Help! Is mijn schildpad aan het sterven?

Een uurtje geleden vond ik mijn schildpad drijvend op zijn rug in het water. Ik heb haar er onmiddellijk uitgehaald, op haar steen onder de lamp gezet en het water 30° gemaakt. Normaal gezien, als ik haar schild aanraak, trekt ze haar kopje en pootjes in, nu doet ze dat niet meer. Een kwartiertje geleden trok ze wel nog haar pootje in als ik het aanraakte (haar hoofdje niet), nu ook niet meer. Als ik haar hoofdje optil dan hangt het nog niet slap. Ik vrees het ergste... Ze is vier maand oud en was in haar eerste winterrust. Het is een kleine geelbuikschildpad.

Toegevoegd na 18 uur:
Ze is overleden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Is het schild ook zachter dan normaal .heeft ze iets gegeten van planten als je die ook in je bak hebt.voedselvergiftiging door bedorven voedsel op de bodem.te koud geweest of geen eten op.Zorg nu wel dat het niet te heet wordt onder de lamp.En voor de rest zou ik der niet meer te vaak optillen laat ze even.Heb je der misschien een andere keer laten vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen zacht schild, en ze heeft enkel plastic planten in der bak, ook niet laten vallen. Ze ligt nu onder de lamp op haar steen, maar ik heb het water iets hoger gemaakt zodat haar kopje nog boven water is maar ze in een bodempje lauw water zit. Ze reageert nergens meer op, ik denk dat het voorbij zal zijn... :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes en fingers crossed

Andere antwoorden (1)

Helaas voor je is dat over en uit met je schildpad
Als een schildpad gaat drijven is er al een ernstige bacterieontsteking, mogelijk in de darmen, hierdoor ontstaan er gassen waardoor de schildpad gaat drijven.

Dit soort houdt géén winterslaap en moet in de winter wel wat minder warm water hebben, maar nooit lager dan 18 graden, dus zeg maar kamertemperatuur.
Vergeet ook niet, dat er in de natuur zelf waar ze thuis horen, ook veel jonge schildpadjes sterven.

Toegevoegd na 17 uur:
is je schildpadje niet gewoon verhongerd?
Wat bedoel je met winterrust?