Wat te doen tegen dierenmishandeling?

Zodra mijn katten buiten komen worden ze geschopt door mijn buren of ze gooien stenen. Mijn katten zijn 1 uur per dag buiten en dat is al te veel voor mijn buren, terwijl er zoveel andere katten in de buurt lopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Madame , ik kan jouw woonsituatie niet beoordelen . Maar het beste is 'n hek om je tuin te maken , met het bovenste deel ( ca. 50 cm ) van gaas . Dat gaas moet aan de bovenkant niet vastzitten . Daardoor gaat het achteroverhangen als jouw pozen erin klimmen .Je moet de poezen zonder hek niet meer buiten laten . Want de buren kunnen ook vergif strooien . Zet in huis 'n ladder of trap neer . zie foto . Dan kunnen ze toch klimmen ..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

144 bellen:
Bent u getuige van een dier in nood door een ongeluk, mishandeling of verwaarlozing, dan is er één centraal nummer dat u kunt bellen om het te melden: 144. Dit nummer is zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar tegen lokaal tarief. Mocht 144 om technische redenen niet bereikbaar zijn, bel dan het politienummer 0900-8844.
Amadea
11 jaar geleden
dan moet je gelijk de dierenambulance bellen, het nummer is 1444. En je moet een foto maken van de misdadiger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er andere katten lopen is in deze niet relevant ; er zijn nu eenmaal ook zwerfkatten, en blijkbaar zullen je buren daar op dezelfde manier mee omgaan.
Niemand hoeft last te hebben van jouw katten, dus als je buren zo overduidelijk aangeven daar wel last van te hebben, kun je ze beter binnen houden. Het is tenslotte een HUISdier.

Dat laat niet onverlet dat wat ze doen regelrechte dierenmishaneling is, en als je daar bewijzen voor kunt verzamelen, kun je aangifte tegen ze doen. Voor de veiligheid echter zou ik mijn eigen katten gewoon binnenhouden ; ze kunnen ook maatregelen treffen die jij NIET kunt zien ; vergiftigen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook je tuin omheinen of ze aan een lijntje laten lopen.
Je moet de katten op eigen terrein buiten laten. Zelf doen we de katten van de buren niets, maar ze schijten wel in onze tuin. Dat is asociaal van de eigenaren; daarom zullen je buren ook zo reageren. Het enige wat wij hebben gedaan is koffiedik strooien zodat ze in elk geval niet voor ons huis poepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor dat je naar al die nummers belt zou ik eerst eens proberen een compromi maken of eens praten indien hij dat heeft, zijn vrouw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou als ik jou was gewoon de katten binnen laten.
zo komen ze niet in aanraking met auto`s, vergif, mensen die ze niet zo moeten en andere katten die ziektes naar jou katten kunnen overdragen.

als je jou katten echt naar buiten wilt laten dan zou ik ze een tuigje omdoen en met ze gaan wandelen. katten vinden dit best leuk maar het is wel afhankelijk van het karakter.

een andere oplossing is een constructie aan huis aanleggen waar je katten kunnen klimmen, spelen en luieren zoveel ze willen in een veilige omgeving waar ze niet uit kunnen komen.
dit zal je wel wat geld gaan kosten.

als je ziet dat je buren stenen naar een kat gooien of iets anders wat niet kan.
blijf dan gewoon rustig, stap vriendelijk op ze af en vraag of daarmee zouden willen stoppen.
er zijn ook andere manieren om een kat uit je tuin te jagen en dan hoef je hem niet te schoppen of iets dergelijks.
als dit niet werkt kun je nog altijd 144 bellen.

Succes!