Ik heb net mn kitten een pipetje Bayer anti vlo gegeven maar zie vlooien lopen. Moet ik nog iets extra doen?

We hebben de kitten vanochtend gehaald en meteen een pipetje in zn hals gedaan. Nu zie ik ze dus letterlijk lopen. Is het pipetje voldoende of kan ik beter even een spray halen? Ook omdat we een andere kat hebben die al tijden vlooi vrij is

Toegevoegd na 33 minuten:
Wanneer zijn alle levende vlooien dood?
Ik heb hem net met een fijne kam (geen vlooienkam in huis) geborsteld en er een paar uitgehaald. Ik kon zo gauw op zijn witte gedeeltes geen vlooien meer zien wel de nodige zwarte vlekjes en die ook zo veel mogelijk weggehaald.

11 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Blijkbaar willen de vlooien weg vanwege het middel. Vooral geen tweede pipet toedienen, en ook geen spray gaan gebruiken, want dan krijgt het kitten makkelijk een overdosering. Hou ook je andere kat even in de gaten, mogelijk loopt hij of zij ook vlooien op van het kitten. Met een vlooienkam heb je dat snel genoeg door.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je met een vlooienkam werkt: zet een bakje water met wat afwasmiddel erin naast je neer. Als je vlooien vangt, stop je ze in dat bakje, en door ze zeep overleven ze dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

niet nog met andere middelen er overheen gaan.
je zou het katje kunnen kammen met een vlooienkam.
het middel wat je hebt gebruikt ken ik niet; bij de dierenwinkel gekocht?
beter koop je antivlooienspul en ontworming bij de dierenarts.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus
Rieneke1
11 jaar geleden
maar ook van de bolfo toch?
Na een paar uur zie je altijd vlooien lopen. Ze zijn als het ware aan het wegvluchten van het anti vlooienmiddel. Daarom is het ook belangrijk dat je ze in een aparte kamer behandeld omdat de vlooien anders na een tijdje op je andere kat kunnen springen.
Ik hoop dat je dit hebt gedaan? Anders binnenkort de andere kat in een andere kamer(het liefste tegelvloer) behandelen. En vanaf dan beide tegelijk behandelen.

Dus dat je ze ziet lopen is heel normaal, heb ik ook altijd met mijn katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je de Advantage pipetten van Bayer? Dit zijn de pipetten die door de meeste dierenartsen geadviseerd worden. een prima middel.
Je moet elk vlooienmiddel altijd wel de tijd geven om zijn werk te doen. Mits goed aangebracht (op de huid en niet grotendeels op de vacht, wat helaas vaak gebeurt) verspreidt het middel zich over het lichaam. Zodra de vlo met het middel in contact komt zal het meestel onrustig gaan rondrennen, steeds slomer worden en uiteindelijk dood gaan. Als de vlooien slomer worden, laten ze zich al makkelijk door te kammen. Dit hoeft niet perse, uiteindelijk vallen ze dood van je kat af en belanden ze waarschijnlijk in de stofzuiger.
Als je kitten of kat vlooien op het lichaam heeft, betekent dit echter dat het grootste deel van de populatie (eitjes, neten en volwassen vlooien) zich IN huis bevinden, tot 90% bevindt zich IN huis en niet op de kat. Je kat zal dus continu herbesmet worden vanuit de omgeving. Deze vlooien kan je dus levend op de kat zien, maar zullen bij een goed middel dat een maand werkt alsnog sterven.
Als het middel wat je hebt gebruikt Advantage is, werkt dit middel echter ook al groot deels in de omgeving (je huis). Door de haren en huidschilfertjes die de kat elke dag verliest verspreidt het middel zich in huis en doodt daar de vlooien en larven.
Een kitten heeft echter nog maar heel gering haarverlies en zal bovendien niet elk hoekje in huis bewandelen. Bij een flinke vlooienplaag kan het dus raadzaam zijn om een omgevingsspray tegen vlooien te gebruiken.
Eenmaal een vlooienpipet gebruikt, mag je 2 weken geen andere vlooienmiddelen toedienen. Ook niet als je vermoedt dat je het middel niet genoeg of onvoldoende op de huid hebt aangebracht. Zeker bij een kleine kitten kan je niet het risico lopen dat deze ziek wordt door een te hoge dosering. Heb je veel vlooien en twijfel je over de juiste toediening van de pipet vanmorgen, dan kan je dus over twee weken een nieuwe geven (ipv na 4 weken).
Normaal gesproken adviseer ik in de dierenartspraktijk eigenaren om eerst te stofzuigen, dan de katten de behandelen en dan 48 NIET te stofzuigen. Zo kan het middel zich via de kat in huis verspreiden en zijn werk doen. Vergeet niet eventuele andere huisdieren ook te behandelen tegen vlooien. Gebruik zonodig een oomgevingsspray.
En vergeet je kitten niet goed te ontwormen. Advies is om elk half jaar te ontwormen tot de leeftijd van een half jaar, daarna levenslang elke 3 maanden. Vlooien brengen de lintworm over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou haar wassen met babyzeep of zo en haar (behalve haar kopje) een minuut of wat in het water laten en flink aaien zodat alle vlooien in het water komen en verdrinken door de zeep die erin zit.
Het kan zijn dat, als ze uit een asiel c.q. boerderij komt , ze stikt van de vlooien.
Ik heb eens ruim 180 geteld op een poesje van 6 weken
oud.
Gauw een vlooienkam kopen.
Nu elke dag kontroleren en je andere kat ook een pipetje geven en kammen.
Succes.
Maaike