Kent iemand nog de traditionele commando's die men (vroeger?) gebruikte om paarden te mennen?

Er waren specifieke woorden voor links, rechts, vooruit, achteruit. Eén ervan klonk ongeveer als "juttem" en als ik me goed herinner betekende dat "vooruit".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Nou, hou je vast......

1o.‘Vooruit’, hierbij hoort gewoonlijk een stevige snok aan den éénigen teugel.
2o. ‘Achteruit’, hierbij wordt met herhaalde korte snokken de teugellijn ingehaald.
3o. ‘Stilstaan’, hierbij wordt opeens de lijn met kracht ingehaald.
4o. ‘Links-om’, hierbij wordt langzaam aan de lijn getrokken (de voerman loopt links van den wagen).
5o. ‘Rechts-om’, hierbij wordt met herhaalde korte snokjes langzaam aan de lijn getrokken.
De tusschen aanhalingsteekens geciteerde termen, worden nu echter, voor het paard: vertaald in de paardentaal, die voor elk dialect weer verschilt. Voor drie dialecten heb ik althans eenige gegevens.
1o. Zeeuwsch Vlaanderen.
1. Vooruit heet hier ‘juu’, maar in de aangrenzende Belgische streek van Oost-Vlaanderen, b.v. te Stekene en St. Nicolaas zegt men: jup (klinker van put).
2. Achteruit heet hier ‘achter’ of ‘loos’.
3. Stilstaan heet hier ‘ouw’ of ‘houw’ of ‘ou’. Dit zal wel de Imperatief van houden zijn.
4. Linksom heet ‘aer-om’ en ‘er-om’ waarvan de eerste vocaal in Oostvlaanderen meer naar de i van lip (irromme), en in het Westen te Cadsand, Sluis, Hoofdplaat, Aardenburg, Oostburg, Biervliet naar de ij zweemt (ijrom). In Westbrabant hoort men âr-om; waarschijnlijk uit: haar-om voor hèr-om.
5. Rechts-om heet: ‘juut-om’, in Oostvlaanderen ‘juut-omme’, in de juistgenoemde Westelijke plaatsen Cadsand enz. ‘uutsom’ en ‘utsom’, en in de Oostelijke plaatsen Zaamslag, Terneuzen en Axel: ‘utsom’ en ‘utom’. Denk er aan, dat de voerman zelf links loopt. Rechts is dus naar buiten.

Lees verder op de site!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik herinner me ook nog de termen: 'vort' voor lopen, en 'huu', voor stoppen.