wanneer kan een kat naar buiten?

Wij hebben nu 6 weken een 3 jarige kater, tegen ons was gezegd om de kat 8 weken binnen te houden om hem aan het huis te laten wennen enz., en wij vroegen ons af, nog 2 weken en de kat mag naar buiten maar wij zijn erg bang dat hij het huis niet meer terug kan vinden of wat dan ook, is onze zorg terecht of valt het allemaal wel wat mee?
Wie heeft hier ervaring mee.

Note: het is een beetje een bange/schrikkerige kater.

graag zien wij reactie's van mensen met ervaring tegemoet.

groeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik kreeg jaren terug 2 katten van toen 4 jaar oud. De een nieuwsgierig en graag op ontdekking, de ander schichtig in zijn nieuwe omgeving en zoals ik later ontdekte, eigenlijk altijd bangig.
Ik heb ze binnengehouden tot ze in elk geval binnen gewend waren aan rondwandelen, ontdekken - de dame had zich toen al een plaats veroverd in de slaapkamer, de heer was net zo ver dat ie overdag ook niet meer in de boekenkast zat.
Ze kwamen aaien halen en kopjes geven, kwamen aanrennen als ze natvoer kregen en ik heb de gok maar genomen dat ze het huis inmiddels als hun huis zagen en ze naar buiten gelaten.
De dame banjerde direct door de tuin, de heer heeft het eerst eens vanuit de deuropening zitten bestuderen voor ie zich buiten waagde.
Omdat ik onzeker was, heb ik ze later binnengeroepen met het speciale geluidje voor natvoer, dat ze inmiddels goed kenden. Werkte allemaal prima.
Een kat raakt niet snel zijn huis kwijt, maar als het nog niet als zijn eigen stekkie voelt, kan ie wel op zoek gaan naar zijn vorige huis.
Als je kat gechipt is, kan bij verdwalen altijd uitgezocht worden waar ie thuishoort. Is hij niet gechipt, dan zou ik dat eerst laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Over 2 werken kan hij prima naar buiten. Zorg er voor dat hij terug naar binnen kan als hij die behoefte heeft. Je kat zal de eerst weken in je tuin blijven of in.elk geval erg dichtbij huis. Vanuit zijn veilige tuin zal hij de omgeving gaan verkennen. Is je kat ook gechipt? Kan een hoop narigheid voorkomen. Concreet: doe hem lekker naar buiten. (voorkom buren overlast)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps: mijn kater is ook bangig. Niks forceren en dus vooral.zorgen dat hij terug naar binnen kan waar hij. zich veilig voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat inderdaad 8 weken voor, en mijn ervaring is dat een kat dan precies weet waar hij of zij woont. Een handigheidje is ook om de kat naar buiten te laten als hij nog niet gegeten heeft: tegen etenstijd komen ze snel weer thuis. Als je ze eraan went dat je tikt tegen het blik of rammelt met de brokjes als ze te eten krijgen, dan werkt dat buiten ook als lokmiddel.

Je zou ook kunnen overwegen om de kat in het begin aan een tuigje buiten te laten (zelf vasthouden uiteraard!), zodat hij de buurt stapsgewijs leert kennen.

Tot slot: hopelijk is de kater gecastreerd. Niet gecastreerde katers vechten vaker, hebben een groter territorium en kunnen voor ongewenst nageslacht zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het ultieme antwoord. plus!
Ik heb mijn kat eerst aan een lijn naar buiten gelaten. Kon ze eerst rustig de tuin verkennen
Daarna los terwijl ik ook in de tuin was. Daarna ging ze alleen. Maar ik riep haar regelmatig binnen. Zodat ze wist dat ze moest komen
En nu gaat ze alleen. Ben ondertussen 3 x verhuist en telken het zo gedaan ., nooit problemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het asiel hebben wij te horen gekregen dat hij de eerste 3 weken binnen moet blijven.En dat ie daarna naar buiten mag. Maar wij hebben hem nu nog steeds binnen zitten en we zijn nu 2 en half jaar verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En....waarom dan als ik vragen mag????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weten we niet. Alle katten willen graag naar buiten behalve de onze. Hij was 2 en half toen we m ophaalde en over zijn achtergrond kon de medewerkster van het asiel ons niets zeggen.
Mijn jonge katten houd ik altijd een heel jaar binnen. Ze zijn dan gewend om binnen op de bak te gaan, zijn niet kwetsbaar meer ten opzichte van grote 'blaaskaken' en zijn ook voldoende sterk om ziekten te pareren.

