Mijn kitten wilt niet slapen vanacht ik aai der en speel met der maar tog gaat ze miauwen en blijft ze wakker... weten jullie wat ik moet doen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Maar ze blijft miauwen...das best irritant en ze likt me best vaak en ze gaat onder mijn bed slapen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (6)

minder aandacht geven. nacht is stil zijn en/of slapen. door met haar te spelen houd je haar wakker, word ze moe maar gaat niet slapen. het is niet zo dat je haar moet negeren. loop om de 15 minuten naar haar toe en zeg iets aardigs. dan weet ze dat je er bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet aaien en spelen daardoor blijven jij en de kat wakker,,
katten zijn vaak in de nachten wakker en slapen meestal overdags..
gewoon negeren dan went je kat er wel aan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ krol: niks zielig, ook een kitten moet opgevoed worden, Marion's antwoord is juist +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel in het geval van een dier - hij leert zo dat hij niet altijd op z'n wenken bediend wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.. Ook een dier moet leren, of het nu een hond of kat is..
jouw kitten is hoe oud ? is nog een baby, mist moeder en broertjes en zusjes.
leg een warmwater kruik (kost ongeveer 4 euro ) in haar/zijn mandje en misschien heb je nog een oude wekker die je moet opwinden. die vervangt haar moeders hart, de wekker wikkel je in een kussensloop en ook de kruik daarbij, dan kan ze/hij lekker warm met het geluid van mamma's hart in slaap vallen.

vergeet echter niet dat een kat een nachtdier is en overdag eigenlijk slaapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeveer 2 maanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ongeveer 9 weken en hoe lang heb je haar nu ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet niet vergeten dat een kitten/baby ook nu weer te vroeg bij de moeder wordt weggehaald. kittens leren van de moeder wat ze eenmaal weggehaald nooit meer zullen kunnen leren van een ander!
kittens moeten bij de moeder blijven tot ze 12-15 weken oud zijn. dan krijgen ze een optimale kans om alles geleerd te hebben van moeders.
een voorbeeld is het naar de bak gaan, het begraven van plas en poep, als ze te vroeg uit het nest worden gehaald, dan leren ze dit niet. ik heb meerdere volwassen katten gehad die dus niet hun behoefte konden begraven...
ander voorbeeld is het dansen op je borst met twee voorpootjes. dat doen ze wanneer ze drinken bij de moeder en het is om de melktoevoer te stimuleren. heel veel volwassen katten doen dit bij hun vrouwtje/baasje en dat zegt weer genoeg...
Moraal van dit verhaal: ze/hij is nog te jong, neem hem bij je om warmte te geven. maak het mandje met kruik en wekker (bij de hema te koop-niet duur), en negeren is niet de manier om hiermee om te gaan!
Rieneke1
12 jaar geleden
plus, omdat het kitten idd te jong uit het nest is gehaald, en je goede oplossingen aandraagt.
echter; het begraven van ontlasting is iets wat timide katten doen, terwijl zelfverzekerde exemplaren dit vaker zullen nalaten.
en het trappelen bij genot is alle katten eigen.
het belang van langer in het nest laten zit hem er meer in, dat kittens leren wat grenzen zijn, en die te respecteren.
heeft een kitten bij nestgenootjes geleerd niet te hardhandig te zijn, omdat het anders uit is met het spel, dan zal hij ook niet vol in je handen gaan hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*rieneke : wat je zegt over timide/zelfverzekerde katten daar zit wat in, maar als jij een kat hebt gezien die over de grond gaat met zijn pootje naast de kattenbak nadat hij zijn behoefte heeft gedaan, daar is niets bij van timide of zelfverzekerd: dát is niet goed geleerd hebben en zo heb ik een andere kat gehad die 'aaide' over de zijkanten binnenin de kattenbak nadat hij zijn behoefte had gedaan: hetzelfde verhaal: niet goed geleerd. ik heb katten gehad die 'trappelen' en die het niet doen, geloof me ze genoten allemaal, maar dat was dus níet zo. wat betreft het spel met broertjes en zusjes: natuurlijk dat is zo, van wie moet je het anders leren ? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cica hoe komt het dan dat ze dit niet goed kunnen?
Rieneke1
12 jaar geleden
jodukus, wat betreft de katten die het wel willen begraven, maar het niet juist doen; ik denk dat dat niet de scherpste messen in de lade zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, nieuwe uitdrukking geleerd! het zijn niet de scherpste messen in de lade... dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hebben een kat die als kitten van één dag oud moederziel alleen ergens in de bosjes was gevonden, en met de fles is grootgebracht. Daarvan zeiden mensen ook altijd dat het trappelen ('melken') wel daardoor zou komen. Maar ik heb twee volwassen katers die allebei bijna een half jaar oud waren toen ze bij hun moeder weggingen, en die doen het allebei. En één van de twee probeert ook z'n behoefte te 'begraven' door wat met z'n pootjes langs de wanden van de bak te krabbelen. Maar die denkt ook dat ie wél door een veel te nauwe opening heen past als hij maar een flinke aanloop neemt, dus inderdaad.. gewoon niet de meest intelligente in z'n soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel Lies! ben een liefhebber van voorbeelden. ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn nelis was ook zo'n simpele ziel: die stapte kordaat uit de bak, en ging een meter verderop zitten graven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol @ Nelis. Tja, katten proberen ook te graven als ze bijvoorbeeld op het laminaat hebben gekotst. Een flinke kat die daar doorheen komt hoor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze slaapt :D dank jullie allemaal voor jullie tips ik had het echt heel erg nodig!! maar nog 1 mini baby vraagje:Kan ik Koko ook uitlaten??? ik woon namelijk in een flat en voor ons huis is meteen een pleintje.ik weet niet of kinderen der willen aanraken enz. dus wie weet wat? :P
Rieneke1
11 jaar geleden
heb je mijn reactie op het antwoord van skusme niet gelezen?
natuurlijk kan je koko niet uitlaten, wacht daat maar gerust een maand of 5 nog mee.
ongelooflijk :(
Dit kan allerlei oorzaken hebben:

