Komt het wel goed met kat van 5 jaar en kitten ???

We hebben een kater van 5 jaar en sinds gisteren een kitten erbij genomen. Kater heeft altijd samen geleefd met een poes van 19, die is overleden . Sindsdien leek ons kater erg alleen te zijn en hebben we een kitten ( ook katertje van 8 weken) erbij genomen. Maar onze Aysha van 5 moet er niks van hebben !!! Gromt en blaast en die kleine blaast nog terug ook ! Aysha blijft nu steeds boven om de kitten te vermijden. Om eerlijk te zijn ; ik heb kitten gelijk in de huiskamer laten lopen, en ik denk dat Aysha schrok van dat lopende bolletje wol ! Denk , dat ik dit behoorlijk verkeerd gedaan heb !! Wat nu en komt dit wel goed ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Dat is niet goed te zeggen. Katten zijn, net als mensen, allemaal aparte persoonlijkheden. Hoe ze elkaar liggen is nooit te voorspellen.
Een volwassen kat is altijd extra voorzichtig bij een kitten, want als de moederkat in de buurt zou zijn, zou die het kitten altijd verdedigen. Daar houden ze dan rekening mee.
Het lijkt er nu op dat ze elk een territorium hebben: Aysha boven en het kitten beneden. Dat is al een begin: ze laten elkaar een deel van het huis. Misschien komt het goed als het jonkie volwassen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet moeilijk op te lossen:
neem een handdoek en wrijf daarmee over de kitten, doe hetzelfde met een andere handdoek bij de 5 jarige kater.
Laat ze aan elkaars handdoek ruiken en wrijf met de geur van
A over B heen en andersom, houdt het een tijdje vol.
De bedoeling is dat ze aan elkaars geur wennen en zo elkaar accepteren.
Voorlopig is het, als je dat nog niet zou doen, verstandig om ze gescheiden te houden, andere kamers.

Het is trouwens mogelijk dat twee katers elkaar niet accepteren en langs elkaar leven in hetzelfde huis.

Met een zo jonge kitten zou het goed moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
gescheiden houden zou ik niet doen, het is nog maar een kitten.
verder kunnen katers vaak beter door 1 deur dan poezen of de combi kater/poes.
ja, goede kans dat dit goed komt.
het kitten is nog niet geslachtsrijp, en vormt geen enkele bedreiging voor je kater.
wel is het zo dat katten bijzonder op vaste gewoontes gesteld zijn en helemaal niet van verrassingen houden.
geef je kater rustig de tijd, overhaast en forceer niets.
laat hem op z'n eigen tijd maar poolshoogte nemen, en gun hem de tijd die hij daarvoor nodig heeft.

er moet me wel van het hart dat ik het bijzonder jammer vind dat je het kitten al zo jong hebt meegenomen.
minstens een week of 12, of beter nog, een week of 15 was beter geweest.
in deze periode leren ze nl heel veel van moeder en nestgenootjes, en daar heb je als baasje later alleen maar profijt van.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja anneke, dat is helaas aan de orde van de dag.
terwijl je het kitten zo tekort doet, maar ook het nieuwe baasje.
kittens die langer in het nest kunnen blijven, vertonen op latere leeftijd veel minder probleemgedrag.
al spelend met nestgenootjes leren ze oa wat grenzen zijn, en die te respecteren.
gelukkig heeft je kitten de kater.
daar kan hij zich wat aan optrekken, en de kater kan hem wat manieren bijbrengen.
evenzogoed heel veel plezier met de kleine!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anneke : het is echt waar! kittens die met 6-8 weken van de moeder gescheiden worden, zijn gewoon erg zielig.
Ze worden bijvoorbeeld (slechts een van de dingen die ze nog moeten leren) vóórdat ze de kattebak-regels kennen weggehaald, terwijl hun moeder de enig is die ze dit kan bijbrengen. Ik heb al meerdere volwassen katten gehad die hun behoefte niet konden begraven! Nooit geleerd van moeders...!
Ander voorbeeld is het 'dansen op je borst' van volwassen katten terwijl ze spinnen. Dit is wat ze bij de moederpoes doen als ze aan de borst liggen om de melktoevoer te stimuleren.
Rieneke1
12 jaar geleden
je kitten gaat bij jou vast een gouden mandje krijgen anneke!
en heb je vragen, dan kan je ze altijd hier nog stellen.
Rieneke1
12 jaar geleden
prrrrrrr prrrrrrrr :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Anneke, trek het je niet te veel aan en probeer hier alleen van te leren, iedereen die iets weet heeft het eerst moeten leren. Als er al iemand schuld heeft, dan is het die mevrouw die zo goed kon babbelen en zei dat de andere kittens al weg waren...
En de 19 jarige poes is door jouw goede zorgen toch zo oud geworden !
Nou meid doe je best met de twee katers en nog een ding, we willen natuurlijk wel graag weten wat de naam is van je jongste aanwinst ! Aysha en ......?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze katers waren 13, bijna 14 weken toen we ze ophaalden, en ja, daar heb je echt alleen maar plezier van. Goed gesocialiseerd, zindelijk, geen gedragsproblemen en je kunt er vrij zeker van zijn dat ze gezond zijn. Het wachten duurt eindeloos, maar is de moeite meer dan waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een + van mij, Rieneke, wat is het toch fijn dat je zoveel verstand van katten hebt!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank iris, *bloos* :)