hoe kunnen we de hond leren bij ons te blijven in het bos, als hij losloopt.?

Hond luisterd prima naar basishondentraining. Echter, bij te veel prikkels (zoals wandelen bos, veel geuren, honden etc) negeert hij ons compleet. Zelfs als we hondensnoepjes gebruiken als beloning.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze reactie geldt voor alle 3 je hondenvragen : vóór de hond kwam had je de basistheorie voor hondenopvoeding even moeten doornemen, zodat je wist waar je mee bezig ging....Nu kan je nog maar één ding doen : als een speer naar de hondenschool, trainen en werken met je hond onder leiding van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is, en daar alle in je opkomende vragen beantwoord krijgen. Voor je met een zeilboot de plassen opgaat, moet je even het één en ander weten...voor je een hond als gezinsgenoot voor jaren in huis haalt, moet je ook hier wat theoretische kennis hebben, als je niet van baby af aan met honden geleefd hebt, en dus zelf een 'hond' bent met je hond.... Ga lekker bezig met je hond, en geniet van hem. Maar het heeft geen zin één of twee 'trucjes' te leren : je moet een roedelleider worden, en dat is iets van elke minuut van elke dag : het moet een tweede natuur voor je worden, als hondenbaasje!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien (ver) oordeel je wel te snel. De hond waar ik het over heb is niet zomaar in ons gezin. En ja, een hond heeft een roedel leider nodig. Maar elke hond heeft ook een eigen karakter. Ik hoop dus op de goude tip voor onze hond. Niet voor een standaard antwoord, wat ook in boekjes staat. Iemand zei bv. Maseren .. Uit geprobeerd.. Werkt prima bij deze hond.

Antwoorden (4)

Probeer het misschien een keer met een lange lijn, als hij vooruit loopt, zeg je 'blijf' en geef je een rukje aan de lijn, zodat hij de hint begrijpt. ik weet niet welk ras het is, maar sommige honden leren op latere leeftijd niet zo makkelijk meer bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Labradoodle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zijn heel intelligente honden, moet de hint wel kunnen begrijpen.
leer hem thuis dat ie bij je komt als je met een bakje snoepjes rommelt. geef dan ook t commando 'kom' en beloon hem. oefen dit goed en pas het toe in het bos, daar beloon je hem ook vaak. een hond blijft meestal wel dichtbij zn baasje dus ben niet bang dat ie wegloopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou aan de klikker training kunnen beginnen samen met je hond.
Het is een training mits goed toegepast die goede resultaten boekt bij honden.
Het is vrij eenvoudig en hondvriendelijk en zou goede resultaten opleveren.
Je gebruikt een klik apparaatje bij gewenst gedrag en in het begin nog met een beloning als iets lekkers.
De beloning wordt als het ware versterkt door het geluid en de hond zal hierop reageren.

Ik zag ook je andere vragen over je hond en ik deze training zou ook baat hebben bij ander ongewenst gedrag bij de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor hond is het? Als het een jachthond is, dan zal het moeilijk zijn hem bij je te houden. Hij heeft nu eenmaal een jachtinstinct dat in het bos met al die verleidelijke geuren natuurlijk naar boven komt. Je kunt misschien eens internetten en naar sites zoeken met informatie over dit ras. Kenners weten waarschijnlijk een beter antwoord op je vraag dan ik. :)