Waarom schoppen alleen hond-achtigen met hun achterpoten nadat ze hun behoefte hebben gedaan ?

( en voor de komieken onder ons... nee, koeien doen het niet)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Honden laten sporen na in de natuur maar wissen hun sporen ook uit. Dit is wat ze doen als ze met hun achterpoten schoppen en zo zand en gras over hun uitwerpselen gooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn niet alleen hond-achtigen, katten doen dat ook. Zo spreiden ze wat zand over hun uitwerpselen om ze toe te dekken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat begraven doen ze toch echt met voorpoten
Het toedekken van uitwerpselen klopt inderdaad. Maar het is tevens een signaal naar andere hondachtigen om aan te geven dat zij bezig zijn met een primaire behoefte (letterlijk!) en op dat moment ook soortgenoten niet vijandig gezind zijn.

In zijn algemeenheid: hondachtigen communiceren onderling met lichaamstaal. Wij kennen vaak alleen blaffen en bijten, maar er is een heel scala aan gebaren waarmee hondachtigen elkaar duidelijk maken hoe zij die andere hondachtigt vinden en hoe zij in die relatie (of ontmoeting) staan. Zo zijn er talloze zogenoemde 'kalmerende signalen'. Om een paar te noemen: snuffelen terwijl er niets te snuffelen valt, ogen wegdraaien, kop wegdraaien, uitschudden, gaan zitten, gaan liggen, met een boog een andere hond benaderen.
Heb je zelf een hond, knipoog dan eens naar hem/haar, je zult zien dat (de meeste) honden terugknipperen met hun ogen! En als je bij een hond gaat zitten, gaat ie meestal ook zelf zitten.

Honden kunnen hun taal ook verleren. Vaak ligt dit aan de (slechte) eigenaar of een traumatische ervaring dan wel een genetisch mankement.