Waar moet ik rekening mee houden als ik het 'slecht lopende' aquarium van een vriend overneem?

Ik ga het aquarium van een vriend van me overnemen omdat hij het heeft laten verwaarlozen en er vanaf wilt. Ik ga er vanuit dat er geen vissen meer inzitten.

Moet ik de planten gewoon weggooien en nieuwe kopen?
Moet ik de filter vervangen?

Graag tips waar ik rekening mee moet houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de planten niet door algen zijn aangetast, en als er verder geen ziektes in de bak zitten, dan kun je de planten gewoon houden.
Als je een nieuwe start met het aquarium wilt maken, dan is een grote schoonmaak het belangrijkst. Het zand/grind van de bodem goed uitspoelen in een emmer, het glas schoonmaken (zonder chemicaliën), etc.
Een nieuw filter is ook niet nodig. Wel kun je het filtermateriaal even goed uitspoelen en eventueel de slangen reinigen.

Als je dan het aquarium weer opnieuw hebt ingericht, wacht dan minimaal drie weken voordat er vissen inkomen. Het aquarium heeft even tijd nodig om in te draaien. Er moeten zich bacteriën ontwikkelen die voor een goed waterhuishouding zorgen.

Lees je anders eerst een beetje in op het forum www.aquaforum.nl

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij de inrichting en de keuze van de vissen is een aantal zaken van belang. Zorg dat je vissen neemt die passen bij de maat van je aquarium. Verschillende vissen stellen ook verschillende eisen aan de waterwaarden, zoals de zuurgraad. Kies dus vissen die ongeveer dezelfde waterwaarden verlangen.

Sommige mensen houden van een zgn. biotoop. Dat houd in dat je planten, vissen en andere inrichting van oorsprong uit hetzelfde gebied komen. Anderen kiezen voor een gezelschapsaquarium, en maken er gewoon een mooie bak van. Dan kunnen er dus best Aziatische en Zuid-Amerikaanse planten en vissen bij elkaar.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker leesbaar prima antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk ook aan het eventueel vervangen van de TL buizen. na een (paar) jaar gaat de lichtopbrengst daarvan achteruit.
verder sluit ik me aan bij bamibal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige antwoord maar tevens ook een heel erg goed antwoord. Braveau