Hoe lang kan je het beste wachten, na een castratie, voordat je een kleine kater introduceert?

Onze kat is deze week gecastreerd en nu vraag ik me af wanneer dit het beste kan. Ik vraag me ook af of een kat nog kan sproeien na castratie.

12 jaar geleden

Het beste antwoord

allereerst hang het ervan af of de kater al sproeide VOOR de castratie.
zo ja, dan heb je een goede kans dat hij dit zal blijven doen.
zo nee, dan zal het wel loslopen, en zal je kater hooguit later gaan sproeien wanneer hij in een situatie komt waarin hij extreem onzeker is.
aan jou dan om te proberen dit te verhelpen.

hoe oud is je kater nu?
het maakt nogal wat uit of hij 6 mnd of 6 jaar is.
als hij bij castratie al zo oud was dat hij specifiek katergedrag vertoonde, dan zou ik een week of 6 wachten tot de hormonen gestabiliseerd zijn.
is het daarentegen nog een jonkie, dan hoef je slechts korte tijd te wachten tot je katertje van de schrik bekomen is, en de narcose volledig is uitgewerkt.
je zou dan na een week of zo de nieuwe kunnen introduceren.
Rieneke1
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
hij is 7/8 maanden
Rieneke1
12 jaar geleden
dan kan je vrij snel het nieuwe katje introduceren.

Andere antwoorden (1)

Het sproeien komt voort uit de behoefte om een eigen territorium af te bakenen. Of dat hormonaal is bepaald?

Hieronder staat dat na een half jaar 77% van de katers, niet meer sproeit. Ze geven dus geen garantie.
Je moet het gewoon proberen, ervaren.