Tot welke leeftijd heeft het nut om een papegaai woorden te leren?

Ik kan een papegaai overnemen van iemand. De leeftijd van het beestje is 45. Zeker weten doe ik de overname niet. Ze eisen veel tijd en aandacht en ik weet niet 100% zeker of ik dat kan geven. Wel komen er veel vragen boven waar dit er 1 van is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of die papegaai nu 5 of 50 jaar is; ik zie er totaal het nut niet van in! Sorry!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik helemaal bij inkomen. Een dier, vooral een papegaai hoort geen huisdier te MOGEN zijn. Deze horen in de natuur en niet in een kooi oid. Ik zal ook nooit een dier kopen dat verkocht word in een dierenwinkel of "jong" is. In dit geval help ik het beestje ermee. (denk ik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet het punt wat ik wilde maken. Natuurlijk gun ik een dier veel vrijheid en een goed leven in de vrije natuur, maar ik gun jou ook heel veel plezier met een tamme papegaai. Maar ik zie er persoonlijk werkelijk het nut niet van in om een papegaai woordjes te leren. Het kost je veel tijd en energie, en wat heb je er verder aan?? Denk dat die papegaai mogelijk gelukkiger is samen met een soortgenoot, maar ach, als jij heel veel tijd voor hem hebt, zal hij jou misschien wel als soortgenoot accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rena: ik heb zelf een papegaai van inmiddels 28 jaar, gekocht als kleintje en gekweekt, dus geboren uit ouders in gevangenschap. Of dat nou wel of niet ethisch verantwoord is of niet is hier even niet de vraag: ik heb er wel heel veel ervaring mee. Heb me er ook zeer in verdiept, veel over gelezen. Daarom heb ik dit geschreven. Een papegaai heeft enorm veel aandacht nodig. Daar heeft hij/zij recht op: vele uren per dag!!! Ontdekt is, dat een papegaai een bewustzijn heeft van een kind van rond de 4 jaar. Als jij de vogel niet die vele uren per dag kunt geven aan aandacht (je twijfelt) en dat de rest van zijn leven, dan raad ik je aan van koop af te zien. De vogel zal zeer gefrustreerd worden met vele gedragsstoornissen als gevolg. Bovendien: deze vogel is al zo gevormd; weet je zeker, dat-ie niet al enorm gefrustreerd is? Vaak is dat namelijk zo bij papegaaien, omdat het een dier in gevangenschap is, die heel moeilijk geestelijk gezond te houden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag laatst naast me een auto met achterin gewoon los een papegaai. Die krijgt wel genoeg aandacht en mag dus gewoon mee. Ik vond het wel een grappig gezicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat weer levensgevaarlijk is !!! daar is niets grappigs aan, net zo grappig als een veel te klein kind naast de chauffeur (vaak de moeder) in een auto zien zitten... en dan ook nog zonder gordel, omdat ze vaak te klein zijn... ook niet erg grappig, naar mijn idee ! of een lossen hond voorin de auto die zo tussen de pedalen springt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik vind een papegaai in de auto los veiliger dan in een kooi. Bij een aanrijding zijn die gevolgen veel groter. Ik zou niet weten hoe je een papegaai in de gordel moet doen maar los op de achterbank lijkt mij prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met Jodokus eens, dat het gevaarlijk is, óók als de vogel gekortwiekt is. Je kunt een vogel prima in een vervoerskooi vervoeren, of in een bak waarin je een kat vervoert. Zeker als er een persoon naast zit!
Maar: ik vind het ook een heel leuk gezicht ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar jodokus waarom vergelijk je het nu opeens met een hond of een klein kind zonder gordel? Dat zijn geen appels met peren maar appels met bungalows. Je insinueert nu dat ik een los kind grappig zou vinden. Nou bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pelle, ik schrik ervan dat je zó iets gevaarlijks 'grappig' vindt, net zo min als een klein kind of hond "los" in de auto moet 'zijn' (zitten/liggen/hangen/bewegen...)
en wat je zegt "bij een aanrijding ..." het gaat er mij juist om dat een 'losse' vogel aanleiding tot die aanrijding zou zijn (net als het kind en de hond) het gaat dus om de vergelijking van gevaar, niet van appels met "what ever".
en een papegaai in een gordel :) dát is grappig: in een cartoon! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja Jodokus, ik heb niet gezegd dat ik zoiets gevaarlijks grappig vind ik vond het een grappig gezicht (dat staat er ook letterlijk). Wie zegt dat die papegaai daar niet rustig blijft zitten en getraind is? Laten we er maar over ophouden, ik heb niet eens een huisdier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hond, ook een getrainde, mag niet los voorin zitten, een vogel, getraind of niet, dus ook niet. waarom ik er zo 'fel' op reageer ? misschien, pelle, omdat er zoveel ongelukken gebeuren, maar zeker omdat er zoveel heel jonge mensen op deze site meelezen, die geen idee lijken te hebben van gevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wendy, bedankt voor je reactie. Ik zal de papegaai niet hoeven te kopen, omdat ze er anders moeilijk vanaf komt. Door een ziekte waar het baasje steeds meer mee te kampen heeft, word het lastig de papegaai de nodige aandacht te geven. Het beestje is verder in zeer gezonde toestand en ik ben redelijk op de hoogte van alle voor en nadelen. Ik weet hoe oud ze kunnen worden, maar ik weet niet waar ik over 10 jaar in het leven sta, laat staan over 20 jaar, dus ik ga er nog eens flink over nadenken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super, dat je niet over 1 nacht ijs gaat en je informeert.
Wat ontzettend triest zeg, pffff.... zowel voor baas als papegaai, want een papegaai hecht zich aan een partner voor het leven. Is er geen soortgenoot aanwezig, dan aan een mens. Dat is inderdaad iets, wat je niet weet en ook niet te weten zult komen op dit moment; niemand kan toekomstkijken ;-) Ikzelf heb destijds zo gedacht: als ik een partner kies, dan is dat (voor mij) in beginsel voor het leven: mijn leven of het zijne. Datzelfde geldt voor een dier. Je kunt niet beslissen voor in de toekomst, toch? Zekerheid bestaat niet.
En of je nou een knaagdier, een hond of een papegaai aanschaft: bij alledrie de soorten, met verschillende gemiddelde levensduur, weet je niet hoe het in de toekomst zal gaan.
Ik wil je absoluut geen papegaai aanpraten, integendeel zelfs, maar misschien heb je hier iets aan ;-)
Mocht je vragen hebben, mijn PB-vlopje staat open!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wendy,

