Hoeveel katten mag iemand in huis hebben. En wat kan je doen tegen mensen die katten niet binnen houden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Als je last hebt van andermans kat, is de eerste stap natuurlijk met de eigenaar gaan praten. Je kan volgens de Nederlandse wet echter iemand niet verplichten de kat binnen te houden.
Sommige woningbouwverenigingen hebben bepalingen over het aantal dieren wat gehouden mag worden, maar anderen niet, en in een koophuis is de eigenaar de baas. Als er duidelijk stankoverlast is, of als de dieren verwaarloosd worden, kun je de dierenbescherming of de politie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is bij wet niet geregeld hoeveel huisdieren iemand mag hebben, maar als er sprake is van verwaarlozing (dierenmishandeling) of ernstige overlast, kun je zeker aangifte doen bij de politie. Een kat mag volgens de wet gewoon buitenlopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een kattenklem zetten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord van edoodero is juist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoveel als je maar wilt - als je ze maar goed verzorgt!!! En dat blijkt in de praktijk veel moeilijker dan velen denken.
Niet meer dan een stuk of 5 nemen, dus. En alleen uit 't asiel halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is op te vragen (als het een huurhuis) betreft bij de woningstichting en anders bij de gemeente.
De reden dat er weinig tegen katten te beginnen valt is: dat katten worden gezien als dieren die ongedierte uitroeien/vangen. Daarom betaald met ook geen kattenbelasting en wel hondenbelasting.