Sluierstaarten die naar lucht happen in het 120m bak ?

Ik heb 120m bak met 2 sluierstaarten en 2 leeuwenkopen .
ik heb jbl 1501 filter en lucht pomp en plantjes.
In het filter zit ook turf !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Wellicht zit er te veel Nitraat in je aquarium, dit zou het gedrag kunnen verklaren.
Daarbij happen ze altijd wel naar water.

Het kan ook zijn dat je ze te veel voert, waardoor het water extra snel vies wordt, er veel rotting in plaats vindt en dus de zuurstof op is, maar daar lijkt het niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je filmpje zien je vissen er volkomen normaal en gezond uit, ze hebben interesse voor hun omgeving en gedragen zich nieuwsgierig.
Het happen naar lucht, lijkt op het zoeken naar voedsel, mogelijk zien ze de luchtbelletjes voor drijvend voedsel aan.
Vraag me alleen af, waarom je turf in je filter hebt gedaan?

Toegevoegd na 12 minuten:
je zegt dat je bak 120m is, bedoel je 1.20 m. breed?
Ik schat dan dat je bak wat inhoud betreft, 300 l. is,
dan is je filter veel te klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit soort vissen moet je in twee uur de inhoud hebben verpompt, omdat goudvisachtige er vervuilen.
je pomp en je filter lijken me veel te klein. prima als je guppen hebt en zo, maar niet met dit soort vissen.
Regelmatig water verversen( een derde) dan raak je de nitraat wel kwijt en zo veel mogelijk planten, die nemen de nitraat op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filteren is een ingewikkeld proces.
De handel heeft allerlei toepassingen bedacht om hun spullen maar te verkopen.
Met mooie niet te begrijpen processen, brengen ze hun handel aan de man.
Actieve kool, turfgranulaat, allelei soorten filtersubstraat, doen meestal niet wat er beloofd wordt, incl. een U.V. lamp om algen tegen te gaan.
Om het allemaal goed te begrijpen gaan we eerst even terug naar de vissen
Die eten en poepen.
Die poep is dus eigenlijk mest en de waterplanten kunnen er prima van groeien.
Maar in de meeste aquarium's zitten vaak te weinig planten en te veel vissen, dus is er een groot overschot aan mest.
Geeft niets, daar is een filter de oplossing.
De vissenpoep komt nu in de filter en bacteriën maken er het giftige nitriet van terwijl ander bacterieën van die nitriet weer ( bijna niet giftige) nitraat maken.
Die nitraat wordt weer door de planten opgenomen en/ of verdwijnt voor een gedeelte met waterverversen.
In een heel goede filter zitten anaerobe en aerobe bacteriën.
Anaerobe B. zetten veel afvalstoffen direct om in gassen, die gaan de lucht in en die zijn we kwijt.
Die aerobe b. hebben andere taken.
Dit in combinatie met regelmatig waterverversen en niet te veel voeren, geeft een uitstekende waterkwaliteit, met een niet te hoge P.H.
Ook dit is erg belangrijk.
Goudvisachtige vervuilen veel meer dan andere vissen, dus moet de filter en de pomp ook groter zijn, anders gaat het nog mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed Touweltjes
is het water misschien te warm? Dan zie je ze onder water ook snel ademen.....