Als ze een voldoende ruwe ondergrond en stokken hebben waarop hun nagels normaal kunnen slijten (en ze voldoende rond kunnen lopen voor dat doel) zul je ze in de regel niet hoeven te knippen. En voor goede huisvesting zorgen - waar dat ook bij hoort - is sowieso een must als je kippen wilt houden.
Bij sierkippen voor tenstoonstellingen die vaak heel anders gehouden worden is het bijknippen van nagels en snavels wel gebruikelijk, maar of het ook echt diervriendelijk is, daar mag je misschien wel vraagtekens bij zetten. Maar een normaal toompje scharrelkippen is redelijk onderhoudsvrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee liever niet..
Want kippenn zoeken een prooi namelijk met z'n nagels.
En dat is niet goed voor hun...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal zal het niet nodig zijn, zeker niet bij kippen die volop kunnen scharrelen, een vrije uitloop hebben of op een harde ondergrond lopen; dan slijten de nagels vanzelf af. Worden kippen echter op een zachte ondergrond gehouden, of hebben kippen een afwijkende teenstand, dan kunnen de nagels zover doorgroeien dat het nodig is om ze te knippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je ze in een kippenhok houdt, zul je af en toe de nagels moeten knippen, omdat deze niet hard genoeg sluiten zoals in een grote ren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Af en toe maar niet te vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In geen miljoen jaar.Je zou ze verminken.