Heb je haar nog maar net? Dan mist ze de moeder, en is dus in de war en op zoek.
Hoe oud is ze? Als ze te vroeg bij moeder is weggehaald, is ze de kluts kwijt en mist de warmte en veiligheid van het nest.
Krijgt ze de juiste voeding? Als ze nog niet klaar was voor kittenvoer, blijft ze zeuren om melk, waardoor ze dit gedrag vertoont.

Kortom: Geef wat meer informatie over je katje.

Voor nu:
Als ze onder je bed wel wil slapen, laat dit dan gewoon toe. Wanneer ze eenmaal gewend is, kan je dit gedrag weer afleren. Stoor haar daar dan niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeveer 2 maanden is ze en ze bleef wel bij der moeder voor melk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeveer 2 maanden is inderdaad jong om uit het nest gehaald te worden. Het is beter om een kitten tot een week of 12 bij de moeder te laten.
Je katje is dus op zoek naar melk, dat verklaart het likken.
Er is een goede kans dat ze dit likgedrag de rest van haar leven houdt.
Ook is ze op zoek naar de warmte van de moederpoes, waar ze feitelijk iets te vroeg is weggehaald.
Wees maar lief voor haar, en laat haar lekker slapen onder je bed.
Het komt vast wel goed.
Rieneke1
12 jaar geleden
je kan zo'n kitten gerust nog een flesje met kmr (kittenpoedermelk, te halen bij de dierenarts) geven.
Kristal
12 jaar geleden
En als je weet wie de moederpoes is, en ze woont in de buurt, kan je een doek bij de moederpoes leggen die je een dag later ophaalt en bij je kitten legt. Dan ruikt ze haar mamma en wordt ze rustiger. Dan kan ze er langzaam aan wennen.
Ben het met Skusme eens,
het komt wel goed :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer genoeg woont ze niet dicht bij :P
Maar ik kan proberen even op bezoek te gaan :D
maar nu slaapt ze gewoon op de plugen krukje naast me (die krukje is lekker hoog:-P)
Maar ik heb tog nog 1 klein vraagje:'kan je je kitten uitlaten? ik wil Koko uitlaten maar ik ben bang dat het mis gaat...
Kristal
11 jaar geleden
Goed idee, dat krukje, veel katten vinden het fijn om hoger dan de begane vloer te liggen. Die van mij ligt nu over mijn arm terwijl ik type ;-) Het is beter haar nog niet op haar eigen pootjes naar buiten te laten gaan. Daar is ze nog te klein voor en ze heeft nog geen benul van de gevaren (bijvoorbeeld als ze een auto of een boze hond of andere kat ziet)
Je kan haar wel meenemen in je armen, en haar op die veilige maniereen stukje van de wijde wereld laten zien. Niet te lang want ze is al helemaal overweldigd door wat er allemaal met haar gebeurt en alle nieuwe indrukken. Als je bang bent dat ze uit je armen ontsnapt doe je even een riempje om terwijl je haar draagt. Als je dan tegelijkertijd ook het riempje vast houdt, dan kan ze nooit verder komen dan het riempje lang is. :-)
Rieneke1
11 jaar geleden
je kitten is nog veel te jong om buiten te kunnen!
