Waar kan ik mijn konijn het beste mee koppelen, een mannetje of een vrouwtje?

Mijn konijn is een (sinds heel kort) gecastreerd mannetje.
Over een heel dikke maand komt er een nieuw, groter, hok. Dan wil ik mijn konijn graag koppelen met een vriendje of vriendinnetje.
Wat werkt er doorgaans beter, een ander (gecastreerd) mannetje of een vrouwtje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De beste combi is een gecastreerde heer met een dame.
Zie:
'De beste combinatie is altijd een gecastreerde ram koppelen aan een voedster.
Koppelingen met hele jonge konijnen (bijv uit een dierenwinkel) aan oudere konijnen wil nog wel eens lastig gaan, omdat het oudere konijn het jonge konijn totaal overloopt. Het is beter om te wachten met de koppeling tot het jonge konijntje minstens 3 maanden oud is. Rammen samen gaat 95% nooit goed. Het is mogelijk, in een groep die bestaat uit gelijke koppels (dus bijv. een viertal van 2 rammen en twee voedsters). Maar dat is een zeer uitdagende koppeling. De beste keus en kans is een combinatie van een ram met één of meerdere voedsters, of als dat niet kan twee of meerdere voedsters te nemen. In het wild bestaat een groep immers ook maar uit 1 ram en 1 tot 5 voedsters. Voedsters koppelen zonder ram erbij geeft echter ook vaak problemen en is niet aan te raden. '

Voor meer tips voor het koppelen van konijnen, zie de link in de bron.

Laat de dame trouwens ook castreren. Zo'n 80 tot 90% procent van de ongecastreerde dames overlijdt namelijk aan baarmoederkanker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen een vrouwtje ik heb zelf 2 cavias de een langer als de ander en dat zijn 2 vrouwtjes

Toegevoegd na 46 seconden:
En het gaat heel erg goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder twijfel een vrouwtje. Je kunt je laten voorlichten door een konijnenopvangcentrum. Zij kunnen je ook helpen met koppelen, want dat valt niet altijd mee. Kijk eens op de site van Knaag & Ko van de dierenbescherming regio utrecht. Succes en veel plezier met kiezen en koppelen.

Toegevoegd na 51 minuten:
Ik wil toch nog even melden dat er in de opvang veel konijntjes op een baasje en/of vriendje wachten. Voordeel hiervan tenopzichte van vast heel schattige babykonijntjes in de dierenwinkel, is dat van deze konijnen het karaktertje bekend is en dus goed gekeken kan worden of ze bij jouw konijntje passen.