Wilde poes is bevallen van 4 kleintjes op mijn balkon. Zijn de kleintjes adopteerbaar of blijven dit wilde poesjes?

Er zijn verschillende wilde katten in de tuinen die gevoed worden door de buren. Ik geef ze ook eten op mijn balkon op het eerste verdiep. Er staat een mandje met hooi erin waar ze graag in liggen. Na een weekend aan zee kwamen we terug en verrassing: 4 kleintjes! De mama poes zorgt er goed voor maar wat kan ik nog doen om haar het leven wat draaglijker te maken. Vind het wel zielig, weer 4 wilde katjes erbij... Ik heb al herhaaldelijk gevraagd aan de buurvrouw om de wilde katten te laten steriliseren door een organisatie die ze daarna terug plaatst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Wilde kittens kunnen in principe prima opgroeien bij mensen.
Voorwaarde daarvoor is wel, dat ze al vroeg in contact komen met mensen.
Dit betekent NIET dat ze al vroeg bij de moeder vandaan gehaald moeten worden, want dan krijg je weer allerlei andere problemen met de kat.
Als je een kitten uit een wild nest dagelijks aait, oppakt, knuffelt etc (en moeder accepteert dat), is het mogelijk om de kitten na een week of 8 te adopteren.
Lastig, want tegen die tijd heb je natuurlijk kans dat moeder met haar jongen een andere (rustiger) plek heeft gekozen.
De kunst is dus om moeder flink te verwennen met voer en een rustig plekje. Dan is de kans het grootst dat ze blijft en jij kan blijven knuffelen. Na 8 weken haal je vervolgens stiekem een of meerdere kleintjes weg.
Daarna een tijdje binnenhouden en goed opvoeden.
Succes!

Het is overigens inderdaad zeer aan te raden om de wilde kat te laten steraliseren, anders zit je over een maand of 7, 8 weer met hetzelfde gedoe.
Praat er eens over met de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
waarom kan je ze niet allemaal nemen?
je hoeft ze toch niet te houden?
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, kittens van die leeftijd kan je niet alleen laten.
hoe is het asiel bij jou in de buurt?
informeer eens of die geen opvanggezinnen hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, goed plan.
En je kunt vragen of de mensen van de dierenbescherming de wilde katten kunnen vangen en stereliseren. Bij ons wordt daar wel een bijdrage voor gevraagd, maar misschien kunnen jullie dat lappen met een paar mensen uit de straat?

Andere antwoorden (1)

zorg dat de poes water en voer heeft.
als ze mager is en wat aan moet sterken, zou ik kittenvoer geven.
verder duurt de eerste socialisatieperiode van week drie tot week acht.
in deze periode moeten ze gewend raken aan mensen; later wordt dat veel en veel moeilijker.
het beste is de katjes met een week of drie uit het nest te halen, en verder binnen bij je groot te brengen.
zorg voor een flesje en kmr voor de eerste tijd.
met een week of vier gaan de kleintjes al langzamerhand vast voer eten.
haal de kittens met tussenpozen uit het nest, zodat de moeder de melkgift kan aanpassen.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
kmr is kittenpoedermelk, te krijgen/bestellen bij de dierenarts.