op z'n vroegst met een goed half jaar, NA de castratie.
beter nog zorg je dat ze alleen beschermd naar buiten kan, dmv een ren of afgezette tuin.
ik werk bij de dierenambu, en vind het niet fijn katjes van het wegdek te moeten schrapen.
ik weet ook dat als je hem geen aandacht heeft dat je ook wel eerst even moet wachten maar anders kan je eens proberen om een appart soort kamertje te maken voor hem en dan de deur dicht doen. als je dat ziet zitten en dat altijs doet dan wordt hij dat geleerd en heb je zelf nog een beetje nachtrust. xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk gaat ze wel slapen begrijp ik, dus het is vooral irritant dat ze je lang wakker houdt?

Tja, 't is een heel jong katje, begrijp ik. Ze mist haar moeder, moet wennen aan de nieuwe situatie, en bovendien zijn katten eigenlijk nachtdieren. Op zich is dat niet erg, maar ze moet gewoon wennen aan de situatie dat jij 's nachts slaapt en ze dan dus weinig aandacht krijgt. Leg anders een handdoek of zoiets onder je bed, maak daar een lekker warm plekje. Natuurlijk heb je kans dat ze alsnog eigenwijs daarnaast gaat liggen, maar daar is het een kat voor ;-)

Spelen kun je beter iets vroeger op de avond doen, en eventueel kan het helpen om het licht al iets vroeger uit te doen. Mijn ervaring is dat één van mijn katten ineens tot leven komt als ik net wil gaan slapen, en het helpt om dan daarvóór al wat uitgebreider met 'm gespeeld te hebben. Dan is hij even z'n energie kwijt. Daarna wordt er nog flink geknuffeld, en als het licht uitgaat, komt hij nog even op bed, en daarna zoekt ie meestal z'n eigen slaapplekje. Een redelijk vast ritueel, waardoor hij ook weet wat hij kan verwachten. Als je gaat spelen op het moment dat jij wilt gaat slapen, kun je erop rekenen dat je kat dan ook net jouw volle aandacht wil als jij allang in slaap wilde zijn. Dus creëer een avondritueel waarbij je het spelen wat naar voren haalt in de avond, doe eventueel het licht al eerder uit, en zorg ervoor dat ze haar eigen plekje heeft om te slapen. Het kan - zeker bij die jonge dieren - best even duren allemaal, dus gun haar ook wat tijd. Een kitten vraagt nu eenmaal veel aandacht van je, maar na verloop van tijd wordt dat wel iets minder en went je kat een beetje aan het reilen en zeilen bij jou thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn antwoord, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een kitten was, zou ik bij Lies willen wonen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Milli, dat vind ik nu nog eens een leuk compliment. Maar.. ik heb twee volwassen katers, die allebei op hun manier best dominant (en jaloers!) kunnen zijn. Ik weet niet zeker of een kitten daar zo gelukkig van zou worden.. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk wordt een kitten daar gelukkig van :P Geef ze maar een knuf van me!