Waar kan ik testen welk huidier het meest voor mij geschikt is?

Als ik verhuisd ben (dus niet ervóór) wil ik graag een huisdier...maar wil wel weten of ik er geschikt voor ben om dat dier te houden en welk dier het beste bij me past en of het kwa geld mogelijk is...is er een site waar ik dit kan testen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

op de site van het landelijk informatiecentrum gezelschapsdieren vind je enorm veel info over allerlei dieren.
hoe ze te verzorgen, voor en nadelen, vragen die je jezelf moet stellen alvorens tot aanschaf over te gaan, en ga zo maar door.
goed dat je je van tevoren orienteert!
Rieneke1
12 jaar geleden
Als dergelijke websites bestaan betwijfel ik hoe goed ze werkelijk zijn. Er zijn veel factoren die meespelen, ik vraag me af of al die factoren worden gewogen in een online test.

Uit eigen ervaring:

Aquariumvissen: levend schilderij. Is om naar te kijken, niet om mee te spelen/aaien.
Voer is niet duur, nu en dan jonge visjes (Hoogvinkarper en Platy zijn nogal fanatiek)
Weinig onderhoud.

Kat: een kat heeft personeel. Kat kan prima alleen gelaten worden, hetgeen praktisch is als je dagen van huis bent voor werk. Er zijn enige 'vaste' kosten aan een kat zoals castratie/sterilisatie, en als je buren ook een kat hebben, en deze twee regelmatig vechten, heb je ook wat kosten bij de dierenarts om je kat weer te laten repareren.
Maar aan de andere kant is een kat het ideale schootdier. Ze wegen amper wat, komen graag op je liggen - ook 's ochtends vroeg op je bed trouwens. Katten zijn ook schoon, je ruikt ze eigenlijk nooit. Als je een kattenbak hebt, en de kat is eraan gewend, dan heb je er weinig omkijken naar - nu en dan de bak legen. Mocht je landelijk wonen, een kat eet muizen, en een mol zie ik ze ook nog wel 'ns vangen. Verder: zie youtube, katten kunnen werkelijk hilarisch zijn.

Hond: een hond heeft een baasje - daar wijkt de hond af van de kat. Dus op een dag ben je meer bezig met die hond dan met een kat. Je moet 'm een aantal keer per dag uitlaten.. ook als 't hondenweer is dus. Honden kun je niet heel lang alleen laten, ze zijn minder zelfstandig dan katten. Dus korte vakanties zijn eigenlijk een probleem als je een hond hebt, een kat kun je rustig een paar dagen alleen thuis laten als de voerbak goed gevuld is. Als je alleen bent (dus geen partner, kinderen, buurman etc.) dan kun je eigenlijk niet altijd een hele dag weg zijn ivm uitlaten.. tenzij je de hond buiten kunt positioneren en er een rustige omgeving is waarin de hond zelf een boom kan zoeken. Zelfstandig een straat oversteken kunnen ze, maar ik heb 't meegemaakt dat een hond dan aangereden wordt - en dan dus dood is.
Honden vind ik altijd naar honden ruiken, en ze zijn mij te groot om op schoot te nemen, al zal dat van de specifieke hond afhankelijk zijn. Nog een nadeel: hondenbelasting. Voordeel: goed alarm!

Parkieten/kanaries. Op zich kunnen vogels heel aanhankelijk zijn. Onderhoud is ook niet duur, en je kunt ze alleen laten. Maar als je ze tijdens 't eten in hun kooi wilt willen ze zich niet altijd laten vangen. Zangvogels (incl. kanaries) ZINGEN HARD, en dat maakt VEEL HERRIE!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede info....+
Ivana
12 jaar geleden
Dit verhaal is echt lachen geblazen. Vast door een man geschreven. Als je een kanarie wilt die niet HARD fluit, zou je een Harzer Zangkanarie kunnen overwegen. Dat is de mooiste zang die er is! Van mij ook een dikke plus, al was het maar voor de humor. Maar er schuilt ook heel veel wijsheid in.
hier een test voor poes en hond

http://www.dierenbescherming.nl/huisdierentest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed dat je je orienteert. Er zijn wel sites met info om je in te lezen. Alleen niet elke site geeft goede informatie. het verschilt vaak ook per site.

je kan voor jezelf nu een hoop dingen bedenken:
* wat is de max. ruimte in je huis voor bv een kooi.
* hoeveel tijd heb je dagelijks? het ene dier heeft meer verzorging nodig, of tijd om uit zijn kooi te zijn.
* wat wil je met je huisdier? naar buiten/knuffelen/alleen kijken: roborovski-hamsters etc.
* wat doe je met vakanties ? een rat/hagedis krijg je moeilijk geplaatst bij vrienden.
* waar gaat je voorkeur naar uit: muis/konijn/hond/hagedis
* heb jij of iemand die vaak bij je komt allergie?
* wat is het je maandelijkse budget voor een dier? hou er rekening mee dat je werkeloos kan worden, de kosten gaan door.

tot slot:
* je keuze gemaakt? wat zijn de nadelen van het dier
* over veel dieren zijn er forums, lees deze om te kijken of een dier in jouw leefsituatie past. En het dier bij jouw past qua gedrag. Daarnaast hebben reptielen hebben vaak dierlijk eten nodig, durf je dat etc. etc.

kortom genoeg om over na te denken.