Welke voeding wel en niet geschikt is voor de keeshond?

Ik heb thuis een keeshond,zij heeft nekslijtage van wegens door de overgewicht,en nu vraag ik aan welke voeding is voor haar gewicht beter stabiel te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (5)

De helft van haar voeding vervangen door verse gekookte of blik sperziebonen, daar zitten geen calorien in. Vervang snel eetbare snoepjes door botten e.d. waar ze lang op moet kouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voer je nu precies?

De hond is iets te zwaar blijkt. Overleg met je dierenarts welk dieet het meet geschikt is voor specifiek jou hond.

Daarnaast moet je er op gaan letten dat hij niet te veel tussendoortjes krijgt en je moet zijn voer gaan afwegen (Let er wel op dat een hond die de hele dag rent meer nodig heeft dan een "bankhond")

ga nooit zelf experimenteren met verschillende voeren want een (maag van een) hond kan hierdoor van streek raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een light voeding van een goed merk. Geef haar dan de hoeveelheid voer die hoort bij het gewicht dat ze zou moeten hebben. Niet de hoeveelheid die past bij het gewicht dat ze heeft.
Daarna haal je iedere dag een aantal brokjes van het voer af, zodat ze ongemerkt steeds minder krijgt.
Is het een gecastreerde hond (teef of reu maakt niet uit), dan moet de hond toch 30% minder voer hebben dan een 'complete' hond.
Houd dit enige tijd vol en je zult zien dat je met dit recept en iedere dag 1,5 uur wandelen weer een slanke hond terug krijgt.
Geef haar geen tussendoortjes meer. Wil je dat wel doen, neem dat dan af van haar dagelijks rantsoen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je advies voor lightproducten en het afbouwen van de hoeveelheid voedsel, al is het 1,5 uur wandelen iets te veel voor een hond met overgewicht, die kan er een hartstilstand van krijgen (net als een mens). Het bewegen moet je eerst een beetje opbouwen.
Ivana
12 jaar geleden
@ dubossies. Je hebt gelijk met de 1,5 uur wandelen. Ik ga altijd uit van mijn drie uur per dag. Goed, het wordt dus uitgebouwd tot (minimaal) een uur per dag en dan nog drie maal een kwartier.
Bedankt voor het plusje!
Wat je het best als voeding kunt gebruiken is niet zozeer afhankelijk van de soort hond maar meer van zijn/haar gewicht. Een voeding voor honden met overgewicht ( =een lightvoeding) is zeker een aanrader, echter moet je ook kijken naar wat er in die voeding zit.
Een goed merk hondevoeding gaat uit van de natuurlijke basisbehoefte van de hond. een hond is een vleeseter. Het hoofdingredient van welk product dan ook staat altijd vooraan de ingredientenlijst. Hier moet je dus goed op letten. Kies een goed merk, en laat je hierin adviseren door de dierenwinkel of dierenarts.
Deze betere dierenvoeding is vaak wat duurder, voordeel is wel dat je hiervan veel minder nodig hebt, en de hond toch verzadigd is en aan de benodigde hoeveelheid voedingsstoffen komt. Wij hebben een kleine hond van 7 kilo en die heeft maar 80 gram brokken per dag nodig van het voer dat hij krijgt. Hiernaast krijgt hij natuurlijk ook zijn tussendoortjes en zit prima op gewicht.
Dus een dure zak voeding is op lange termijn zelfs goedkoper dan een goedkope zak, omdat de hond hier meer voeding van nodig heeft om verzadigd te raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar vroeger de dierenarts sperziebonen bij de normale brokken adviseerde om meer maagvulling te geven voor honden die moeten afvallen, zijn ze hier inmiddels op teruggekomen. Het blijkt nu uit onderzoek dat de sperziebonen toch de balans van de voeding verstoren doordat ze veel zetmeel bevatten. Beter is om een goede lightvoeding te geven of een aangepaste hoeveelheid van de normale voeding.
Echter, aangezien je hond last heeft van (gewricht) slijtage zou ik je Mobility voeding aanraden, verkrijgbaar bij de dierenarts. Bijvoorbeeld Royal Canin Mobility dieet, Hill's J/D of Trovet Mobility. Trovet heeft ook een poeder wat als supplement aan een willekeurige voeding toegevoegd kan worden (voorheen Sasha's Blend).
Mobility dieten bevatten onder andere omega-3-vetzuren, chondroitine, glucosamine en poeder van de groenlipmossel. De groenlipmossel heeft een natuurlijke pijnstillende en ontstekingsremmende werking en ondersteunt het kraakbeen. Zo kan een Mobilitydieet het gebruik van pijnstillers deels vervangen en voorkomen.
Bovendien zijn Mobility Dieten al verlaagd in energiegehalte om het gewicht makkelijker op peil te houden. Laat je door de assistente goed voorlichten over de juiste hoeveelheid brokken en vergeet deze niet naar beneden bij te stellen als de hond eenmaal is afgevallen. Bij overgang naar een nieuw voer altijd langzaam overwennen, vervang steeds een beetje meer van de oude voeding voor de nieuwe, om maag-darmklachten te voorkomen.