) Dat het misschien niet alleen je partner's keuze is qua hond maar wellicht een training voor je partner ook eens het overwegen waard is. Het is geen schande, het ontkennen ervan belemmert beide jullie levensgeluk. Een relatie is aantrekkingskracht van tegenpolen wordt gezegd maar gelijkwaardigheid is wel de sleutel tot succes. Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
puppy cursus (IPO 1 2 of 3) Ik weet het niet,maar uit bovenstaande lijkt het alsof ipo bij de puppycursus hoort terwijl dit niet zo is of heb ik het niet goed gezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt wat je zegt en als je je niet kunt vinden in mijn reactie dan hoop ik dat je je in andere reacties wel kunt vinden. Jammer dat ik gelijk een negatieve "duim" krijg en de dominantie factor in mijn optiek inderdaad parten speelt die ook wellicht relationeel misschien van toepassing zou kunnen zijn op de onzekerheid van je wederhelft? Hoe dan ook, veel succes met je nieuwe hondje & gezin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min is niet van mij hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is fijn en hoop dat je er uitkomt... ;) Heel veel plezier en wijsheid met een goede keuze qua hond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is sprake van een vergissing YunooToz. Ik ben niet op zoek naar een hond,maar vraagsteller cazzy. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel succes dan en hoop dat je die vindt ;)