hoe weet ik of mijn kat pijn heeft?

onze kat (13 jaar)heeft een hartspierziekte en een tandsteenprobleem(deze pijn herken ik wel bij hem).
zodoende zijn er kiesjes getrokken en heet hij medicatie die ik zelfs met alle tips op internet zeer moeilijk tot niet binnen krijg bij hem.

de momenten dat hij last heeft van zijn bekkie eet hij slecht, verder gaat het prima maar ondanks dat is hij zeker niet een van de dikste, ook zijn vacht is niet meer mooi glanzend (soms ineens weer wel)

hij wil het liefst heel de tijd bij je zitten ( sinds twee en half jaar (samenwonen, zwangerschap en geboorte kleine) ineens veel bij me slapen (sinds een jaar of 4-5) en is regelmatig erg onrustig.
wanneer wij beneden zitten gaat ie boven ineens hard zitten mauwen, en wanneer wij naar bed gaan beneden, voelt een beetje als waar zijn jullie terwijl hij dat weet)

hij wil op zich best lekker naar buiten, maar met de warme zon ziet hij er niet uit kwa vacht, denk dus dat ie misschien last heeft van de hitte.

hoe weet ik nu of hij pijn lijdt, voel me hier erg onzeker over.
bij mijn vorige kat heb ik ondanks echt zo'n beetje alles geprobeerd te hebben ook nog steeds de angst of ik wel echt alles gedaan heb en "de boel niet op te lappen was" maar nu weet ik gewoon echt niet of hij last heeft.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

overleg eens met je dierenarts.
de ultieme test om te zien of je kat pijn lijdt, is om hem eens een week op de meloxicam te zetten.
dat is een pijnstiller/ontstekingsremmer.
je kan het gewoon over het natvoer druppelen.
zie je dan dat het gedrag van je kat verandert, dan weet je genoeg.
ook een goede indicatie is of de kat ontspannen in een krul ligt.
katten die pijn hebben nemen de sternumhouding aan; zoals een sfinx, met de voorpootjes onder zich.

wat betreft de vacht: is er wel eens bloedonderzoek gedaan, met name naar de nierfunctie?
geef je je kat volwaardig voer of supermarktmeuk?
geef je wat zalmolie over het eten?
Rieneke1
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Hey Rieneke, Jij schrijft: Katten die pijn hebben nemen de sternumhouding aan; zoals een sfinx, met de voorpootjes onder zich. Is dat altijd zo? Want onze kater van 3 ligt eigenlijk wel heel erg veel zo. (Soms ook als een idioot languit op zijn rug over de leuning van de bank met de kop naar beneden.) Ik heb pas 3 jaar katten en ik weet nog niet zo veel van ze af :-D ik leer nog steeds bij.
Rieneke1
12 jaar geleden
geen zorgen; katten die pijn hebben nemen die houding aan, maar katten die die houding aannemen hoeven geen pijn te hebben.
Vaak verandert het gedrag van een kat kan heel plotseling zijn. Ze eten en drinken minder komen vaker of minder bij je.... Sneller aangebrand een beetje chagrijnig zeg maar... Dit kunnen tekenen zijn van een kat waar wat mee aan de hand is... Ja en heel zeker weet je het nooit tenzij je even naar de dierenarts gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vorige kat is veel ziek geweest. Het was lastig om te zien of ze pijn had. Ik kon het wel merken als ze zich niet lekker voelde. Dan zat ze veel stil op één plek, haar derde ooglid was zichtbaar, ze wou liever niet geaaid worden en als ze rondliep hield ze haar staart laag. Als ze last had van obstipatie kon ik wel goed merken dat ze pijn had. Dan had ze een harde buik en wou niet dat ik het aanraakte. Verder was ze regelmatig gewoon aan het spelen. Katten kunnen heel goed doen alsof er niets aan de hand is! Zelfs de dierenarts wist niet hoe ziek ze was. Op het allerlaatst ging ze zich verstoppen onder de bank of het bed. Dat is een slecht teken. Ze wou toen ook niet meer eten. Uiteindelijk is ze in haar slaap overleden.