Moet een hond een chip hebben?

Wij willen namelijk een hond kopen, maar dan liefst zonder chip.
We vinden dat dat niet in een dier thuishoort.

In het geval dat een hond al een chip heeft gekregen, kun je die dan ook weer weg laten halen?

Toegevoegd na 30 minuten:
We willen ook geen tatoeage op de hond.
Hij krijgt dan gewoon een halsband met een adreshangertje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De meeste pups zijn nog niet voorzien van een chip,maar het is wel handig als je pup wegloopt of gestolen word.Bij ons is een tijdje terug een pup gestolen uit een tuin en deze is bij de eigenaar na een maand terug gekomen omdat de hond bij de dierenarts een chip bleek te hebben en dus op naam stond van iemand uit ons dorp.De dierenarts heeft contackt gezocht met de eigenaar en deze kon dus melden dat de hond gestolen was.
Ik snap wel wat je bedoeld dat het niet in een hond niet thuis hoort,wij hebben onze hond ook niet gechipt maar ik zit daar toch wel over na te denken,stel hij loopt weg wat dan?Maar willen jullie dit echt niet nogmaals een pup is niet gechipt en er uit halen zou vast wel megelijk zijn maar dan zal de hond onder narcose moeten en moet de chip er uit gesneden moeten worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
nee het hoefd dus niet het mag!!!!!
is alleen maar om je hond terug te vinden als je hem kwijd ben en de dierenarts of asiel scand de chip en ziet dan waar hij thuyis hoort dus het is geen moeten maar mogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ha, die Lavendel;

Misschien kun je een hond ook nog gewoon ouderwets laten tatoeren. Maar een tatoeage hoort natuurlijk eigenlijk ook niet in de huid van een hond thuis. Zonder identificatie kan een hond niet in een rasstamboek worden opgenomen. Maar registratie als zodanig is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die chip kan operatief weggehaald worden. Maar het is wel pijnlozer en heeft minder impact dan een tatoeage.
Ik ben het wel met je eens dat een chip niet in een hond thuishoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan had God er die wel ingebracht...

Weghalen is lastig, je moet hem wel weten te vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chip, die heel klein is, geeft, als je hem scant, een nummer weer. Dat nummer staat geregistreerd, met de naam en het adres en het telefoonnummer van de eigenaar, bij de stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren, zodat een gevonden dier weer heel snel naar huis kan.
Het alternatief is een tatouage: langduriger pijn voor het dier tijdens het genezen ervan, en het knijpen van die tang duurt ook langer dan de snelle injectie van de chip. Bovendien is die tatouage vaak niet goed te zien door de begroeiing in de oren van het dier, het vervaagt door de jaren, en een zoekgeraakt dier is vaak zó gestresst, dat het niet zo eenvoudig is om aan die oren te moeten friemelen.....Met zo'n scanner 'veeg' je langs zijn schouder, en het dier is bekend.

Móét een hond een chip hebben? Moeten is veel gezegd, maar zelfs mijn binnen-flat-kat heeft er één....waarom zou je de kans, dat een in paniek geraakt en weggevlucht dier aan de 'zwerf' gaat, riskeren? Iedere dierenarts, iedere dierenambulance en ieder asiel heeft een scanner. Zo hoeft een gechipt dier niet dagenlang te wachten tot het in de huis-aan-huisblaadjes gepubliceerd wordt, en de eigenaar het dier herkent....want adreskokertjes zijn meestal leeg, en een halsband met penning kan verloren worden.....

Mocht je aanstaande hond al een chip hebben (en die kans is heel groot, aangezien de meeste fokkers dit bij hun pups laten doen bij de eerste puppy-enting), zou ik hem laten zitten. Het eruit-opereren betekent minimaal een verdoving of een narcose voor het dier, en waarom zóú je? Een chip heeft naar mijn mening alleen maar voordelen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,
Wij houden gewoon niet van chips in dieren.
Net als in mensen.
Het is toch te gek voor woorden...
Ook al kost het erg duur, de chip gaat eruit!
Als dat kan en mag...
We gaan ook geen rashond nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is helemaal je eigen keuze....en met rashond of niet heeft het niets te maken (maar dat had je al wel begrepen, denk ik.). Ik denk niet, dat het heel duur zal zijn om een chip eruit te laten halen, omdat je hem kunt voelen onder de huid, dus een dierenarts zal heel precies een gaatje kunnen maken. Probeer alleen van je hond een perfekte 'hier-komer' te maken, zodat de kans op verloren raken nihiel is.
Veel plezier met jullie nieuwe huisgenoot!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
Onze vorige hond is door ouderdom overleden en heeft het erg goed gehad bij ons.
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje nieuwsgierig :) lavendel, zou je echt je dier daar weer voor onder narcose willen laten brengen, en in hem laten snijden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een lastige vraag Rieneke.
we gaan voor een pup, dus met een beetje geluk zit ie er dan nog niet in.
Niet-rashonden worden niet gestolen (blij dat je geen rashond wil) en je kunt je hond ook gewoon een penning met je telefoonnummer omhangen, daar heeft die van mij nooit stress van opgelopen. Geniet dus maar zorgeloos van je hondje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geld dat alleen als je ermee naar het buitenland zou willen (vakanties ed). Dat het niet in een hond hoort ben ik het volledig mee eens! En in de mens al helemaal niet. Beetje offtopic, maar (human RFID is) wel actueel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond hoeft in nederland niet gechipt worden, maar als je met hem naar het buitenland gaat dan moet hij wel gechipt zijn .
Ik heb het meegemaakt omdat ik met de hond naar polen wilde en de grens was toen nog niet open,daarom moest ik de hond eerst chippen.
maar wees niet angstig het is niet meer dan een spuit die hij onder de huid krijgt.
De hond vind het minder erg dan de normale inentingen.
wij hebben 3 honden en zijn alle 3 gechipt.
op de foto zijn onze honden.
voor dieren liefhebbers (we hebben ruimte)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werk bij de dierenambu, en ik ben erg blij met de chip.
dankzij die chip kan ik veel dieren weer snel met de eigenaar herenigen.
Rieneke1