Je buren zullen je dankbaar zijn, want zo opgevoed zullen ze de tuinen van buren niet meer bevuilen en minder geneigd zijn heel ver weg te lopen. Op deze leeftijd zijn ze al een half
jaar gecastreerd en dus geen gevecht meer onderling.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om een driejarige kater.
Desnoods laat je hem met een tuigje of onder begeleiding even een klein stukje naar buiten. 5-10 minuutjes en dan weer naar binnen. Aangezien hij zo bangig is, zal hij maar een klein eindje de deur uitgaan en wanneer hij schrikt weer terugrennen naar zijn "veilige haven". Zorg dus in ieder geval dat het deur/raam/luikje open blijft. Hij is gechipt? Zeker handig voor schrikkerige katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een beetje onzinnig om te zeggen dat de kat na 3, 6 of 8 weken naar buiten kan en mag.
de ene kat is namelijk de andere niet.
bekijk je kat; als hij rustig en op zijn gemak is, dan kan je er over gaan denken hem buiten te laten.
als hij nog zit te huiveren achter de bank, wacht dan nog maar even.
verder zijn er ook katten die sowieso liever niet naar buiten gaan ivm hun timide karakter.
niet iedere kat doe je er een plezier mee.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
mijn ervaring is dat de ene kat de andere niet is net als mensen... maar dat het soms nog extremer kan !
mensen die het wisten, hadden mij verteld 2 weken binnen houden, goed opletten + alle deuren dicht, dus goed opletten en alle deuren dicht... de kater die 'smiddags nog in de november stormregens buiten als zwerver z'n kostje bij elkaar scharrelde en dus op allerlei dieren jaagde lag de eerste nacht als een warm kacheltje bij mij onder mijn dekbed ...! zal je zeggen wat heeft dát er nou mee te maken ? komt 'ie : de volgende dag ontsnapte deze kat en was spoorloos dagenlang en ik hing volledig in de kreukels aan de telefoon met de vriendin met de meeste ervaring!
oh, zei ze, hij heeft vannacht bij je in bed gelegen? die komt wel thuis hoor díe weet waar hij woont...!
een paar dagen later was karel weer present met prooi kwam hij en legde het voor mijn voeten neer als buit...

antwoord

2 weken binnenhouden voor een standaard advies. maar er zijn ondeugden/boeven die kennelijk minder tijd nodig hebben en ook voorzichtige/bange katten hebben een andere behandeling nodig, namelijk langzaam aan !
8 weken voor een 3 jaar oude kater is naar mijn idee een soort van voorbereiding op en emigratie... een beetje lang.
Hij kan allang naar buiten !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest de mijne toen ruim 2 maanden binnenhouden, maar dat was omdat ze geholpen werd. Ik durfde haar ook niet naar buiten te doen, omdat ze nogal teritoriumdrang heeft en alles wat op kat lijkt, naar kat ruikt en als kat reageert wegjaagt (en dan druk ik mij nog zachtjes uit). Wij hebben dus een bijna-kat-vrije-tuin.... waar geen kat meer in durft, omdat mevrouw op de uitkijk zit en er als een speer naar toe rent om de vijand weg te jagen...

Het ligt uiteindelijk aan de kat zelf: durft ze naar buiten, hoe ver durft ze te lopen, gaat ze op onderzoek, of gaat ze er meteen vandoor... of blijft ze liever binnen als ze het na 10 seconden alweer gezien heeft.... als je het niet probeert, dan weet je het niet.

Wat je je kat kan aanleren zolang als ze binnen is en je bent haar kwijt, om met brokjes in een gesloten goeie, stevig kattenvoerblik te schudden en haar te leren dat als je daarmee schud dat ze dan eten krijgt. Mét het maken van lokgeluidjes tegelijkertijd, dat ook! Dat heb ik mijn kat ook geleerd en als ze buiten is en ik wil dat ze naar binnen komt, dan schudt ik ermee en binnen een paar seconden staat er een spinnende en kopjes gevende kleine grijze prinses aan mijn voeten te bedelen om eten, wat ze dan ook krijgt.

Ik moet zeggen, dat werkt prima. En als ze dan in de tuin is, dan leer je haar dat meteen. Vanaf de eerste keer "tuinen" waar je bij bent, tot ze zelf gaat en je schudt en ze komt gewoon, inclusief het maken van de lokgeluidjes.

Als je haar binnenhoudt geef je haar de kans om het hele huis te ontdekken, eigen plekjes te vinden, rust te geven, te laten wennen aan de mensen en om een eigen ritme te vinden... dus dat is goed. En twee maanden is ook goed.

ps, zag nu pas dat je kat geen poes maar een kater. Mijn kat is wel een poes, vandaar dat het over "haar" gaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt een waakkat ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een grijze, met strepen, volgens mij stiekem een kleine wollige, langharige tijger :)