Ik heb op het moment meer vragen dan dat ik vragen mag stellen en pv berichten mag versturen bijelkaar, dus ik zal je de moeite besparen :p Wel aardig van je dat je me wil helpen bij mijn (dringende) vragen en zal als het zover is zeker aan je denken ;) Verder denk ik er precies hetzelfde over dan jij. Wat je zegt over "partner voor het leven" zit ik ook een beetje mee. Ik wil niet dat het beestje ongelukkig word, maar aan de andere kant zal ze ook niet gelukkig worden van de huidige situatie met haar baasje. Wikken en wegen dus. Konden we maar in de toekomst kijken, dan was een beslissing zo gemaakt ;) Ik zit er zelfs aan te denken om op een kermis naar een waarzegger te gaan. Misschien kan hij "zeggen waar" ik over 20 ben :p Bedankt iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan en als je er behoefte aan hebt per PB: ook in de toekomst graag gedaan LOL.

Het beste antwoord

weet waar je aan begint :
leeftijd 60-70 / gemiddelde papegaai
tot ver over de 100 / sommige ara's
75 / grijze roodstaarten

deze vogels zijn voor het leven (hamster 4 jaar, hond 13 jaar, kat 15 jaar - soms 25), maar een papegaai, oei ...
veel vragen heb je gelukkig, ben erg blij dat je van te voren nadenkt en niet blind aan een dier "begint" !

mocht je negatief beslissen en de eigenaar van het dier weet niet waar hij er mee naar toe moet, is het een optie om een bejaardenhuis te vragen of ze hem/haar willen adopteren.
in een bejaardenhuis wordt ieder dier gewaardeerd en mijn ervaring is dat oude mensen erg van vogels/papegaaien houden. ze hebben tijd om een praatje te maken en zijn heel gericht met dieren bezig.
het tehuis waar ik vrijwilliger ben heeft een kat en een papegaai (en sinds kort ook een paar kippen...) en beide worden prima verzorgd zowel lichamelijk als geestelijk !

antwoord

papegaaien zijn nooit te oud om te leren, ze kunnen wel 750 verschillende woorden leren, maar het is wel nodig om een goede omgeving/sfeer te creëren met zoals gezegd véél tijd en aandacht, als je alleen bent en misschien een groot deel van de dag weg, is dát misschien erg moeilijk en niet haalbaar, in een gezin of bejaardenhuis is dat eenvoudiger realiseerbaar.

ik hoop dat je een wijze beslissing neemt ! succes.

Toegevoegd na 6 minuten:
vergeet te vertellen van onze eigen grijze roodstaart...
wij kregen deze vogel en hebben nooit geweten hoe oud hij (?) was, hij heeft nooit gesproken, en nadat hij voor de 2e keer een gezinslid zeer bloedig in een vinger had gebeten, hebben mijn ouders hem aan diergaarde blijdorp gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
++++!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag ! dankjewel ! ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb besloten het niet te doen, dit toch in verband met de tijd die je er mee kwijt bent. Misschien later ooit ;) Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

De leeftijd van je papegaai is voor het trainen van woordjes leren tot dingen geven van ondergeschrikt belang. Een papegaai van 45 jaar of ouder kun je nog van alles leren. Tussen de papegaaiensoorten is een enorme variatie, daartussen zitten soorten die heel veel aanleg hebben en ook soorten met minder aanleg. Dan heb je binnen de soort ook weer verschillen, de ene papegaai heeft gewoon meer talent dan de andere.
De grijze roodstaart papegaai staat bekend om zijn enorme spreek- en imitatietalent, maar niet alle grijze roodstaart papegaaien spreken. De ara zie je vaak de prachtigste kunstjes uitvoeren en is niet zo'n beste prater.De grasparkieten kun je leren praten en de meeste parkieten kun je redelijk eenvoudig een aantal leuke kunstjes leren.

Heel veel plezier en succes met het aanleren van woordjes bij je nieuwe papegaai.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volledig antwoord! +