Als je bij een kip een kuikentje zet, hoe groot is dan de kans dat de kip voor het kuikentje zal gaan zorgen?

Op mijn werk hebben we een kip die alleen in een hok zit en ook regelmatig vrij rond loopt. Om haar wat gezelschap te geven is het plan om er één of twee kuikentjes of jonge kippen bij te zetten. Ik vraag mij af of ze die kuikentjes wel zal accepteren. Kunnen we niet beter bevruchte eieren geven als ze broeds is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Jonge kuikens kunnen zichzelf nog onvoldoende warm houden, dus heb je wel een probleem als de kip het niet goed vindt dat ze er onder kruipen. Iets oudere kuikens is geen probleem, kippen doen als ze voldoende ruimte hebben niet echt lelijk tegen elkaar.
De kans dat een kip spontaan voor 'vreemde' kuikens gaat zorgen is klein.
Het mooiste is natuurlijk om er een paar eieren onder te leggen als de kip broeds is. Via Marktplaats.nl kun je broedeiereren kopen van echte raskippen voor ca. 50 cent per stuk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat mij betreft helemaal. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk. Bedankt. Eerst de ren vergroten en dan pas de kuikens erbij. Eieren lijkt mij het leukst, maar ik weet niet of ik mijn baas daartoe over kan halen. Hoe oud kunnen de kuikens het beste zijn?
teusvh
12 jaar geleden
In de zomer, als het niet te koud is, kunnen kuikens vanaf een week of 5 zonder hun moeder. Liefst wel minimaal een stuk of 4, dan kunnen ze heerlijk warm tegen elkaar kruipen. Zo nee, dan moeten ze een week of 8 zijn om zichzelf warm te kunnen houden.

Andere antwoorden (3)

Kippen en kuikens is anders dan poes met kittens. Kuikentjes zorgen gelijk voor zichzelf

Toegevoegd na 1 minuut:
nou ja ze willen nog wel eens onder de vleugels van de kloek kruipen, maar hoelang ze dat doen geen idee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik had er niet aan gedacht, maar kuikens kunnen natuurlijk zelf eten zoeken. Het is nu alleen best wel koud 's nachts. Als onze kip dan eigenwijs op haar stok blijft zitten, is dat denk ik toch niet zo fijn voor de kuikens. We hebben een heel eenvoudig hok en geen warmtelamp of zo.
je kan t proberen, maar wel even in de gaten. Vaak zien kippen t niet als hun eigen jong, en willen ze nog weleens de les leren door ernaar te kippen...tot verwondingen toe.
Dan moet je hem apart houden tot hij groot genoeg is (verwissel van de veren) en dan kunnen ze wel bij elkaar

Toegevoegd na 49 seconden:
jippen is pikken ggiigig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kip zal de kuiken alleen accepteren als ze zelf al een paar kuikens heeft. Dan maakt het niet uit of er 1tje extra bij komt, maar als de kip alleen is zal ze de kuiken wel accepteren, maar niet als haar jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Klopt, maar dan kun je de nieuwe kuikens het best 's nachts (laat in de avond) er onder stoppen. Tot ze een week oud zijn gaat dat zonder problemen.